Бизнесът в Канада е готов да пожертва NAFTA, но не и търговията със САЩ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът в Канада е готов да пожертва NAFTA, но не и търговията със САЩ

Премиерът Джъстин Трюдо има алтернатива при разпадане на NAFTA - завръщане към споразумение за свободна търговия със САЩ от 1984 г.

Бизнесът в Канада е готов да пожертва NAFTA, но не и търговията със САЩ

Мексико няма алтернатива на споразумението за свободна търговия

9502 прочитания

Премиерът Джъстин Трюдо има алтернатива при разпадане на NAFTA - завръщане към споразумение за свободна търговия със САЩ от 1984 г.

© Guadalupe Pardo


Търговският дефицит между САЩ и Мексико е почти 70 млрд. долара в полза на мексиканския внос.

Лидерите на Канада и Мексико обсъдиха в края на седмицата възможностите за обновяване на Споразумението за свободна търговия в Северна Америка (NAFTA), включващо и САЩ, но съдбата на договора от 1994 г. е поставена на карта не само от намеренията на Доналд Тръмп, но и от натиска на канадския бизнес.

По време на кампанията си новоизбраният президент на САЩ казваше, че иска да предоговори всички подобни споразумения и наричаше NAFTA убиец на работните места на американците.

Призивът на работодателите

Преди срещата сдружение на производители и износители от Канада призова премиера Джъстин Трюдо да съхрани търговията със САЩ на всяка цена, дори това да доведе до край на NAFTA. Търговските отношения с Мексико би могло да се обсъждат отделно, ако споразумението се разпадне, казват предприемачите, цитирани от Reuters.

Близо 75% от износа на Канада отива за американския пазар. "Разговаряхме с членовете на сдружението ни и когато става дума за търговия, приоритетът ни трябва категорично да е пазарът на САЩ", казва Матю Уилсън, старши вицепрезидент на CME, обединяваща интересите на близо 10 000 производители.

"Мексико все още е важен пазар за канадския износ и двустранния бизнес, но ако нещо се случи с NAFTA, очакваме канадското правителство да е в състояние достатъчно бързо да договори ново споразумение с Мексико", допълва Уилсън.

Трюдо каза преди дни, че е "повече от щастлив да обсъжда" NAFTA. Ден по-рано канадският посланик във Вашингтон заяви, че страната му "би била щастлива" да предоговори споразумението.

Според Уилсън близо 100 износители и производители от Канада са участвали в конферентен разговор със свои колеги от САЩ на 9 ноември, ден след изненадващата победа на Доналд Тръмп на президентските избори, за да обсъдят следващите стъпки в отношенията си.

"Канада трябва да се фокусира върху усилията си да гарантира продължаване на достъпа до критично важен пазар и възможностите, които президентството на господин Тръмп би предложило", се казва в писмото до канадския премиер. Никъде в трите страници на текста не се споменава Мексико.

Автоиндустрията в Канада е изключение - тя е тясно интегрирана с американските и мексиканските си партньори и продължава да подкрепя тристранното партньорство с производители на коли и части за тях. "Автоиндустрията в Северна Америка работи само защото няма граници за нея. Ревизия на NAFTA в автосектора ще срещне нулева подкрепа от нас", заявява Флавио Волпе, президент на сдружение на независимите канадски производители на автомобилни части.

Мексико иска модернизиране

Президентът на Мексико Енрике Пеня Нието каза в събота, че страната му би могла да включи в "модернизирането" на NAFTA правилата за заетост и защита на околната среда.

Тръмп бе заявил по време на кампанията си, че ако не успее да предоговори условията по NAFTA, ще иска анулирането на споразумението. Той заплаши, че ще наложи високи мита за мексиканските стоки, което предизвика силна тревога отвъд южната граница на САЩ, тъй като четири пети от износа на Мексико е за американския пазар.

На срещата в Перу на страните от Споразумението за Азиатско-техоокеанско икономическо сътрудничество (АРЕС) Нието се обяви за модернизиране, а не за предоговаряне на NAFTA. Това означава да обсъдим въпроси от споразумението, които не са били предвидени, когато то бе подписано преди 22 години, добави той.

Преди победата на Тръмп в Мексико разчитаха бъдещето да се оформи от споразумението между NAFTA и още 9 държави в Тихоокеанския басейн. ТРР бе подписано от президента Барак Обама, но не е ратифицирано и почти сигурно няма да влезе в сила в САЩ, включително защото новият президент е и против него.

Без ратификация от Вашингтон сделката няма да влезе в сила, въпреки че Мексико казва, че с още 5 страни възнамерява да продължи с реализирането му.

Какъв е търговският баланс

До сключването на на NAFTA търговският баланс на САЩ с Мексико бе близо до паритета - през 1994г. мексиканският внос надвишаваше американския износ с 3.5 млрд. долара. Тенденцията след това е за засилване на вноса от Мексико, който през 2011 г. надхвърли с над 78 млрд. долара американския износ към страната. Последните цялостни данни са от 2014 г. и според тях американският търговски дефицит спрямо Мексико е почти 69 млрд. долара.

Търговският баланс между САЩ и Канада от повече от 35 години е отрицателен за американците. Към момента на сключването на NAFTA той е бил 29 млрд. долара, а през 2008 г. е наближил 115 млрд. долара. През 2014 г. канадският внос в САЩ е надхвърлял американски износ към страната с 44.55 млрд. долара.

Канадско-мексиканските разговори започнаха още миналата седмица със среща между министрите на икономиката Кристия Фрийланд и Илдефонсо Гуахардо. Но те не знаят още с кого от САЩ ще разговарят, тъй като Тръмп още не е попълнил поста на бъдещ министър на търговията в екипа си.

Канадците казват, че ако Тръмп все пак реши САЩ да напусне NAFTA, те биха могли да се върнат към двустранно споразумение за свободна търговия от 1984 г. За Мексико такава опция няма.

Случаят със завода на Ford

Доналд Тръмп обяви в четвъртък, че президентът на Ford Motor Бил Форд му е съобщил, че компанията няма да мести завода си от Кентъки в Мексико. От компанията уточниха, че са казали, че ще запазят производството на един от моделите си в САЩ. Нямаме планове да закриваме завод в САЩ и така ще е поне до 2019 г. съгласно споразумението с профсъюзите, казват от Ford.

В Луисвил има два завода - в единия 4700 души произвеждат моделите Ford Escape и Lincoln MKC, а във втория се сглобяват пикапи и по-големи SUV. Търсенето на Escape и MKC е слабо и миналия месец компанията обяви, че ще спре за две седмици производството в завода. През 2015 г. на служителите бе заявено, че се планира до 2019 г. спиране производството на МКС в Кентъки. През април 2015 г. компанията обяви намерения да инвестира 2.5 млрд. долара в Мексико в два завода за малки коли, които да заработят през 2018 г. През септември от Ford потвърдиха, че цялото производство на малки коли ще бъде изнесено от САЩ и до 2019 г. ще се премести в Мексико, където разходите са чувствително по-ниски. Това стана с уточнение, че в САЩ няма да бъде затворен нито един завод на компанията.

Reuterts коментира, че сега Ford предприема добре премерен ход, като се вписва във вълната от съпротива срещу аутсорсинг на американско производство, опитва да печели точки пред администрацията на бъдещия президент, като му помага да печели избиратели и разчита да получи в Конгреса изгодни промени в регулациите за автоинудстрията.
Търговският дефицит между САЩ и Мексико е почти 70 млрд. долара в полза на мексиканския внос.

Лидерите на Канада и Мексико обсъдиха в края на седмицата възможностите за обновяване на Споразумението за свободна търговия в Северна Америка (NAFTA), включващо и САЩ, но съдбата на договора от 1994 г. е поставена на карта не само от намеренията на Доналд Тръмп, но и от натиска на канадския бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Западът трябва да свикне с мисълта, че няма как в справедлив свят американецът да взима 10 $ на час, а в други държави да живеят с 1$ на ден. Това може да продължава само докато американците имат най-много иновации и производства с най-висока добавена стойност. Това засега е така и може да продължи, но при никакви обстоятелства няма да може да генерира работа за нискообразовано население, което иначе би работило в производството.

    Или ниски заплати, или производство. Иначе просто ще се пазаруват изцяло вносни продукти и местните производители ще фалират. Никакви мита не могат да преобърнат международната търговия, защото това значи търговски войни и реципрочни проблеми за износа.

    Предоговарянето на споразумения е добра стъпка, защото от подписването им е минало дълго време. Но това няма как да върне работни места в страната.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK