Русия и Турция подписаха споразумение за "Турски поток"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Русия и Турция подписаха споразумение за "Турски поток"

Президентите на Турция и Русия се споразумяха и за ускоряване строежа на АЕЦ "Аккую".

Русия и Турция подписаха споразумение за "Турски поток"

Путин и Ердоган затоплиха икономическите си отношения на среща в Истанбул

8386 прочитания

Президентите на Турция и Русия се споразумяха и за ускоряване строежа на АЕЦ "Аккую".

© SPUTNIK


При реализиране на "Турски поток" България може да изгуби приходите си от транзитен газ и да не стане енергиен хъб на Балканите.

Турция и Русия подписаха в понеделник споразумение за строежа на газопровода "Турски поток". По него ще се пренася руски природен газ до Турция и Европа и ще бъде построен по дъното на Черно море до края на 2019 г. Като част от сделката Турция ще получи отстъпка от цената на природния газ, като точният й размер все още не е ясен. Проектът е на стойност 11.4 млрд. евро, а общият капацитет на двете договорени тръби ще е около 32 млрд. куб.м годишно. Освен газопровода на срещата си в Истанбул руският президент Владимир Путин и турският президент Реджеп Тайип Ердоган са обсъждали още необходимостта от хуманитарна помощ за Алепо. Москва ще премахне също ограниченията върху вноса на цитрусови и костилкови плодове от Турция.

"Турски поток" ще има

Споразумението за "Турски поток" беше подписано в Истанбул от руския енергиен министър Александър Новак и турския му колега Берат Албайрак в присъствието на Путин и Ердоган. Ще бъдат построени две тръби по дъното на Черно море, като по информация на руското издание "Комерсант" всяка от тях ще е с капацитет 15.75 млрд. куб.м на година. Едната ще доставя газ за турския пазар, а другата – за Европа (най-вероятно през Гърция и Италия). Морските участъци и на двете тръби ще бъдат изцяло собственост на "Газпром". Сухопътният участък на първата тръба ще принадлежи на турската газова компания Botas, а на втората ще бъде споделена собственост на Botas и "Газпром". Дължината на морския участък на тръбата е 910 км, сухопътният участък на турска земя е 180 км. Все още точните параметри на втората тръба не са определени и не присъстват в подписания документ. Нейната съдба не е много сигурна, тъй като ще зависи и от регулациите на ЕС. Преговори за прокарване на трета и четвърта тръба не се водят, уточни руският енергиен министър Александър Новак. При всички положения "този газ, който минава по "Турски поток", няма да се конкурира с нашия руски газ, който ще отива в Европа по проекта "Северен поток 2", поясни Алексей Милер, изпълнителният директор на "Газпром".

Строителството на "Турски поток" ще започне през 2018 г. и трябва да приключи до 30 декември 2019 г. "Обръщам внимание, че по този начин се движим към реализиране плановете на президента на Турция за създаване в страната на голям енергиен хъб", заяви Путин. Към момента руската страна се е съгласила да направи ценова отстъпка за газа на Турция, но без да е уточнен размерът ѝ. През 2015 г. отново имаше преговори за отстъпка в цената, но тогава Анкара и Москва така и не достигнаха до съгласие. Руските медии съобщават, че турската Botas иска 10.25% намаление от цената.

Ще бъде ли сложен край на транзита на газ през България?

Според "Комерсант" чрез "Турски поток" "Газпром" ще прекрати напълно транзита на газ (около 15 млрд. куб.м годишно) за Турция през Трансбалканския газопровод, който преминава през Украйна, Румъния и България. Турция е вторият най-голям потребител на руски газ след Германия, като внася годишно около 30 млрд. куб.м газ през два газопровода. Ако се съди по отчета на българския газопреносен оператор "Булгартрансгаз" за 2015 г., България ще изгуби малко над 200 млн. лв. от транзитни такси, в случай че "Газпром" спре да транзитира газ през страната ни. Освен това изграждането на "Турски поток" прави още по-малко вероятна идеята за изграждане на газов хъб в България, поне във варианта, в който Русия изгражда за собствена сметка тръба през Черно море, за да доставя газ до Варна, който страната ни след това да препродава. Вместо това Турция ще се превърне в енергиен хъб, особено след като Путин и Ердоган се договориха още за ускоряване на проекта за построяване от Русия в Турция на атомната електроцентрала "Аккую".

АЕЦ "Аккую" ще се строи от руската компания "Росатом", но е вероятно в проекта да се включат и турски инвеститори с до 49% от проектната компания. Атомната електроцентрала се строи близо до пристанище Мерсин, в южната част на страната. Проектът предвижда строителство на четири блока с обща мощност 4800 мегавата. Турция е предложила 2023 г. като срок за въвеждане в експлоатация на първия блок на централата. По принцип Анкара планира строежа и на още две атомни електроцентрали – в черноморските градове Синоп и Инеада.

Подновяване на търговията между Русия и Турция

След края на срещата руският президент Путин обяви още, че Русия ще поднови вноса на някои храни от Турция, върху които беше наложена забрана след свалянето на руския самолет от Анкара. Това ще са цитрусовите плодове, някои плодове с костилка и зеленчуци. По думите му през миналата година продажбите в Русия на тези групи са били за около 500 млн. долара.

Освен това Путин и Ердоган обсъдиха още войната в Сирия. На пресконференция Ердоган обяви, че е имало разискване за възможно сътрудничество за прочистване на границата от бойците на "Ислямска държава", както и необходимостта от хуманитарна помощ в Алепо. Путин призова преминаването към политическо уреждане на военния конфликт в Сирия да се случи максимално бързо.

Какво се знае за "Турски поток" досега:

- 11.4 млрд. евро е стойността на проекта

- 32 млрд. кубични метра газ ще бъде годишният капацитет

- 2 тръби - за Турция и за Европа

- Дължина на морския участък на тръбите – 910 км, сухопътен участък на турска земя – 180 км

- "Газпром" ще е едноличен собственик на морските участъци и на 50% от сухоземния участък на тръбата за Европа

- Турската Botas ще притежава изцяло сухопътния участък на тръбата с газ за Турция

- Строителството на "Турски поток" ще започне през 2018 г. и трябва да приключи до 30 декември 2019 г.

- България може да изгуби около 200 млн. лв. приходи от транзитни такси на година (по сегашни цени), ако проектът се изпълни.
При реализиране на "Турски поток" България може да изгуби приходите си от транзитен газ и да не стане енергиен хъб на Балканите.

Турция и Русия подписаха в понеделник споразумение за строежа на газопровода "Турски поток". По него ще се пренася руски природен газ до Турция и Европа и ще бъде построен по дъното на Черно море до края на 2019 г. Като част от сделката Турция ще получи отстъпка от цената на природния газ, като точният й размер все още не е ясен. Проектът е на стойност 11.4 млрд. евро, а общият капацитет на двете договорени тръби ще е около 32 млрд. куб.м годишно. Освен газопровода на срещата си в Истанбул руският президент Владимир Путин и турският президент Реджеп Тайип Ердоган са обсъждали още необходимостта от хуманитарна помощ за Алепо. Москва ще премахне също ограниченията върху вноса на цитрусови и костилкови плодове от Турция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Не виждам логика авторката да продължава да допуска "евентуалностите" България да печели от руския газов транзит, както и от реализацията на митичния Борисов газов хъб "Балкан". Ясно е, че губим и двете - едното реално, другото като несбъднала се мечта.

    Русия обяви миналата година, че през 2019 г спира газовия транзит през Украйна поради кражбите от транзита, натрупаните задължения и цялата ситуация в страната. В опита си да осуети това, ЕС провали проекта Южен поток, а Полша продължава да прави обструкции на заобикалящия я Северен поток-2. Като алтернатива на ЮП беше обявен Южния газов коридор, който разчита на азерското находище Шах Дениз-2.

    Преди години, когато природният газ се продаваше в Европа за над 400 долара за 1000 куб. метра, проектът за ЮГК беше рентабилен. Днес себестойността на каспийския газ, доставен до Европа превишава почти два пъти пазарните цени. По данни на Оксфордския институт за енергийни изследвания, азерският газ, доставен до Италия към днешна дата би струвал 273-293 долара за 1000 куб. метра. Разходите за добив ще възлизат на около 50-60 долара за 1000 куб. метра. Преносът до Турция ще струва 50 долара за 1000 куб. метра. Транзитът до границата с Гърция по газопровода ТАНАП възлиза на 103 долара, а 70-80 долара за 1000 куб. метра ще струва транзитът по газопровода ТАП през Гърция до Италия. Ако от Италия продължи да се транзитира до европейския хъб Баумгартен в Австрия, таксата за пренос ще бъде още по-висока.
    При тази ситуация консорциумът, изграждащ ЮГК по-скоро ще понесе загуби при експлоатацията на тръбата. И той явно няма да се осъществи.

    В същото време изправените на ръба на войната Турция и Русия заровиха томаховката и се съсредоточиха върху националните интереси. Турски поток ще осигури енергийната сигурност на Турция и ако ЕС узрее до тази идея - и на Гърция, България, Италия.

    ЕС-логиката да се правят обструкции на руския газ към европейките пазари на всяка цена ще донесе категорично едно нещо: ще остави в рамките на 2-3 г. България без природен газ.
    Кък момента през Трансбалканския газопровод страната ни получава 90% от газовите си нужди. От Газпром. Никой не казва какво ще стане след 2019 г. Реална алтернатива не се вижда.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D


    Прекъсна.
    [quote#1:"D-r D"]Реална алтернатива не се вижда. [/quote]

    Всъщност вижда се - ще купуваме руски газ през Турция, плащайки и на ТОФАШ комисионна такса.
    За да се стигне до това положение, усилено се потрудиха през годините г-дата Плевнелиев, Борисов, Р.Кънев.
    Честито на печелившите.

  • 3
    vaticana avatar :-|
    vaticana

    Пропуснатата възможност с Южен поток ни обрича на тотална икономическа зависимост от Турция. Алтернатива за газови доставки от другаде - йок.

  • 4
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    До коментар [#2] от "D-r D": Ние газова връзка Турция България нямаме.Затова пък се прави Гърция-България. Така че комисионна за транзит на газ ще плащаме и на Гърция.

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#4] от " чобанмахала От Гърция ще взимаме, ако ЕС предостави на Русия исканите "железобетонни" гаранции и тръгне газопровод пчот Турция през Гърция за Италия. ЕС няма да го направи по две пршчини: 1.обрича Украйна; 2. имат на хартия някакъв Южен газов коридор.

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Нищо страшно няма, ако ББ иска да си има собствен газов "хъб", сега му е времето да се размърда ..... България има мощна преносна мрежа има традиции, има фирама Булгартрансгаз ...
    Да понастрои малко връзки към Македония, Сърбия, Румъния, те ти прекрасен хъб .....

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#4] от "чобанмахала":

    "Връзката" България Турция за нула време може да стане реверсивна, особено ако спре транзита за Турция по "втора" нитка....

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Няма страшно! Без природен газ няма да останем, за цената му ще говорим по нататък!!!

  • 9
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    До коментар [#7] от "boby1945":Тая връзка става реверсивна вече 20 години. Същата работа е и с Гърция.

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#9] от "чобанмахала":

    Е.ее.. досега нямаше нужда, ама като спре "втора" нитка към Турция, ще се разбързат, помни ми думите.... :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Краят на черния Златен век

Краят на черния Златен век

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK