Нов мост над Босфора ще бъде открит в петък на тържествена церемония в Истанбул като символ на амбициозната инфраструктурна програма на правителството. Властите твърдят, че мостът "Султан Селим" е "най-дългата в света висяща конструкция с железопътна система".
Предполага се, че използването му ще пести годишно 1.75 млрд. долара от съкратено време за пътуване между двата континента и намаляване на разходи за енергия и горива. Освен това Истанбул ще усети полза от облекчаването на трафика и намаляване на замърсяването, твърдят създателите. Урбанисти, критици на проекта, отдавна казват, че заради подвеждащата инфраструктура са принудително изселени хиляди хора, а подобни съоръжения обикновено имат умножаващ, а не намаляващ, ефект върху трафика в градовете.
Дългият 1.4 км мост е с ширина 59 метра, което позволява по 4 ленти за движение в едната посока плюс две жп линии.
Таксата за преминаване от Европа в Азия ще е бъде 9.90 турски лири (3 евро), а в обратната посока се пътува безплатно.
Правителството гарантира на операторите, че всеки ден по моста ще преминават поне 135 000 автомобила.
Разходите за моста достигат 3 млрд. долара, а изпълнители са Astaldi в партньорство с IC Ictas. Групата ще експлоатира моста и 95 км от свързаните с него пътища в продължение на 10 години.
Мостът е част от големия проект за магистрала по северната част на Мраморно море, планирана на три фази. Първата вече е приключена от частни инвеститори, вложили около 3 млрд. долара. Следващите етапи предвиждат магистрали и връзки с местната пътна мрежа с обща дължина 257 км. Плановете са те да бъдат приключени и предадени за използване през 2018 г.
Според Анадолската агенция премиерът Бойко Борисов ще присъства на церемонията в петък, в която ще се включат президентът Реджеп Тайип Ердоган, премиерът Бинали Йълдъръм, кралят на Бахрейн Хамад бин Иса ал Халифа, македонският държавен глава Георге Петров, лидерът на т.нар. Севернокипърска република Мустафа Акънджъ и официални лица от Пакистан, Грузия и Сърбия.
По повод петъчното събитие агенция Bloomberg цитира министъра на транспорта и съобщенията Ахмет Арслан да казва при посещение на моста, че планираният държавен инвестиционен фонд в размер на близо 200 млрд. долара ще влага средства в големи инфраструктурни проекти като летища, пристанища, магистрали и жп линии в страната. Става дума за проекти извън схемата, в което бизнесът финансира, строи и експлоатира даден обект. "Транспортните проекти влияят на живота на милиони хора и засягат стотици милиарди долари от местната и международната търговия", казва Арслан. "Затова е нормално такива проекти да се възползват в значителна степен от инвестиционния фонд."
Арслан добавя, че инфраструктурната мрежа около Мраморно море, която трябва да е приключена в края на 2019 г., ще струва около 20 млрд. долара и ще обслужва близо 30 милиона души.
Правителството планира да обяви през 2017 г. конкурс и за тунел за автомобилен и жп транспорт под Босфора, през който да минават до 6.5 милиона пътници на ден, добави министърът. Проектираните разходи са в рамките на 5 млрд. долара, като тунелът трябва да е интегриран с метрото и пътищата в района.
Селим I Явуз е един от най-войнствените султани на Османската империя и е прочут с това, че завладява свещените за мюсюлманите градове Мека и Медина, като преди това завзема Северен Иран, Сирия, Палестина, Египет и се обявява за халиф. Прозвището си "Явуз" (смел, жесток) получава заради избиването на над 40 000 шиити.
Нов мост над Босфора ще бъде открит в петък на тържествена церемония в Истанбул като символ на амбициозната инфраструктурна програма на правителството. Властите твърдят, че мостът "Султан Селим" е "най-дългата в света висяща конструкция с железопътна система".
Предполага се, че използването му ще пести годишно 1.75 млрд. долара от съкратено време за пътуване между двата континента и намаляване на разходи за енергия и горива. Освен това Истанбул ще усети полза от облекчаването на трафика и намаляване на замърсяването, твърдят създателите. Урбанисти, критици на проекта, отдавна казват, че заради подвеждащата инфраструктура са принудително изселени хиляди хора, а подобни съоръжения обикновено имат умножаващ, а не намаляващ, ефект върху трафика в градовете.
3 коментара
Присъствието на Борисов в тази компания: Бахрейн,БЮРМ, непризнатата от никого Северно кипърска турска република е дипломатически гаф, За Ердоган това е поредното символно събитие (мост на името на завладяващият и избиващият враговете Селим I ), с което отправя лесно за разчитане послание към Европа. Когато той изрича това послание, до него ще бъде и българският премиер. До шейха от Бахрейн и "президента" на СКТР... Наистина ли никой не смее да възпира първосигналните своеволия на Борисов? Това прилича като на дузпата в онзиденшния мач на едно от ЦСКА-тата с Бистришките тигри. Борисов изпълнява, вратарят спасява, съдията отсъжда дудпата да се пребие и този път вратарят скача в другия ъгълю: гол за Борисов... Срам за родината ми...
Акцентът тук трябва да бъде върху това, че вече има жп връзка между Европа и Азия при Босфора
"...македонският държавен глава Георге Петров". Президентът на БЮРМ е Георге Иванов. 😂