С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 10 юни 2016, 16:02, 15375 прочитания

Светлината в края на "Готард"

Тунелът под Алпите е азбучен пример за ефективно изпълнение на мащабен инфраструктурен проект

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Символизмът нямаше как да бъде пропуснат. "В момент, когато някои в Европа мислят за издигане на стени ...Швейцария днес ни дава прекрасен сигнал със изграждане на тунел и свързване", отбеляза италианският премиер Матео Ренци. Европейският комисар по транспорта и мобилността Виолета Булц беше по-практична, но също толкова въодушевена: новият тунел е "божия благодат" за Европа и ще служи като "жизненоважна връзка, съединяваща Ротердам и Антверпен с пристанищата на Адриатика".

В случая патосът е разбираем. Официално откритият в началото на юни "Готард" (който след довършителни дейности ще заработи през декември) е забележителен не само с това, че е най-дългият и най-дълбокият жп тунел в света, който представлява първата алпийска високоскоростна жп връзка между Северна и Южна Европа. Освен инженерно бижу той е и революция в товарния транспорт както по отношение на бързината, така и на екологичността. Същевременно "Готард" е азбучен пример за ефективно изпълнение на мащабен и дългосрочен инфраструктурен проект.


По релсите на успеха

Още Адам Смит е отбелязал, че "добрите пътища, канали и плавателни реки са сред най-големите от всички възможни подобрения". И фактът, че безпроблемно функциониращата транспортна мрежа е важна предпоставка за икономически растеж, освен че е очевиден е и подплатен с обилно количество изследвания, показващи ползите за търговията и свързаните с превоз производства.

Икономическите ползи за Швейцария от "Готард" се усещат още преди завършването основно през работните места около строежа и "тунелния туризъм" - по данни на компанията Alptransit над милион посетители са идвали да наблюдават изграждането му, започнало през 1996 г. С отварянето на съоръжението швейцарските власти прогнозират засилване на туристическия трафик между немскоезичната северна част на страната и италианоезичните южни региони.



Според анализ на Credit Suisse освен от туризма икономическите ефекти ще дойдат през улесненото движение на стоки през планината, лежаща на кръстопътя между четири държави. Именно товарният превоз се очаква да изживее революция с 57-километровия "Готард", през който ще могат да преминават по 265 товарни влака дневно (вместо сегашният максимум от 180 за тази част на Алпите). Но преди да се усетят пълните икономически ползи, ще е нужно Италия и Германия да повишат капацитета на високоскоростните си жп маршрути, водещи към тунела. В случая с Италия се очаква това да стане до 2020 г., докато в Германия, която сериозно изостава с планирането, вероятно ще са необходими още 20 години за свързването на високоскоростната мрежа. Така Швейцария, вярна на имиджа си на функционираща по часовник страна, успява да се справи с гигантски проект не просто в срок, а една година преди графика, и с леко надхвърляне на първоначалния бюджет. Швейцарското темпо обаче се оказва непосилно дори за Германия.

Как го прави Швейцария

Екологичните ползи са основният двигател за решението на швейцарското правителство да построи "Готард" и голяма част от мотивацията на гласоподавателите да подкрепят идеята на референдум през 1998 г. Проектът на стойност 12.5 млрд. долара е финансиран с данък върху тежкотоварните превозни средства, леко увеличение на ДДС и държавни заеми, които би трябвало да бъдат изплатени до десет години. Изпълнението е поверено на Alptransit Gotthard Ltd., дъщерна компания на швейцарската национална железница. Тунелът ще премести голяма част от замърсяващия Алпите камионен трафик под земята и по релси.

Според авторите на The Governance Report 2016, изготвен съвместно от Hertie School of Governance и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), има пет причини защо проектът "Готард" се е получил толкова добре и защо Швейцария е номер едно сред изследваните в доклада страни по отношение на инфраструктурното планиране, управление и резултати. Съставките на успеха са: експертиза и подробно планиране преди възлагането на договорите; институционална памет; включване на всички страни и спечелване на публична подкрепа (включително чрез референдуми); неколкократна оценка на рисковете и разходите в хода на проекта; продължаващ финансов надзор. "Инфраструктурните проекти могат да струват по-малко и да бъдат изграждани по-бързо от планираното, когато има добро управление от най-ранните етапи през договарянето, изграждането и пускането им в експлоатация", обобщава пред в. Handelsblatt Гениа Костка от Hertie School of Governance. Тя дава пример с магистрала А115 в Берлин през 2012 г. Проектът е бил разработен със система за оценка на различни етапи и наказания/стимули за изпълнение в срок и в рамките на бюджета. Резултатът е, че магистралата е била построена за 18 вместо за 30 месеца и е струвала 24 вместо 28 млн. евро. "Готард" също е пример, че инфраструктурните мегапроекти могат да бъдат големи успехи вместо големи катастрофи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Италия намали очакванията за растеж за 2019 и 2020 г. 5 Италия намали очакванията за растеж за 2019 и 2020 г.

Правителството прогнозира 0.1% ръст на БВП тази година и 0.4% догодина

19 сеп 2019, 871 прочитания

Федералният резерв е разделен за бъдещите си действия 1 Федералният резерв е разделен за бъдещите си действия

Централната банка на САЩ се опитва да не вреди на икономиката, Джером Пауъл посочи на Тръмп проблемите от протекционистичната му политика

19 сеп 2019, 902 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Софи Беси: В Близкия изток целият свят се бие за нещо, но с различна кауза

Изследователят от L'Institut de relations internationales et stratеgiques (IRIS) пред "Капитал"

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"