Американският бизнес се подготвя за период на несигурност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Американският бизнес се подготвя за период на несигурност

Проблемът за бизнеса е, че новият президент нерядко сменя позициите си и това създава нестабилност

Американският бизнес се подготвя за период на несигурност

Победата на Тръмп изненада пазарите и много корпоративни лидери

Марина Станева
7176 прочитания

Проблемът за бизнеса е, че новият президент нерядко сменя позициите си и това създава нестабилност

© Reuters


Според анализатори пазарът е искал "сигурността и яснотата" от победата на Клинтън.

Изненадващата победа на Доналд Тръмп остави много американски бизнеси пред перспективата да се сблъскат с предоговорени търговски сделки и кампания срещу изнасянето на дейностите в чужбина. Но като компенсация идват обещанията за орязване на корпоративния данък в страната, пише Wall Street Journal.

Спечелването на президентския пост от републиканеца изненада пазарите и много корпоративни лидери и ги остави разтревожени предвид несигурността относно голяма част от политиките на Тръмп. "Пазарът искаше сигурността и яснотата от победата на Клинтън, макар и да не беше съгласен с всичките й предложения", казва Браян Гарднър, ръководител на изследванията във Вашингтон на инвестиционната банка Keefe, Bruyette & Woods.

Има ли план

По време на кампанията Тръмп критикуваше големи компании като Ford Motor, защото местят работни места и операции в чужбина. В някои случаи обаче не поддържаше една и съща линия на поведение. "Без истински политически позиции от негова страна е много трудно да се разбере какво точно възнамерява да направи и дали има план", твърди Хал Сиркин, управляващ директор на Boston Consulting Group в Чикаго.

След като станаха ясни изборните резултати, над 1100 главни изпълнителни директори предупредиха в отворено писмо до новия президент за "незабавната нужда да се възстанови доверието в нашите жизненоважни икономически и правителствени институции след вота". Те посочват, че Тръмп може да разчита на бизнеса, за да започне процес на "оздравяване и помирение". "Наясно сме, че ще има моменти, в които няма да сме на едно мнение относно спецификите на важни политики. Тогава ние с уважение ще направим така, че гласът ни да бъде чут. Все пак смятаме обаче, че можем да бъдем конструктивни – и когато сме на едно мнение, и когато не сме, ако подхождаме към трудните ситуации с добра воля, движени от идеята за по-висша цел", се казва в писмото. То е изготвено със съдействието на Националната асоциация на производителите и сред подписалите го са Boeing, Procter&Gamble и други.

Тръмп е критичен към глобалната търговия в лицето на споразумения, които намаляват или елиминират митата между САЩ и други страни. Всеки негов опит да договори нови двустранни сделки обаче представлява потенциален проблем за компании като General Electric и Caterpillar, които подкрепят свободната търговия като начин да получат достъп до чуждестранни пазари.

"Очевидно ние сме притеснени от антитърговската риторика и антибизнес позициите. Но се надяваме, че след изборите трезвата мисъл ще надделее", заявява главният изпълнителен директор на FedEx Фред Смит по отношение и на двамата кандидати за президент.

Възможна гъвкавост

Досега Тръмп е демонстрирал гъвкавост във връзка с политическите си позиции и една негативна реакция на пазара може да накара него и съветниците му да преосмислят приоритетите си, прогнозира Даниъл Клифтън, ръководител на изследванията във Вашингтон на Strategas Research Partners. "Ще се заиграе с протекционизма, но ако убие пазара заради подобни неща, Тръмп ще промени тактиката и ще се фокусира върху данъците и други вътрешни въпроси", заявява Клифтън.

Републиканецът предлага намаляване на корпоративния данък до 15 от 35%. "Той смята, че ако орежеш данъчните равнища на корпоративно ниво, повече пари ще се върнат в страната. Ако данъците в САЩ спаднат, ще помислиш отново, преди да инвестираш в чужбина", твърди Скот Каплоуич, партньор в Edelstein&Company.

Тръмп е критичен към Китай, който е един от най-големите търговски партньори на САЩ. Той заявява, че планира да инструктира американските търговски представители да заведат търговски дела срещу китайците, за да ги накажат за предполагаемото използване на нечестни субсидии в помощ на техните компании. Но всеки конфликт с Пекин би бил проблем за компании като Apple и Procter&Gamble, които разчитат на китайските фабрики за производството на много от своите продукти, както и на китайските потребители, за да ги купуват.

Според анализатори пазарът е искал "сигурността и яснотата" от победата на Клинтън.

Изненадващата победа на Доналд Тръмп остави много американски бизнеси пред перспективата да се сблъскат с предоговорени търговски сделки и кампания срещу изнасянето на дейностите в чужбина. Но като компенсация идват обещанията за орязване на корпоративния данък в страната, пише Wall Street Journal.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    comandante avatar :-|

    След като станаха ясни изборните резултати, над 1100 главни изпълнителни директори предупредиха в отворено писмо до новия президент за "незабавната нужда да се възстанови доверието в нашите жизненоважни икономически и правителствени институции след вота"
    __________
    Е как да им се върне доверието към топ либертофоните като са натрупали едни $104 трилиона на червено???
    Тръмп каза ,че ще помага на местния бизнес и не корпоративните компании, каза и нещо за средната класа - гръбнакът на САЩ.
    Тези дето се местят там където има повече корупция,по-малко данъци и почти безплатен детски труд да се ориентират към Пакистан,Турция и Тайланд,Африка и т.н. работилниците на глобалните брандове ама този път дали ще имат лесен пазар на 5-то Авеню и в хипербакалиите?

  • 2
    irechekov avatar :-|
    Иван Иванов

    ..."Американският бизнес се подготвя за период на несигурност"... Точното заглавие би било "Американският бизнес се подготвя за период на растеж"... САЩ затова е велика сила, защото има приемственост. Щом републиканците дойдат на власт започва период на растеж и натрупване, което след това демократите ще разпилеят в безумни социални програми, за да дойдат пак републиканците. И понеже българите сме с къса памет да припомня - България бе приета в НАТО при републиканците, в ЕС - също. СССР също падна при републиканец, да се готви Путин...

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Тръмп във всичко е така - много шум и блясък, за да си постигне целите. Целите са постигнати. Оттук нататък никакви големи промени не очаквам да се случат. Дори и да тръгне да си изпълнява исканията, ще го поотрежат оттук-оттам и ще влезе в типичните за президента тесни рамки. Основното обещание на Обама 2 мандата не можа да го реализира напълно. А то беше така и така наложителна реформа, а не самоцелна промяна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Бетонна бъркотия

Бетонна бъркотия

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK