С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 22 юли 2016, 17:20, 14870 прочитания

Когато европейският Китай се заклати

Турция е най-голямата икономика в региона и проблемите й неминуемо ще ударят по България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Контрапревратът на Ердоган

Коя е "паралелната държава" в Турция

Бившият съратник на Ердоган, духовникът Фетхуллах Гюлен, има влияние в много сфери

Защо съдиите

Масовата чистка на магистрати в Турция е последният етап от завземането на властта

Все по-опасният съсед

Какво следва от това, че Ердоган превзема напълно Турция и я повежда все по-далече от демокрацията, ЕС и НАТО

Рисковете за България след контрапреврата на Ердоган

Напрежението от Турция може да се пренесе през бежанска вълна, радикализация на част от българските мюсюлмани и нуждата да се взима страна при различни дипломатически усложнения

"Ако съседите страдат, и ние страдаме"

Как Ердоган печели симпатии в Родопите, или как турбуленциите в Турция се усещат от българските мюсюлмани

Съдейки по пазарите, военен преврат е по-малко притеснителен от излизане от Европейския съюз. След новините от Истанбул и Анкара турската лира се срина с едва около 2%, докато Брекзит предизвика спад на паунда с почти 10%. Това е доста обяснимо - пазарите вярват, че това, което става в Турция, не променя фундаментално посоката й на движение от последните години. Реджеп Тайип Ердоган така или иначе искаше да установи едноличен режим в страната, а процесът сега просто ще се усили много. Движението на валутата от преизбирането на власт на Ердоган през 2011 г. показва отчетливо това - тя върви само надолу и е паднала от 1.6 лири за долар до близо 3 лири за долар.

S&P обаче вярват, че климатът за бизнес ще се влоши. Агенцията понижи кредитния рейтинг на страната с мотива, че "поляризацията на политиката в Турция подрина още повече системата на проверка и контрол на властите" и влизаме в период на "силна непредсказуемост".


Ако слушате турското правителство, това, разбира се, не е вярно. "Eфектите ще са краткосрочни. Икономическите ни основи са достатъчно силни, за да преживеят това без дълготрайни последици", заяви пред репортери вицепремиерът Мехмет Шимшек, цитиран от Wall Street Journal. Кабинетът побърза да каже, че извънредното положение не влияе на икономическата ситуация и на пазарната икономика, а целта остава над 4% ръст. Турция има отчаяна нужда от спокойствие на пазарите - според S&P тя трябва да рефинансира малко под половината от целия си външен дълг, който е около 170 млрд. долара, в следващите 12 месеца.

Проблеми, проблеми

Турската икономика наистина изглежда внушително със своя обем от 718 млрд. долара. Забавянето й в последните години обаче също е факт. Разклащането там няма да допринесе за стабилност. От това за нас ще има предимно вреди. Противно на надеждите на министъра на туризма Николина Ангелкова, която изглежда вярва, че българският туризъм е нещо като фармацевтичната индустрия - печели от страданията на хората - проблемите в турските курорти надали ще вдигнат посещаемостта в българските. Руските туристи, на които ние много разчитаме, вече могат да ходят свободно в Турция и надали извънредното положение или надигащата се диктатура там ще спре точно тях. Българските туроператори за сметка на това ще загубят. Очаква се спад на почиващите българи в Турция, а на годишна база потокът сигурно ще намалее с до 15%, казват от Министерството на туризма. По информация на представители от туристическия бранш българските туроператори могат да загубят до 100 млн. евро заради откази от заявени екскурзии и почивки.



Подобно на стачките в Гърция тези, които веднага ще бъдат засегнати от кризата в Турция, са българските транспортни компании. Заради извънредното положение, което беше обявено, както и заради съветите на българските институции да се избягват посещенията там има шофьори, които отказват да изпълняват превози за южната съседка, коментираха превозвачи. "Засега се справяме, но има риск от неизпълнение на поетите ни към клиентите ангажименти", коментираха мениджъри. В средносрочен план тази криза може да се отрази и на товаропотоците между Европа и Турция, които са съществени за българския транспортен бизнес. "Темповете на растеж на турската икономика се забавят, като цените падат повече от обичайното за лятото и маржовете ни от този пазар са под планираните ни. Отделно проблемите в туризма в Турция ще доведат до спад на потреблението и това ще се отрази негативно на вноса", коментира Христо Христов, собственик на "Дискордиа".

Единственото положително в случая е затоплянето на отношенията между Турция и Русия, като ограничената търговия между двете страни преди принуди превозвачите да се пренасочат към европейските пазари и това увеличи конкуренцията там.

"Отделно очаквам да се изтеглят инвеститори, а не да влязат нови", казва Христов, като последното ще се отрази негативно на износа. Това обаче може да се окаже и малка светлина за икономиката ни от целия този спускащ се мрак. Според ръководител на турска компания в България възможно е инвеститори оттам, турски бизнесмени и компании да се насочат към България.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борис Джонсън ще представи за гласуване законопроекта за Brexit преди Коледа 1 Борис Джонсън ще представи за гласуване законопроекта за Brexit преди Коледа

Двата приоритета на премиера са да изкара страната от ЕС до 31 януари и да договори търговска сделка до края на 2020 г.

15 дек 2019, 717 прочитания

САЩ и Китай са на път да подпишат първата фаза от търговската сделка 3 САЩ и Китай са на път да подпишат първата фаза от търговската сделка

Това се очаква да стане в началото на януари, Вашингтон няма да налага нови мита, докато Пекин преговаря

14 дек 2019, 1631 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Когато Брюксел не вярва на сълзи

Италианската банкова криза поставя повече опасности пред еврозоната дори от Brexit

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10