В неделя бе открит разширеният Панамски канал след 9 години строителство, което ще позволи преминаването на още по-големи товарни кораби.
Контейнеровозът "Коско шипинг Панама" откри разширеното съоръжение, преминавайки през новите шлюзове под погледа на президента Хуан Карлос Варела, лидери от региона и хиляди зрители и гости. Разширеният воден път, свързващ Атлантическия и Тихия океан, трябва да постави началото на нова ера в световната морска търговия.
Новите шлюзове ще позволят през съоръжението да преминават товарни кораби от т.нар. клас "Постпанамакс" ("Панамакс" са морски съдове с максимални размери, позволяващи преминаване през канала според старите му размери), които могат да пренасят до 14 000 контейнера. Това е над три пъти по-голям товар, отколкото можеше да бъде превозван досега по водния път.
През канала ще могат да преминават и танкери като пренасящите втечнен природен газ, вместо да заобикалят нос Хорн, което ще пести време и пари. За да запази конкурентността на канала в световния транспорт и търговия, Панама се реши да започне огромния проект, разчиствайки 150 милиона кубични метра пръст и скали.
Мегапроектът струва най-малко 5.25 млрд. долара. Ръководството на канала оспорва преразход от 1.6 млрд. долара, обявен от строителната компания Джи Ю Пи Си (GUPC), и ако компанията спечели спора, стойността ще нарасне.
На входовете от Атлантическия и Тихия океан са построени нови системи от шлюзове и са прокопани нови канали за достъп, а ширината и дълбочината на самия плавателен път са увеличени. В бъдеще по-малките кораби ще използват стария маршрут, а по-големите - новите шлюзове.
През Панамския канал преминават 35-40 кораба дневно. Разширяването няма да промени този брой, но ще направи възможно и преминаването на големи съдове.
След разширяването 96% от всички кораби в света ще могат да минават през шлюзовете ни, посочва Моника Мартинес, говорителка на службата, управляваща канала. По думите й се очаква преносът на товари да се удвои от сегашните 300 млн. тона годишно до 600 млн. тона.
От контролната кула в Коколи на тихоокеанския бряг пазачите наблюдават шлюзовата система, която е разделена на три камери. Всяка камера е дълга 130 метра, 16.7 метра широка и 10.6 метра дълбока. За отварянето и затварянето на вратите са необходими около 5 минути и около 3 часа за повдигане на кораба с 28 метра до нивото на езерото Гатун, през което трябва да се мине на път към Атлантическия океан.
Подобрен метод
От съображения за сигурност всички системи са дублирани - вратите, двигателите, електрониката, дюзите.
Панамският канал почти никога не е бил затварян - това се е случвало само три пъти за последните 100 години.
Заради недостиг на вода обаче понякога се е налагало трафикът да бъде намален. При старата система водата, използвана за шлюзовете, се оттичаше в морето. Новата система обаче използва девет басейна, всеки с размерите на около 18 олимпийски плувни басейна, които позволяват около 60% от водата да се използва повторно.
Разширяването на Панамския канал вече оказва влияние върху корабоплаването в региона. Множество градове са модернизирали пристанищата си, за да могат да обслужват кораби от клас "Постпанамакс", инвестирайки стотици милиони долари. Очаква се в САЩ 10% от пристигащите контейнери да се прехвърлят от Западното към Източното крайбрежие, сочи проучване на "Бостън кансълтинг груп".
В неделя бе открит разширеният Панамски канал след 9 години строителство, което ще позволи преминаването на още по-големи товарни кораби.
Контейнеровозът "Коско шипинг Панама" откри разширеното съоръжение, преминавайки през новите шлюзове под погледа на президента Хуан Карлос Варела, лидери от региона и хиляди зрители и гости. Разширеният воден път, свързващ Атлантическия и Тихия океан, трябва да постави началото на нова ера в световната морска търговия.
0 коментара