Европейски кораби вече оперират в либийски води и връщат бежанците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европейски кораби вече оперират в либийски води и връщат бежанците

За разлика от егейския маршрут, който е използван основно от сирийци, иракчани и афганистанци, през Средиземно море се опитват да преминат хора от Субсахарска Африка

Европейски кораби вече оперират в либийски води и връщат бежанците

В Средиземно море само за ден бяха спасени 7000 мигранти

Мартин Димитров
12382 прочитания

За разлика от егейския маршрут, който е използван основно от сирийци, иракчани и афганистанци, през Средиземно море се опитват да преминат хора от Субсахарска Африка

© GIORGOS MOUTAFIS


3165 души са се удавили в опит да пресекат Средиземно и Егейско море тази година.

След подписването на бежанската сделка на Европейския съюз (ЕС) с Турция, която на практика почти затвори егейския маршрут, натискът на мигрантската криза се измести обратно на Запад. В понеделник говорителят на Международната организация по миграцията (IOM) Флавио ди Джакомо обяви, че обща европейска флотилия е спасила 6908 души близо до град Сабрата на брега на Либия. Хората са били изоставени от каналджиите в своеобразна флотилия от 44 гумени и 10 дървени лодки. Корабите, участвали в операцията, са били общо 14, между които военни кораби на Италия, Ирландия и Великобритания, както и от италианската брегова охрана, цивилен норвежки кораб и съд на хуманитарната организация "Лекари без граници" (MSF).

Прекъсване на каналджийството още на африканския бряг

Любопитното за тази акция е, че тя е първата официална операция на европейски кораби само на 13 км от африканския бряг, или по-точно - в либийски териториални води. Това е важно, защото досега каналджиите можеха да изкарат и изоставят лодките в открито море, където те бяха спасявани от европейски кораби и откарвани до близките италиански острови. Благодарение на наскоро влязло в сила международно споразумение обаче европейски флот може да патрулира край либийските брегове. Това означава, че този европейски флот служи на практика като допълнителна брегова охрана в Либия, пресича каналджийските маршрути още в зародиш и отказва много хора да опитат опасното пресичане на морето.

Това е кулминация на тристранното партньорство между ЕС и признатото от международната общност правителство на Либия и ООН, което се оформя в последните месеци. През април ЕС официално призна преходното либийско правителство в Бенгази за единственото легитимно управление в разкъсаната от гражданска война страна. През юли пък ООН даде мандат на Средиземноморските военноморски сили на ЕС да налагат ембаргото за внос на оръжия в Либия, което организацията прие още през 2011 г. Това позволява на европейските кораби да навлизат в либийски териториални води и да претърсват съмнителни плавателни съдове, но и практически дава повод на флота и бреговата охрана да прихващат каналджийски лодки близо до брега. В допълнение ЕС се опитва да развие капацитета на либийската брегова охрана, като на 23 август Брюксел и правителството в Бенгази подписаха меморандум за разбирателство, според който моряци от няколко европейски страни ще обучават еквивалентните либийски части.

Ако европейските кораби продължат да пресрещат мигранти още в либийски води и да ги връщат на африканския бряг, това може да се окаже възпиращ фактор за каналджиите и бежанците, които са склонни да използват услугите. Либийският маршрут може да бъде затворен, но и да се премести към Египет, каза преди две седмици за "Капитал" Деметриос Пападеметриу, президент на Института по миграционна политика във Вашингтон.

Хуманитарната криза продължава

Според Ди Джакомо, цитиран от пресофиса на IOM, в първите осем месеца на 2016 г. в Средиземно море са спасени над 111.5 хил. души. До Европа са стигнали около 106 хил. от тях, което е под 1/3 от пристигналите през първите осем месеца на 2015 г. Общо 272 хил. души са пристигнали в Европа през Егейско и Средиземно море тази година. До момента загиналите са 3165 души, което е почти толкова, колкото се удавиха през цялата 2015 г.

Също в понеделник стана ясно, че Европейската комисия е отпуснала 11 млн. евро спешни средства на Гърция и Италия за мерки, свързани с бреговата охрана на Италия и осигуряването на медицинска помощ в гръцките лагери. Тази седмица гръцките власти съобщават за увеличение на мигрантския натиск по море от Турция, съобщава Reuters. Пристигналите в понеделник и вторник са 462-ма - неколкократно повече, отколкото през останалите дни от лятото, когато на гръцките острови идваха групи от по максимум 40 - 50 души.

3165 души са се удавили в опит да пресекат Средиземно и Егейско море тази година.

След подписването на бежанската сделка на Европейския съюз (ЕС) с Турция, която на практика почти затвори егейския маршрут, натискът на мигрантската криза се измести обратно на Запад. В понеделник говорителят на Международната организация по миграцията (IOM) Флавио ди Джакомо обяви, че обща европейска флотилия е спасила 6908 души близо до град Сабрата на брега на Либия. Хората са били изоставени от каналджиите в своеобразна флотилия от 44 гумени и 10 дървени лодки. Корабите, участвали в операцията, са били общо 14, между които военни кораби на Италия, Ирландия и Великобритания, както и от италианската брегова охрана, цивилен норвежки кораб и съд на хуманитарната организация "Лекари без граници" (MSF).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    moro avatar :-|
    Moxito

    Сега е време на Капитал да ни припомни, какъв диктатор беше Кадафи и как Килъри е една добра душа, а това че Либия е разкъсвана от гражданска война, а не ухаеща на демокрация, е вина само и единствено на злото ботоксово джудже. На тази снимка междо другото са само млади мъже, те може и да разтуптяват сърцето на някоя немска фрау с наднормено тегло, обаче чистата истина е, че ако емиграцията в този вид продължи ни чакат граждански конфликти и изстъпления, каквито не сме виждали от времето на религиозните войни в Европа.

  • 2
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Ако съм разбрал правилно, корабите връщат африканските тарикати директно на техния бряг. Това вече е нещо.
    А каналджиите трябва да бъдат поставени на места, където безплатно да изучават предимствата на еднополовата любов и проблемите ще намалеят.

  • 3
    ss avatar :-|
    SS

    По принцип и доплувалите до Европейски бряг трябва да се връщат обратно в Африка...

  • 4
    pgh1454945517488132 avatar :-|
    Molossian

    Връщане обратно в Африка, звучи много добре!

  • 5
    duf03476735 avatar :-|
    duf03476735

    водата като текне и път се намира - емиграцията на от Африка и на мюсулмани от Азия към западните европейски държави никога няма да спре


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK