С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 2 ное 2016, 15:29, 10470 прочитания

Чехия и Словакия настояват да се променят правилата за двойните стандарти за храните в ЕС

Двете страни искат да се сложи край на различните стандарти за хранителните съставки в Западна и Източна Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Прага и Братислава настояват за промени в правилата на ЕС, които да изискват съставките на продуктите да са еднакви в целия съюз.
Страни от Централна Европа искат големите компании в хранителната индустрия и супермаркетите да прекратят да продават версии с по-лошо качество на известни марки като Sprite, Nestea и рибните солети на Iglo в бившите социалистически страни. Въпросът за храните "с двойно качество" отдавна е наболял, но откакто Словакия пое председателството на ЕС, надеждите за по-строги регулации на европейско ниво се засилиха, пише Politico. Словаците и чехите искат най-накрая да се постави край на това "нечестно изкривяване" на единния пазар. До края на словашкото председателство на ЕС обаче остават само два месеца и е малко вероятно то да събере подкрепа от големите страни членки, за да се стигне до обсъждане на въпроса.

По-ниско качество в Чехия, по-високо в Германия


Няколко изследвания през 2015 и 2016 г. показват, че дори да изглеждат еднакво, пакетираните храни в Германия и в Чехия се различават, като чешката версия е по-често с по-лошо качество. Хранителната индустрия се защитава с това, че разликите в съставките на продуктите се дължат на различните национални вкусове в ЕС. "Не казваме, че компаниите не могат да приспособяват продуктите си към потребителските търсения", заявява Олга Сехналова, депутат в Европейския парламент от Чехия. "Говорим за различно качество по отношение на състава на основната съставка. Мисля, че това е неприемливо".

Проучване на University of Chemistry and Technology в Прага през 2015 г. например доказва, че еднолитрова бутилка Sprite в Германия се подслажда само със захар, а в Чехия – с фруктоза и глюкозен сироп, както и с изкуствени подсладители като аспартам и ацесулфам. Освен това продуктът в Чехия е малко по-скъп. В студения чай на Nestlé Nestea в чешката версия също е имало повече изкуствени подсладители и около 40% по-малко чаен екстракт, отколкото в германската. Говорителят на Nestlé Оливера Медугорач заяви, че "използваме потребителските мнения, за да си подобрим продуктите и да развием нови рецепти, които отговарят на специфичните очаквания на местните клиенти".

Coca-Cola, производителят на Sprite, отговори на проучването с твърдението, че да се поставя равенство между изкуствените подсладители и лошото качество е "опростено", като добави, че местните производители са тези, които вземат решение дали да ги използват, както и че чешкият вариант на Sprite е подобен на този в Испания и САЩ. Компанията посочи още, че различните съставки в чешкия Nestea показват, че захарното му съдържание е с 35% по-ниско от това на германския.



Друго проучване на чешката потребителска агенция dTest показва, че разликите в съставките на продуктите на други големи марки като Ferrero, Nestlé или Danone са незначителни, но по-големи разлики има в собствените продукти на супермаркетите, съобщава Politico. Например хлябът K-Classic в супермаркета Kaufland в Германия е имал 59% съдържание на пълнозърнесто брашно и само 19% в Чехия. Чипсът с паприка K-Classic е имал 34% съдържание на слънчогледово олио, а в чешкия еквивалент слънчогледовото олио е било 14%, а 21% - палмовото олио. Отговорът на търговската верига беше, че "огромното мнозинство" на продуктите му са с еднакви съставки, но в някои случаи разлики може да се появяват заради използването на различни доставчици в Европа.

ЕС не е склонен да промени законодателството си

Прекратяването на практиката за храни с различно качество и принуждаването на компаниите да продават идентични продукти от една марка в целия ЕС ще означава, че ЕС трябва да промени законодателството си за храните. Нито Европейската комисия, нито хранителната индустрия обаче гледат с добро око на такава перспектива. Чехия обяви, че засега подкрепа за инициативата имат само от по-малки страни в ЕС като България, Хърватия и Естония.

Служител на ЕК е отказал да коментира пред Politico дали Брюксел разглежда въпроса, но е посочил, че според сегашните правила всяка съставка на хранителните продукти трябва да фигурира на опаковката, което информирало потребителите напълно. "Стига продуктите да отговарят на законните изисквания на ЕС и не подвеждат потребителите за основните си характеристики, няма закон, който да попречи на компаниите да предлагат различни продукти според пазарите, които да отговарят на вкуса, предпочитанията и покупателната способност на потребителите", добавя служителят.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: ЕК ЕС храни Чехия

Прочетете и това

Освен съдбовни за Brexit британските избори са и референдум за Корбин 1 Освен съдбовни за Brexit британските избори са и референдум за Корбин

Управляващите консерватори имат преднина от 10 процентни пункта пред опозиционните лейбъристи

9 дек 2019, 809 прочитания

Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация 2 Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация

Страната ще смени между 20 и 30 млн. устройства в следващите три години

9 дек 2019, 1086 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Украйна ще проверява политици с над $100 000 в брой

Украинци са шокирани от имуществените декларации на депутати и висши служители

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10