Изненадващата победа на Доналд Тръмп остави много американски бизнеси пред перспективата да се сблъскат с предоговорени търговски сделки и кампания срещу изнасянето на дейностите в чужбина. Но като компенсация идват обещанията за орязване на корпоративния данък в страната, пише Wall Street Journal.
Спечелването на президентския пост от републиканеца изненада пазарите и много корпоративни лидери и ги остави разтревожени предвид несигурността относно голяма част от политиките на Тръмп. "Пазарът искаше сигурността и яснотата от победата на Клинтън, макар и да не беше съгласен с всичките й предложения", казва Браян Гарднър, ръководител на изследванията във Вашингтон на инвестиционната банка Keefe, Bruyette & Woods.
Има ли план
По време на кампанията Тръмп критикуваше големи компании като Ford Motor, защото местят работни места и операции в чужбина. В някои случаи обаче не поддържаше една и съща линия на поведение. "Без истински политически позиции от негова страна е много трудно да се разбере какво точно възнамерява да направи и дали има план", твърди Хал Сиркин, управляващ директор на Boston Consulting Group в Чикаго.
След като станаха ясни изборните резултати, над 1100 главни изпълнителни директори предупредиха в отворено писмо до новия президент за "незабавната нужда да се възстанови доверието в нашите жизненоважни икономически и правителствени институции след вота". Те посочват, че Тръмп може да разчита на бизнеса, за да започне процес на "оздравяване и помирение". "Наясно сме, че ще има моменти, в които няма да сме на едно мнение относно спецификите на важни политики. Тогава ние с уважение ще направим така, че гласът ни да бъде чут. Все пак смятаме обаче, че можем да бъдем конструктивни – и когато сме на едно мнение, и когато не сме, ако подхождаме към трудните ситуации с добра воля, движени от идеята за по-висша цел", се казва в писмото. То е изготвено със съдействието на Националната асоциация на производителите и сред подписалите го са Boeing, Procter&Gamble и други.
Тръмп е критичен към глобалната търговия в лицето на споразумения, които намаляват или елиминират митата между САЩ и други страни. Всеки негов опит да договори нови двустранни сделки обаче представлява потенциален проблем за компании като General Electric и Caterpillar, които подкрепят свободната търговия като начин да получат достъп до чуждестранни пазари.
"Очевидно ние сме притеснени от антитърговската риторика и антибизнес позициите. Но се надяваме, че след изборите трезвата мисъл ще надделее", заявява главният изпълнителен директор на FedEx Фред Смит по отношение и на двамата кандидати за президент.
Възможна гъвкавост
Досега Тръмп е демонстрирал гъвкавост във връзка с политическите си позиции и една негативна реакция на пазара може да накара него и съветниците му да преосмислят приоритетите си, прогнозира Даниъл Клифтън, ръководител на изследванията във Вашингтон на Strategas Research Partners. "Ще се заиграе с протекционизма, но ако убие пазара заради подобни неща, Тръмп ще промени тактиката и ще се фокусира върху данъците и други вътрешни въпроси", заявява Клифтън.
Републиканецът предлага намаляване на корпоративния данък до 15 от 35%. "Той смята, че ако орежеш данъчните равнища на корпоративно ниво, повече пари ще се върнат в страната. Ако данъците в САЩ спаднат, ще помислиш отново, преди да инвестираш в чужбина", твърди Скот Каплоуич, партньор в Edelstein&Company.
Тръмп е критичен към Китай, който е един от най-големите търговски партньори на САЩ. Той заявява, че планира да инструктира американските търговски представители да заведат търговски дела срещу китайците, за да ги накажат за предполагаемото използване на нечестни субсидии в помощ на техните компании. Но всеки конфликт с Пекин би бил проблем за компании като Apple и Procter&Gamble, които разчитат на китайските фабрики за производството на много от своите продукти, както и на китайските потребители, за да ги купуват.
Изненадващата победа на Доналд Тръмп остави много американски бизнеси пред перспективата да се сблъскат с предоговорени търговски сделки и кампания срещу изнасянето на дейностите в чужбина. Но като компенсация идват обещанията за орязване на корпоративния данък в страната, пише Wall Street Journal.
3 коментара
След като станаха ясни изборните резултати, над 1100 главни изпълнителни директори предупредиха в отворено писмо до новия президент за "незабавната нужда да се възстанови доверието в нашите жизненоважни икономически и правителствени институции след вота"
__________
Е как да им се върне доверието към топ либертофоните като са натрупали едни $104 трилиона на червено???
Тръмп каза ,че ще помага на местния бизнес и не корпоративните компании, каза и нещо за средната класа - гръбнакът на САЩ.
Тези дето се местят там където има повече корупция,по-малко данъци и почти безплатен детски труд да се ориентират към Пакистан,Турция и Тайланд,Африка и т.н. работилниците на глобалните брандове ама този път дали ще имат лесен пазар на 5-то Авеню и в хипербакалиите?
..."Американският бизнес се подготвя за период на несигурност"... Точното заглавие би било "Американският бизнес се подготвя за период на растеж"... САЩ затова е велика сила, защото има приемственост. Щом републиканците дойдат на власт започва период на растеж и натрупване, което след това демократите ще разпилеят в безумни социални програми, за да дойдат пак републиканците. И понеже българите сме с къса памет да припомня - България бе приета в НАТО при републиканците, в ЕС - също. СССР също падна при републиканец, да се готви Путин...
Тръмп във всичко е така - много шум и блясък, за да си постигне целите. Целите са постигнати. Оттук нататък никакви големи промени не очаквам да се случат. Дори и да тръгне да си изпълнява исканията, ще го поотрежат оттук-оттам и ще влезе в типичните за президента тесни рамки. Основното обещание на Обама 2 мандата не можа да го реализира напълно. А то беше така и така наложителна реформа, а не самоцелна промяна.