С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 26 окт 2016, 15:00, 3892 прочитания

Валония е признак, не причина за проблемите в ЕС

Провалът на търговското споразумение с Канада е втори сериозен удар за съюза след Brexit

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Между "oсанна" и "разпни го" варират коментарите за Валония, след като белгийският регион от 3.6 млн. души блокира споразумение за свободна търговия между ЕС (пазар от над 500 млн.души) и Канада (36 млн.души).

Има няколко безспорни факта. СЕТА се превърна в провалено споразумение и ако това е тертипът, по който най-големият търговски блок в света ще договаря икономическите си отношения, то подгответе се за още много провали. Валонската партия на социалистите изигра вътрешнополитическите си карти добре и улавяйки рядък шанс, даден й от Комисията "Юнкер", успя да блокира огромен законодателен пакет.


Но има и още нещо, което защитниците на СЕТА забравят. Политиците се избират от избиратели, които се интересуват от собственото си благополучие. Ако тези политици не могат да обяснят какво съдържа един документ като СЕТА, то те нямат голям шанс да го прокарат, особено във време, в което все повече избиратели не им вярват и не подкрепят слогани като "всички ще бъдем по-добре, ако го подпишем".

Защото истината е, че няма споразумение, което облагодетелства всички. Канадско-европейската сделка със сигурност ще увеличи пазара и ще донесе повече ръст и повече възможности. Но по-голямата конкуренция действа очистително на пазара и някакви хора трябва да загубят, за да могат да спечелят други. Българската икономика разбра това по болезнен път след влизането си на пазар като ЕС и трябваха години, за да се нагоди към новата реалност. Ако ЕС иска да има бъдеще като търговски партньор, той трябва да може да прави споразумения, които са лесно обясними и защитими.

Правилата са такива



Преди привържениците на СЕТА да припишат вината за провала на споразумението на "популистките тенденции" във Валония, вероятно трябва да се запознаят отново с аргументите на белгийския регион. Валония не е против такова споразумение като цяло, а против няколко конкретни клаузи. При това местният парламент гласува резолюция срещу СЕТА, където обясни притесненията си още през април. Нито Европейската комисия, нито белгийското федерално правителство се задействаха по-активно да преговарят с Валония.

Процесът по преговори на подобни споразумения в търговската област е прерогатив на Европейската комисия. През всичките тези седем години ЕК водеше преговорите с Канада сама, без да ги обсъжда, с аргумента, че правителствата на държавите-членки на ЕС са ѝ дали мандата да преговаря от тяхно име. Накрая Комисията представя готово споразумение, като възможностите пред националните парламенти са или да го подпишат цялото в пакет, без възможност за поправки, или да го отхвърлят напълно. Естествено е да има недоволни от определени клаузи, които при липсата на опция за поправка, ще изберат да блокират цялото споразумение.

Причината за вота на Валония може би е стремеж на управляващите там социалисти и демократични центристи да привлекат повече гласове, но до Валония застанаха още два регионални парламента на Белгия – на Брюксел (столицата) и на френската общност (различна от тази във Валония). Германоезичната общност в страната също засега не е дала одобрението си за СЕТА. Не е учудващо, че регионалните парламенти на Белгия имат правото да блокират сделката, тъй като тя е от специалния "смесен" тип, който включва правомощия на регионалните правителства - услугите, транспорта, земеделието, околната среда, защитата на инвеститорите. В Белгия тези области влизат в правомощията не на централното правителство, а на регионалните, именно защото областта Фландрия (пламенна защитничка сега на СЕТА) настояваше с години за все по-голяма федерализация на държатава. Правилата в крайна сметка важат и в моменти, когато не са удобни.

Може ли да се разчита на ЕС като партньор

Скандалът отслабва имиджа на ЕС навън и позициите му в двустранните и многостранните преговори, и то не само в търговската политика. ЕС традиционно държи изключително много на репутацията си на "мека сила" навън, която чрез силата на преговорите и убедителността успява да подкрепя въвеждането на нови норми по света на всякакво ниво (политическо, икономическо, за сигурност и т.н.)

Самата СЕТА трябваше да представлява именно първа стъпка и модел на нов тип търговски споразумения, където не само отпадат митата, но и се задават нови, по-високи стандарти в областта на храните, технологиите и т.н. ЕК успя да гарантира, че няма да внася храни и стоки, които не отговарят на неговите норми – като например говеждо месо с хормони, свинско с рактопамин и пилешко, обработено с хлор. Със споразумението трябваше да се работи за взаимно признаване на различни стандарти и съвместното им изработване в бъдеще. Това е начинът, по който ръководителите на ЕС смятат, че ЕС ще може да продължава да задава стандарти на световно ниво, особено в ситуация, когато икономиката на европейските страни едва расте, за разлика от тази на някои развиващи се пазари.

Окончателен провал на СЕТА ще доведе до блокирането за поне още няколко години напред на подобни мащабни споразумения с други страни, като САЩ и Япония, но по-голям проблем е, че ЕС все повече губи визията си на силен съюз с ясни позиции, стандарти и действия. Това най-много трябва да притеснява британското правителство, на което му предстоят тежки преговори. Но СЕТА не е причината за този проблем, а просто поредното доказателство за това.

ЕС трябва да се реформира

Необходимостта от единодушие между 28-те страни в ЕС означава, че вземането на решения е тромаво и често невъзможно. Ги Верхофстад, бивш премиер на Белгия, лидер на либералната партия в Европейския парламент и настоящ преговарящ на ЕП за Brexit обяви, че тези правила трябва да се променят, защото "включването на 70 национални и регионални парламента никога няма да сработи." Защитниците на СЕТА посочват, че страни като България и сега имат много двустранни споразумения, които не дават и половината от защитата на големия пакет с Канада (например по отношение на така спорните арбитражи, каквито и в момента действат и то при по-неблагоприятни условия) и са договаряни много по-непрозрачно. Това е вярно, но не е достатъчен аргумент: хората очевидно искат повече от евроинституциите, а не още от същото. ЕС не може само да копира националните модели, а трябва да ги прави по-добри, ако иска да печели, вместо да губи легитимност.

Това, което трябва да се случи, е да се промени начинът, по който се водят преговорите за важни споразумения. Ако един договор трябва да се побере само в 1000 страници (което само по себе си е доста трудно), в който да има фокус върху всички по-важни въпроси, то тогава още по време на преговорите в официалните анализи трябва да се разказва не само за ползите, но и за рисковете. Например колко конкурентноспособен на по-евтините земеделски стоки на Канада би бил селскостопанският сектор на ЕС. Или дали ЕС има план как да се намалят рисковете за по-уязвимите сектори например.

Основен проблем в преговорите за ТПТИ (споразумението за свободна търговия между САЩ и ЕС) например, е настояването на двете преговорни страни всичко да е секретно (имаше специални зали, в които се разглеждат преговорните документи и откъдето не трябваше да се изнася). През последната година ЕК се постара да публикува повече детайли от договореното до момента именно, за да парира тревогите, но продължава тенденцията да се говори само за позитивните страни, игнорирайки недоволните от този процес.Това прилича много на начина, по който европейската политика избягваше да говори за популизма и причините, които го движат, години наред. Brexit промени това. СЕТА явно, ще бъде преломен момент за начина, по който се говори за търговски споразумения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Освен съдбовни за Brexit британските избори са и референдум за Корбин 1 Освен съдбовни за Brexit британските избори са и референдум за Корбин

Управляващите консерватори имат преднина от 10 процентни пункта пред опозиционните лейбъристи

9 дек 2019, 579 прочитания

Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация 2 Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация

Страната ще смени между 20 и 30 млн. устройства в следващите три години

9 дек 2019, 816 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Фирма, близка до Орбан, купи критичен вестник

Купен е най-големият политически всекидневник в Унгария

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10