Германия иска забрана на автомобили на бензин и дизел от 2030 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германия иска забрана на автомобили на бензин и дизел от 2030 г.

Най-големите германски производители на автомобили Volkswagen и Daimler обявиха наскоро програми за развитие на електрическите си модели.

Германия иска забрана на автомобили на бензин и дизел от 2030 г.

Депутатите в страната призовават такава забрана да важи в целия ЕС

25702 прочитания

Най-големите германски производители на автомобили Volkswagen и Daimler обявиха наскоро програми за развитие на електрическите си модели.

© FABIAN BIMMER


Германия иска да забрани продажбите на нови автомобили с бензинови и дизелови двигатели до 2030 г. След това ще могат да се продават само електрически и водородни превозни средства. Горната камара на германския парламент (Бундесратът) вече гласува резолюция, в която призова това да се случи и в целия Европейски съюз. Разбира се, тя няма директна власт в ЕС, но при властта, с която разполага Германия в съюза, влияние върху европейските транспортни регулации вероятно ще има.

Германия призовава за данъчни стимули за "движение без вредни емисии"

Вече регистрираните превозни средства с двигатели с вътрешно горене ще продължат да се използват до излизането им от експлоатация, което вероятно ще отнеме още около 20 години. Решението на Бундесрата е част от стратегията на страната за изпълнение на споразумението за климата от Париж. До 2050 г. Германия има за задача да намали изхвърляния в атмосферата въглероден диоксид с 95%. Единственият начин това да се случи е страната да намали радикално замърсяването от превозни средства. Засега решението засяга автомобилите, не и камионите, става ясно от думите на зам.-министъра на икономиката Райнер Бааке.

В резолюцията си германските депутати призоваха ЕК да преразгледа и данъчните си политики и ефекта им върху "стимулирането на движение без вредни емисии", без да уточняват под каква форма. Опциите са или по-големи данъчни стимули за закупуването на автомобили, които не изхвърлят вредни емисии, или да се увеличат данъците за двигатели с вътрешно горене. Forbes отбелязва, че регистрациите на коли с дизелови двигатели в ЕС така или иначе са спаднали драстично през август. Вероятно скандалът с фалшифицираните тестове за вредни емисии на германския автомобилен гигант Volkswagen оказва закъснял ефект върху продажбите им.

Търсенето на електрически коли е слабо

Търсенето на нови електрически автомобили в Германия действително нараства, но бавно. Според властите около 130 хил. хибридни и едва 25 хил. изцяло електрически коли са били регистрирани в страната от януари насам спрямо 30 млн. коли с бензинов двигател и 14.5 млн. с дизелов. Електрическите коли все още се считат за скъп лукс, който може да си позволят само по-богатите, въпреки че по-рано през 2016 г. правителството на Германия въведе субсидии за купувачите на електрически автомобили – намаление на цената с 4000 евро. Освен това все още липсва достатъчно добре развита инфраструктура за масово използване на електрическите превозни средства, а и шофьорите са свикнали с традиционните автомобили.

Засега решението на парламента за забраната на дизеловите и бензиновите автомобили не среща съпротива от важната за страната автомобилна индустрия. Двата най-големи автомобилни производителя Volkswagen и Daimler обявиха вече стратегиите си за развитие на електромобилите си. Само преди две седмици Volkswagen си постави за цел да произвежда между 2 и 3 млн. електромобили годишно до 2025 г., включително повече от 30 нови модела. През юни Daimler също обеща подобна програма и обяви изцяло нова електрическа марка EQ. Преди дни на парижкото изложение други компании като BMW и Renault показаха нови концепции за коли без вредни емисии. Засега германската автоиндустрия все още не е коментирала официално предложенията на парламента.

Съюзниците

Германия има трима съюзника в начинанието – правителствата на Холандия и Норвегия, които смятат да забранят продажбите на автомобили с дизелови и бензинови двигатели до 2025 г. Норвегия е най-големият пазар за електрически автомобили в света, като те в момента са около 24% от всички коли в страната, пише International Business Times. Индия също върви по този път, с малката разлика, че ще започне да прилага мярката през 2030 г.

Автомобилната индустрия в Германия

- 5 доминиращи автопроизводителя в страната: Volkswagen (Porsche и Audi), BMW, Daimler (Mercedes), Opel и Ford-Werke

- 385 млрд. евро годишни продажби (14% от БВП на Германия)

- Над 5 млн. произведени коли годишно

- 770 хил. души, заети в индустрията

- Генерира 18% от стойността на германския износ.

Германия иска да забрани продажбите на нови автомобили с бензинови и дизелови двигатели до 2030 г. След това ще могат да се продават само електрически и водородни превозни средства. Горната камара на германския парламент (Бундесратът) вече гласува резолюция, в която призова това да се случи и в целия Европейски съюз. Разбира се, тя няма директна власт в ЕС, но при властта, с която разполага Германия в съюза, влияние върху европейските транспортни регулации вероятно ще има.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    vaskoangelov avatar :-P
    vaskoangelov

    а ние тука ще си внасяме 10годишни дизелови таралясници до 2060та година

  • 2
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Аз бих си жертвал таралясника, ще цъкам с метрото известно време и ще спестя за Тесла.

    После ще я избия за 5-10 години.Дано да се случи тва нещо, та децата ни да живеят в един по чист свят.

  • 3
    ban avatar :-P
    ban

    До коментар [#2] от "qdk12501326":

    Аз пък мисля да спестявям от закуски! И да направя вноска на внука за тесла!

  • 4
    rapidfire avatar :-P
    gigabyte

    Немците са много продуктивни напоследък - ударно заселване в страната на хора със съмнително минало, настояще и бъдеще, съчетано с хладнокръвно отхвърляне на емигранти от Европа в продължение на десетилетия; отказ от атомна енергия на всяка цена; ликвидиране на собствения си език - явлението "денглиш", при което на една немска дума се падат две на английски. Първи това го правиха мениджърите и професорите, сега вече всеки немец дрънка на полу-английски. Сега идва ход на ликвидацията на двигателите с вътрешно горене - изобретени от немци (Дизел и Ото). Предполагам че следващият колективен ход ще е масово преминаване към исляма. Немците обичат колективни действия, без оглед на крайния резултат.

  • 5
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Да не стане като с т.н. био дизел - първо 10% био, после 5%, а после да сте чули за него?

  • 6
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    До коментар [#4] от "gigabyte":

    Тоя па...двигателите с вътрешно горене така или иначе са обречени на изчезване...Да си чувал за развитие на технологиите, индустриални революции и т.н. Двигателят с вътрешно горене е точно толкова преходно явление, колкото парния локомотив, телефона с кабел и видеокасетата.

    Какво общо има изчезването на немската идентичност с написаното в статията.

    Радвай се, че го има тоя народ да те дарява с ежедневнитети джаджи...Дизел, Ото, дрънци и грънци...това си написал горе долу.

  • 7
    dreamboxer avatar :-P
    hypercube

    Страхотно звучи ,

    Кола само на ток за къси растояния, комбинирана с водородна горивна клетка за по-дългите. Всичко това с ток от слънцето. Чакам с нетърпение деня когато няма да задържам дъха си пресичайки натоварено кръстовище.

  • 8
    brainless avatar :-|
    brainless

    Амбициозен план, дори и наполовина да се изпълни, пак ще е голям успех. Трябва само една малка революция в технологията на батериите. На много места работят по това и се надявам в близките 5-10 години да има резултат подходящ за промишлено производство.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK