Туризмът в Турция преживява най-тежкото лято от 25 години насам
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Туризмът в Турция преживява най-тежкото лято от 25 години насам

Reuters

Туризмът в Турция преживява най-тежкото лято от 25 години насам

За юни гостите са намалели с близо 41%

18574 прочитания

Reuters

© Reuters


Броят на чуждестранните туристи в Турция през юни е спаднал рязко с 40.9 процента в сравнение със същия месец миналата година, като броят на руснаците е намалял с 93 процента, а на германците - с 38 процента, предаде ДПА.

Туристическият сектор в Турция бе силно засегнат от опасенията от тероризъм, политическата нестабилност в страната и световните сътресения. Провалилият се опит за преврат през този месец вероятно ще допринесе още повече за загубите в туризма.

Почти година непрекъснат спад

По данни на Министерството на туризма през 11 последователни месеца е отчетено постоянно и значително намаляване на броя на туристите. Според Financial Times това е най-лошият резултат откакто се води тази статистика в страната. Процентите на спад в броя на посетителите от страните с най-силни икономики в света - от Европа до САЩ и Япония - са двуцифрени през юни, най-лошия месец в тази поредица, като през май бройките са спаднали с близо 35 процента, а през април - с около 28 процента.

В началото на сезона са дошли 2.4 млн. туристи, докато миналият юни те са били 4.1 млн. За първото полугодие спадът на годишна база е с 27% до малко над 10 млн. гости, при положение че през пиковата 2014 г. бяха отчетени 41 милиона туристи и почиващи.

Броят на руските туристи намаля стремително, откакто турски сили свалиха руски самолет близо до границата със Сирия в края на миналата година. Неотдавна двете страни се сдобриха и Москва отмени забраната за чартърни полети до Турция, но реално те може да не бъдат подновени дори през 2017 г.

Серията самоубийствени атентати в Турция тази година, особено тези в туристическите райони на Истанбул, бяха една от главните причини туристите да избягват Турция. Подновеният конфликт с кюрдите в югоизточните райони на страната също поражда опасения. Нападението срещу международното летище в Истанбул стана по-малко от месец преди опита за преврат на 15 юли.

Надеждите на Гърция

В съседна Гърция туристическата индустрия гледа със смесени чувства на напрежението в Турция, разказва Reuters. От една страна, има очаквания към гръцкия пазар да се пренасочат туристи, уплашени от несигурността по турските курорти. От друга - има опасения, че нестабилността в голяма държава като Турция може да отблъсне хиляди гости от тази част на Средиземноморието.

Гърция отчита по-добри резултати в началото на туристическия сезон, но растежът е по-скоро крехък, казват от асоциацията SETE.

Делът на Турция в сегмента last-minute най-вероятно силно ще намалее и вероятно ще има отменени вече закупени почивки. Гърция ще увеличи дела си, макар и с малко", коментира Андреас Андреадис, ръководител на SETE. Но той добавя, че "не ни допада фактът, че Турция е дестабилизирана и че ефектът от това може да засегне съседни страни и гостуванията като цяло".

Трудни прогнози

По-рано през годината от SETE прогнозираха ръст на туристическите приходи за 2016 г. до около 15 млрд. евро. Туристите се очакваше да са близо 25 милиона при 23.6 милиона през миналата година. Тези прогнози в значителна степен зависят от записванията за пътувания, направени в последния момент, както и какво ще се случи през юли и август, когато пристигат около 41% от пътуващите със самолети.

Германия и Великобритания са най-големите пазари за гръцките агенции, а тази година много надежди се възлагат на пренасочването на руските туристи, традиционно предпочитащи по-евтините и по-подходящи за all inclusive турски курорти. Но данните от май на централната банка в Атина показват проблеми със средствата, които туристите оставят на гръцкия пазар – намаление с 10.4% на годишна база. Най-видимо е пестенето при британците – с над 29%, като този ефект се очаква да се усили през лятото заради рекордното за 31 години отслабване на паунда и несигурността, последвала Brexit.

Андреадис смята, че гостуванията може да се окажат под първоначалните прогнози, а печалбите да нараснат с не повече от 1-2 процента. "Тазгодишните прогнози са загадка за напреднали играчи – всичко прилича на плаващи пясъци", коментира той.

Броят на чуждестранните туристи в Турция през юни е спаднал рязко с 40.9 процента в сравнение със същия месец миналата година, като броят на руснаците е намалял с 93 процента, а на германците - с 38 процента, предаде ДПА.

Туристическият сектор в Турция бе силно засегнат от опасенията от тероризъм, политическата нестабилност в страната и световните сътресения. Провалилият се опит за преврат през този месец вероятно ще допринесе още повече за загубите в туризма.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    dgerald avatar :-|
    dgerald

    Ами добър е сезона, даже много добър.......... в сравнение със следващата година!

  • 2
    indeo avatar :-|
    id

    41% ... малко е

  • 3
    damianrm1 avatar :-|
    damianrm1

    Айде, този сезон 41%, догодина 61% и все така ще, докат Ердо е на власт! Зер при султанат не се ходи туко така ...

  • 4
    atipova avatar :-|
    атипова

    Интересно в Сирия как е сезона? Щото натам са тръгнали нещата...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK