Швейцария откри най-дългия железопътен тунел в света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Швейцария откри най-дългия железопътен тунел в света

Пътуващите от Цюрих до Милано и обратно ще могат да стигат за по-малко от 3 часа до дестинацията си. Редовните превози ще започнат през декември, а дотогава през тунела ще се извършат около 3000 изпитателни курса.

Швейцария откри най-дългия железопътен тунел в света

Съоръжението под Алпите ще свързва Северна и Южна Европа и ще се отрази на транспорта и туризма

47981 прочитания

Пътуващите от Цюрих до Милано и обратно ще могат да стигат за по-малко от 3 часа до дестинацията си. Редовните превози ще започнат през декември, а дотогава през тунела ще се извършат около 3000 изпитателни курса.

© ARND WIEGMANN


Бързите влакове ще могат да достигат скорост от 200 - 250 км/ч.

Най-дългият железопътен тунел в света беше официално открит в Швейцария след седемнадесет години строеж. Тунелът "Готард" е дълъг 57 км, преминава под Швейцарските Алпи и ще свързва с бърз влак Северна и Южна Европа, предава BBC. Швейцария смята, че тунелът ще промени европейския товарен превоз, тъй като стоките, които в момента се превозват чрез милиони камиони, ще бъдат вече основно транспортирани с влак. Годишно около 28 млн. тона товари се превозват по жп линиите през Алпите, 80% от тях са транзитен трафик. Ползи ще има и за туризма, тъй като влаковете ще могат да карат с висока скорост – до 200 - 250 км/ч.

Редовните превози започват през декември

Тунелът ще надмине най-дългия в света в момента железопътен тунел Сейкан в Япония, който е дълъг 53.9 км и свързва основния остров Хоншу със северния остров Хокайдо. Цената му е малко над 12 млрд. долара, като средствата идват от акцизи върху горивата и ДДС, пътни такси за тежкотоварните превозни средства и държавен заем, който трябва да се изплати до десет години. Проектът за тунела беше гласуван и подкрепен на референдум в Швейцария през 1992 г., но строежът му започна няколко години по-късно. Той преминава на 2.3 км под планината и през скали, където температурата достига 46 градуса. Над 28 млн. тона скални блокове са били разкопани, а деветима работници загинаха по време на строежа. Сега тунелът, завършен в срок и в рамките на предварително определения бюджет, ще свързва Ротердам в Холандия и Генуа в Италия, както и Северна с Южна Швейцария доста по-лесно от преди. Ползите ще бъдат не само екологични, но и икономически – транспортирането на стоки с камиони често е придружено със закъснения и инциденти, а времето за превоз ще се скъси.

Редовните превози ще започнат през декември, а дотогава през тунела ще се извършат около 3000 изпитателни курса. Пътуващите между Цюрих и Милано ще се движат с един час по-малко, отколкото досега. Така времето за пътуване между двата града ще е вече 2 часа и 40 минути. Маршрутът на тунела е прав, вместо да криволичи през планините като стария железопътен и пътен тунел от 1980 г. През новия тунел ще преминават 260 товарни влака дневно със скорост 100 км/ч и 65 пътнически със скорост 200 км/ч.

Тунелът в числа

Трябва време за икономическите ползи

На откриването му присъстваха германският канцлер Ангела Меркел, френският президент Франсоа Оланд и италианският премиер Матео Ренци. Първият влак обаче, който ще премине през новия тунел на 1 юни, няма да превозва политици или знаменитости, а стотици обикновени граждани, спечелили лотария. Пред Reuters директорът на службата за федералния транспорт на Швейцария Петер Фюглисталер заяви: "За нас да завладеем Алпите е като за холандците да изследват океаните."

Пред швейцарската медия RTS зам.-председателката на Швейцарския федерален съвет (изпълнителната власт) Дорис Льотар заяви, че с този тунел "Швейцария може да демонстрира, че е лоялен партньор, на който европейците могат да разчитат". Тя обаче добави, че европейците също трябва да изпълнят своята част от ангажиментите си и да подобрят достъпа до тунела в собствените си страни, като засега Италия придвижва своите инвестиции в срок за разлика от Германия, която закъснява.

Това означава, че увеличаването на капацитета на маршрутите през Италия, Швейцария и Германия, които ще осигуряват влакове за "Готард", ще отнеме години и поради това ползите няма да бъдат усетени веднага. "Не сме приключили с планирането в Германия. Изоставаме от графика", посочва Хуго Граца от германското министерство на транспорта. Тъй като Швейцария не е част от ЕС, тя трябваше да договори двустранни споразумения с няколко страни в съседство за увеличаването на тези капацитети.

Бързите влакове ще могат да достигат скорост от 200 - 250 км/ч.

Най-дългият железопътен тунел в света беше официално открит в Швейцария след седемнадесет години строеж. Тунелът "Готард" е дълъг 57 км, преминава под Швейцарските Алпи и ще свързва с бърз влак Северна и Южна Европа, предава BBC. Швейцария смята, че тунелът ще промени европейския товарен превоз, тъй като стоките, които в момента се превозват чрез милиони камиони, ще бъдат вече основно транспортирани с влак. Годишно около 28 млн. тона товари се превозват по жп линиите през Алпите, 80% от тях са транзитен трафик. Ползи ще има и за туризма, тъй като влаковете ще могат да карат с висока скорост – до 200 - 250 км/ч.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    dgerald avatar :-|
    dgerald

    А този под Шипка е най-дълго проектирания :)

  • 2
    owz46306052 avatar :-|
    owz46306052

    "....Над 28 тона скални блокове са били разкопани...."

    Че то кажи речи един камион са изкопали :))))

    Милички - забравили сте МИЛИОН да добавите

  • 3
    smahnat avatar :-P
    Дъската ми хлопа

    "Ползи ще има и за туризма, тъй като влаковете ще могат да карат с висока скорост – до 200 - 250 км/ч."
    Ма си немат Батка да им резне лентата. Като на онази линия от Любимец до границата, 26 километра у равно поле са това, високоскоростни... Ама влаковете друг път ще ги купуваме...

  • 4
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    Наптлно по швейцарски, в срок и в бюджет. 57км тунел...Шипка колко км е проектиран?

  • 6
    volrath avatar :-|
    volrath

    Сега тунелът, завършен в срок и в рамките на предварително определения бюджет...


    Какво да добавиш друго?

  • 7
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Бах мама му - къде са те, къде сме ниййй.... Мъка, мъка...

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#6] от "volrath":

    Ние тука такива ги отстраняваме заради непреведени документи на български в 5-дневния срок за кандидатстване.

    Тия западняци бъкел не разбират от бизнес и държавни поръчки ей!

  • 9
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    46 градуса около тунела! Могат да направят термопомпи и да произвеждат електричество - най-малко за осветлението му, може и за влаковете!

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Забравих да включа липса на документално легитимизирани специалисти в областта и документ, удостоверяващ оборот над 10 млн. лв.

    Все пак не може някаква гигантска компания от чужбина да идва тука без да си изпее майчиното мляко, нали?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK