Как онлайн медиите търсят успешен бизнес модел
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как онлайн медиите търсят успешен бизнес модел

Reuters

Как онлайн медиите търсят успешен бизнес модел

Анализ на Reuters показва, че традиционните издания влагат значителни средства в експериментиране с нови формати и платформи.

6561 прочитания

Reuters

© Reuters


Нуждата от нови бизнес модели в подкрепа на журналистиката расте.

Печатни издания и електронни медии в Европа инвестират в разнообразни инициативи за разпространяване на новините си онлайн в опит да стигнат до нови читатели и да изградят различен бизнес модел. Но повечето идеи продължават да идват от традиционната работа на пресата, телевизиите и радиостанциите, въпреки че изминаха 20 години от началото на този процес. Това твърди нов доклад на Reuters Institute озаглавен "Частните медии и дигиталните новини".

В него Алесио Сорния, Аника Сел и Расмус Клис Нилсен анализират 25 новинарски компании в 6 европейски държави. Целта им е да разберат как тези медии се адаптират към бизнеса на онлайн медиите, възхода на социалните мрежи като източник на информация, увеличаващият се брой потребители през мобилни устройства и колко важно е представянето на новини през видеоматериали.

Нилсен, който е директор на изследванията в Reuters Institute, казва, че традиционните медии влагат значителни средства в експериментиране с нови формати и платформи, макар да са обвинявани в консерватизъм и предпазливост.

"Експериментирането е абсолютно необходимо, но също така е и скъпо и с несигурни резултати. Понеже приходите от дигитални платформи все още са ограничени, финансирането на тези експерименти идва от съвместно субсидиране от различни сектори или от средства, освободени при съкращения в новинарската организация. Това означава, че те са принудени за балансират между това да продължават да използват традиционни бизнес модели и да проучват нови възможности."

Заключенията

Екипът е провел интервюта с 54 ръководители и редактори от Финландия, Франция, Германия, Италия, Полша и Великобритания. В разговорите се търси очертаването на трите водещи предизвикателства пред рекламирането в интернет, което все още е основен източник на приходи от онлайн издания. Заключението е, че това са:

- растящото доминиране на големите американски технологични компании, способни да продават на значително по-обширни аудитории, да съсредоточават рекламите върху подходящите потребители и да предлагат по-ниски рекламни тарифи от тези на отделните медийни компании;

- по-малки (спрямо традиционния модел) приходи от един читател/зрител/слушател особено при потреблението през мобилни устройства;

- растящ брой на потребителите, които поставят блокировка на рекламите.

Нуждата от нови бизнес модели в подкрепа на журналистиката расте поради комбинацията от два процеса – растящият натиск върху приходите от реклама в традиционни печатни и електронни медии, от една страна, и предизвикателствата пред пазара за онлайн реклами.

Алтернативите

Докладът на изследователите от Reuters посочва поне три алтернативи, с които се експериментира:

- предлагане на съдържание извън основната дейност на конкретния бранд, нови продукти на базата на различно пакетиране на едно и също съдържание и раздробяване на съдържанието в различни нови секции на сайтовете, насочени към специфични аудитории;

- инвестиране в рекламирането на собствени проекти и статии, както и на брандирани начинания; това позволява редакциите да се възползват от таланта на собствените си журналисти в конкуренцията с големите технологични компании за разпространяване на съдържание;

- разнообразяване на стратегиите с навлизане в секторите на електронната търговия услугите business-to-business services и дейности извън дигиталното пространство, като например организиране на конференции, кампании и продажби на продукти с бранда на медията.

Във всичко това вестникарските редакции са далеч по-активни от телевизиите. Основната причина е, че при тях спадът в приходи от традиционни реклами е чувствително по-голям, а значи и по-наложително е намирането на модел за преминаване към бизнес модели за онлайн дейност, казва Алесио Корния. Тук има една характерна особеност – за комерсиалните телевизии новините са много малка част от целия им бизнес и поради това не се чувстват под такъв сериозен натиск като вестниците, на които изключителната мисия е да разпространяват информация.

Автор: Капитал
Нуждата от нови бизнес модели в подкрепа на журналистиката расте.

Печатни издания и електронни медии в Европа инвестират в разнообразни инициативи за разпространяване на новините си онлайн в опит да стигнат до нови читатели и да изградят различен бизнес модел. Но повечето идеи продължават да идват от традиционната работа на пресата, телевизиите и радиостанциите, въпреки че изминаха 20 години от началото на този процес. Това твърди нов доклад на Reuters Institute озаглавен "Частните медии и дигиталните новини".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Ъ-ъ-ъ, имате проблем при/с продаването на читателите на рекламодателите? Ми давайте по "нЕкой лев" на тези дето ви четат, и рекламодателите сами ще "ви кацнат". Ако платите повече, може дори да допусна рекламите ви до монитора си...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK