Четири големи града ще забранят дизеловите превозни средства до 2025 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Четири големи града ще забранят дизеловите превозни средства до 2025 г.

Reuters

Четири големи града ще забранят дизеловите превозни средства до 2025 г.

Целта на кметовете на Париж, Мексико сити, Мадрид и Атина е да се подобри качеството на въздуха и да се предотвратят смъртни случаи заради замърсяването

10535 прочитания

Reuters

© Reuters


Кметовете на Париж, Мексико сити, Мадрид и Атина заявиха, че ще забранят употребата на всички задвижвани от дизел автомобили и камиони до средата на следващото десетилетие. Целта е да се подобри качеството на въздуха, като ще бъдат предоставени различни стимули за използването на алтернативни превозни средства и ще бъдат насърчени колоезденето и вървенето пеш, пише ВВС.

Употребата на дизел в транспорта се превърна в тема на все повече дискусии през последните години на фона на притесненията за отражението му върху качеството на въздуха. Световната здравна организация твърди, че около 3 млн. смъртни случаи на година са свързани със замърсяването на въздуха.

Природозащитни групи прибягват до съдилищата, за да наложат стандарти и регулации за по-чист въздух. Във Великобритания наскоро активисти успяха да накарат правителството да действа по-бързо в тази сфера.

Стъпки срещу замърсяването

Сега кметове на няколко големи града с проблеми в качеството на въздуха са решили да използват правомощията си, за да спрат използването на дизела. "Лондонският кмет обмисля по-дръзки решения от своя предшественик и предлага разширяване на планираната "Зона с изключително ниски емисии". Ние приветстваме това, но искаме той да отиде още по-далеч. И това не е проблем само на Лондон. Необходима е национална мрежа от зони с чист въздух, така че проблемът да не се премести на други места", казва адвокатът на ClientEarth Алън Андрюс.

Забраната на дизела е стъпка с голямо значение, твърдят анализатори. Автопроизводителите ще вземат предвид това решение и ще знаят, че е въпрос на време, преди други кметове да го последват. Историята показва, че компании, които не вървят в крачка с екологичните стандарти, изпадат от глобалния пазар. В момента се наблюдават действия към усъвършенстването на електрическите автомобили и хибридите и това ще се превърне в норма.

Първоначално правителствата насърчаваха дизеловите превозни средства, тъй като произвеждат по-малко въглеродни емисии, които ускоряват климатичните промени. Но производителите не успяха да се справят с почистването на местните замърсявания, така че сега дизеловите автомобили са на прицел. Кметовете на четирите града обещаха, че "ще направят всичко по силите си, за да стимулират употребата на електрически и хибридни превозни средства".

Решаване на проблема

"Не е тайна, че в Мексико сити имаме два проблема – замърсяването на въздуха и трафика. Разширявайки алтернативните транспортни опции като метрото и инвестирайки в инфраструктурата за колоездачи, ние работим за облекчаване на претовареността на нашите пътища и на нашите дробове", заявява кметът на града Мигел Анхел Мансера.

Париж вече е предприел серия от мерки за намаляване на вредните ефекти от дизеловите автомобили и камиони. Превозни средства, регистрирани преди 1997 г., не мога да влизат в града, като рестрикциите се разширяват всяка година до 2020 г. Веднъж в месеца булевард "Шанз-Елизе" е затворен за автомобили. "Нашият град изпълнява смел план. Постепенно ще забраним най-замърсяващите превозни средства и ще помогнем на парижани с конкретни мерки", посочва кметът на града Ан Идалго.


5 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Париж вече е предприел серия от мерки за намаляване на вредните ефекти от дизеловите автомобили и камиони. Превозни средства, регистрирани преди 1997 г., не мога да влизат в града, като рестрикциите се разширяват всяка година"

    >>> Столицата с най-мръсен въздух в Европа е София, не Париж. Да сте чули някой общинар да намеква за подобни мерки? Изключвам онез "обрани" изявления от общ характер, които целят да не отблъснат основната електорална маса в този град - автоталибаните. Всъщност, ГЕРБ използват автомобилистите в София като циганска махала, само където вместо социални помощи и ваучери за отопление им раздават 20 лева годишен данък МПС "за бедните хора, които нямат пари за нов и екологичен автомобил", както и безпрекословен кард бланш да трошат тротоари и разорават зелени площи с каляските си където си харесат: "Доказали сме - винаги сме били бетонарка зад вас, чакаме на изборите и вие да застанете бетонарка зад нас"

  • 2
    istani123 avatar :-|
    Станислав

    Очаквайте България (и Източна Европа) да се напълни с още повече дизелови автомобили, които ще са нежелани в Западна Европа...

  • 3
    finland avatar :-|
    Finland

    До коментар [#1] от "cinik":

    Много ми е чудно как ще реализират забраната на практика. Ще има ли забрана бензиностанциите в Париж и Атина да продават дизел? :)

    До коментар [#2] от "Станислав":

    Не е задължително. Напиши в гугъл или youtube "Ljubljana green capital". Това тяхното е малко прекалено, но все пак има какво да се види. https://www.youtube.com/watch?v=itYZOE75a7g&t=00m15s

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "Finland":

    Такива забрани има и в момента. Като минаваш технически преглед, ти слагат на прозореца стикер с клас екологичност според замерените емисии. Какжо имаш на стъклото се вижда от далече.

  • 5
    balabanov_bg avatar :-|
    balabanov_bg

    Това е много популистко, ако вземем един дизел евро 6 колко СО и Други газове изхвърля и един 6 до 8 години бензин колко?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK