Технология от 60-те години заплашва бизнеса на авиокомпаниите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Технология от 60-те години заплашва бизнеса на авиокомпаниите

Системата за резервации на Delta Air Lines излезе извън синхрон и това доведе до отмяна на близо 2000 полета.

Технология от 60-те години заплашва бизнеса на авиокомпаниите

При срив старата система TPF губи синхронизацията си с по-съвременните приложения и мрежи.

11773 прочитания

Системата за резервации на Delta Air Lines излезе извън синхрон и това доведе до отмяна на близо 2000 полета.

© Reuters


Авиокомпаниите по света са застрашени и на тях да се случи това, от което пострада преди дни американският превозвач Delta Air Lines. Поради срив на електронната система за резервации се наложи около 2000 полета да бъдат отменени, хиляди пътници останаха блокирани по летищата, а щетите вероятно ще са за десетки милиони долари.

Скот Нейсън, бивш ръководител на информационния бизнес в American Airlines Group, споделя пред Reuters, че му е било доста трудно да убеждава началниците в нуждата да се инвестира в оборудване.

Превозвачите въвеждат пунктове и приложения за автоматичен check-in или в следене в реално време къде се намира багажът, но не и в основно обновяване на системите за резервации, които се основават на технологии от 60-те години. Най-големите от тях използват операционна система на IBM, известна като Transaction Processing Facility (TPF). Тя е създадена да обработва значителен брой транзакции и IBM я поддържа и обнови преди около десетилетие. С нея са свързани и модерните приложения, позволяващи да си избереш мястото в самолета.

Модерни приложения върху стара система

Но според Боб Едуардс, бивш CIO на United Continental Holdings, в това се състои и проблемът - модерното обкръжение винаги се обръща към едно остаряло ядро.

Когато срив на захранването изключи системата за резервации, както стана в понеделник с Delta, старата TPF губи синхронизацията си с по-съвременните приложения и мрежи, обяснява Едуардс. Преди няколко години на United ѝ трябваха 6 часа, за да се възстанови от пробно спиране на системата, и причината бяха именно множеството добавени програми върху платформата TPF. Друга масова отмяна полети имаше през юли - над 2000 на Southwest Airlines и две спирания миналото лято за United Continental.

Обяснението на Delta е, че не се е задействало навреме резервното електрозахранване и от компанията настояват, че проблемът не е в TPF.

Ед Бастиан, главен изпълнителен директор на Delta, заяви, че през последните 3 години са вложили стотици милиони долари в модернизиране на технологичната инфраструктура, включително за резервно дублиране с цел да не остава компанията без алтернатива при блокиране на основната система.

Колко са IT инвестициите

Четирите водещи авиопревозвача в САЩ - American, Delta, United and Southwest, които в една или друга степен са зависими от TPF, казват, че също работят в тази посока. Според консултантската Computer Economics авиокомпаниите в САЩ и Канада са отделили за технологични инвестиции средно по 3% от приходите си. Нейсън, напуснал American през 2009 г. и работещ като независим консултант, обаче предупреждава, че са важни детайлите в какво се влагат тези средства, а негови колеги смятат, че споменатият дял не е достатъчен и това си личало от сривовете. "Повечето авиокомпании от много години са на ръба да отпаднат от бизнеса, така че търсят инвестиции с бърза възвращаемост", обяснява той. Икономически проблеми по света намалиха броя на пътниците, а инвеститори и акционери настояват превозвачите да показват все по-добри резултати и да вдигат стойността на акциите. Delta, например опитва до 2018 г. да увеличи маржа по оперативните си печалби със 17-19%, докато през миналата година той бе 14-16%.

Хенри Хартевелд, основател на консултантската компания Atmosphere Research Group, казва, че превозвачите предпочитат да предвидят разходи от 20 - 40 милиона долара заради срив на системите, отколкото да вложат 100 милиона долара са модернизирането им. "Когато горивата поевтиняха толкова много и се оказаха с доста пари в ръцете си, те искат да ги похарчат за лъскаво готини неща като самолети и приложения за мобилни устройства, никой не се вълнува от информационните центрове", казва Нейсън.

Авиокомпаниите по света са застрашени и на тях да се случи това, от което пострада преди дни американският превозвач Delta Air Lines. Поради срив на електронната система за резервации се наложи около 2000 полета да бъдат отменени, хиляди пътници останаха блокирани по летищата, а щетите вероятно ще са за десетки милиони долари.

Скот Нейсън, бивш ръководител на информационния бизнес в American Airlines Group, споделя пред Reuters, че му е било доста трудно да убеждава началниците в нуждата да се инвестира в оборудване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    Няма нищо сигурно освен смъртта, данъците и загубата на данни :)

  • 2
    suedlaender avatar :-|
    Schliwobeatz

    Това ако беше валидно само за авиокомпаниите...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK