Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 27 дек 2016, 22:09, 38151 прочитания

На прага сме на транспортна революция

Няколко технологични начинания радикално ще променят начина, по който се придвижваме

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Автопилотът може да премахне нуждата от притежаване на автомобил.

Едва ли има има невръстен фен на научната фантастика, който поне за момент не си е мечтал, че когато порасне, ще се вози на космически кораб. За жалост развитието на технологиите обикновено не се случва със скоростта, с която децата си представят, четейки безсмъртните романи на Жул Верн, Хърбърт Уелс, Айзък Азимов, Филип Дик или пък Артър Кларк.

Ако обаче визията на технологичния гуру Илън Мъск стане факт, настоящото поколение има шанс да стане първото, което да види с очите си поне началния етап от комерсиализацията на пътуването извън пределите на земната атмосфера. И това е само един от революционните пробиви, които през следващите години би трябвало генерално да променят начина, по който се придвижваме. Това, разбира се, едва ли ще се случи изведнъж за 2, 3, 5 или 10 години, но със сигурност ще покаже посоката и ще трасира път на транспорта от следващо поколение.


Ако протегнеш ръка към звездите...

В края на септември технологичният милиардер и основател на компаниите Tesla и SpaceX официално анонсира своите планове за пилотирана експедиция до Марс в рамките на следващото десетилетие (повече по темата – тук). Дали това ще стане реалност в рамките на обещания времеви период все още е въпрос с повишена трудност. По-интересни обаче са технологиите, които седят в основата на този частен космически проект, защото те ще имат пряко отражение върху живота на хората и на Земята. Тук и сега. Става дума най-вече за ракетите за многократна употреба, разработени и вече неколкократно тествани от SpaceX. Досега първата степен на космическите кораби, която ги извежда в околоземна орбита, после пада и изгаря в атмосферата, като това драматично увеличава цената на всеки полет. При технологията на SpaceX обаче ракетите носители кацат обратно на Земята и скоро след това са готови за нов пуск. Според Мъск те са способни да изведат в околоземна орбита кораб, носещ на борда около 450 тона полезен товар или поне 100 души. Там той ще се дозарежда с гориво от друг кораб танкер, преди да поеме на междупланетно пътуване.

По-интересният от прагматична гледна точка и засягащ хората момент е, че въпросната технология ще може да се използва и за светкавично суборбитално транспортиране на хора и/или товари между които и да било две точки на Земята. Това ще може да се случва в рамките само на 25 минути. Технологията за това съществува и в момента и е въпрос на време и изпитания да стане реалност. Според Мъск първият подобен кораб ще бъде конструиран съвсем скоро – до 4 години, когато ще стартират орбиталните тестове, и около 2024 г. ще е готов за първата си мисия.
Технологията на Virgin Galactic широко отваря вратите за последващо комерсиализиране на "стратосферната авиация".

[Reuters, SpaceX, Virgin Galactic]

Според плановете на SpaceX въпросният космически кораб ще е способен да прави поне 12 навлизания в атмосферата, преди да бъде пенсиониран. Ракетите за многократна употреба, които го извеждат около Земята, пък ще имат доста по-дълъг живот - от порядъка на 1000 полета. В "земния" си контекст те най-вероятно ще дадат огромна преднина на Мъск в бизнеса с извеждане на комуникационни и други сателити. Технологията за светкавичен суборбитален превоз на хора и товари по цялата планета със сигурност ще се радва и на сериозен интерес от страна на военните, които най-вероятно ще са първите й реални клиенти.



По-високо от небето, по-бързо от звука

Само преди няколко седмици за себе си напомни още един от пионерите на частните космически полети – сър Ричард Брансън. В началото на декември компанията му Virgin Galactic извърши успешен тестов полет на новата совалка за суборбитални полети VSS Unity. Това е първата подобна активност на космическата "авиокомпания" след трагичния инцидент от 2014 г., когато предшественикът й VSS Enterprise се разби по време на изпитания. Намерението на Брансън е Unity и останалите 6-местни совалки от типа SpaceShipTwo да извършват туристически полети със скорост 4000 км/ч. на границата между атмосферата и Космоса. Преди да получат лиценз за тази дейност, те трябва да преминат през серия тестове на височина от 100 км. За момента не е ясно кога точно ще се случи това, особено след аварията на VSS Enterprise и преминаването към друг тип двигател, който да задвижва по-новите кораби. Технологията обаче широко отваря вратите за последващо комерсиализиране на "стратосферната авиация".

Boom ще е способен да се движи със скорост от около 2300 км/ч, но ще е по-малък от своите предшественици "Конкорд" и Ту-144, побирайки на борда около 40 пасажери.

[Reuters, SpaceX, Virgin Galactic]

И ако плановете на Брансън за суборбитален туризъм все още се сблъскат с доста технически пречки, има един друг проект с негово участие, който има "революционен потенциал" в сферата на транспорта. Става дума за денвърския стартъп Boom, който разработва нов едноименен свръхзвуков пътнически самолет. Той ще е способен да се движи със скорост от около 2300 км/ч, но ще е по-малък от своите предшественици "Конкорд" и Ту-144, побирайки на борда около 40 пасажери. Изпитанията на малък тестов прототип ще започнат още през 2017 г., а първите комерсиални полети се очакват през 2023 г. Това би било голямото завръщане на свръхзвуковата пътническа авиация след 20 години пауза. Американската аерокосмическа агенция NASA съвместно с авиационни гиганти като Boeing и Lockheed Martin също работи усилено по свой дизайн на нов свръхзвуков пътнически самолет, наречен QueSST, така че ренесансът на свръхзвуковите пътнически полети като че ли наистина може да се очаква в съвсем обозримо бъдеще.

"Хипервлакът"

Нека за момент да кацнем отново на Земята и да се върнем към идеите на Илън Мъск. Другата технология, с която той се опитва да промени начина, по който хората се придвижват, се нарича Hyperloop. Тя малко трудно може да се нарече влак от следващо поколение, тъй като не върви по релси, но би могла да кандидатства за нещо като негов заместител.

Става дума за система, която позволява транспортиране на хора и товари в капсули, които се движат на магнитна "възглавница" и в среда с ниско налягане или вакуум. Липсата на съпротивление позволява скорости, съизмерими със самолетните – от порядъка на 1000 - 1200 км/ч. Придвижването се случва в специални херметично затворени тръби, които може да са под или над земята.

Идеята за пръв път е лансирана от Мъск в средата на 2012 г. Две години по-късно той основава стартъп на име Hyperloop One с начален капитал 160 млн. долара и 200 инженери персонал. Компанията успешно демонстрира технологията в действие през май тази година на тестова площадка край Лас Вегас и в момента изгражда пълномащабно тестово трасе на име DevLoop, което трябва да заработи през първата половина на 2017 г. Hyperloop One вече има разговори за евентуално изграждане на трасета с правителствата на САЩ, Финландия, ОАЕ, Русия, Швейцария и Холандия.

Еволюцията на четири колела

Що се отнася до автомобилите, промяната, която предстои, върви постепенно и вече е видима с просто око. Тя се случва по две направления: разбиване на "петролния монопол" при горивото и превръщането на колите във все по-дигитализирани устройства. Това, което ни очаква в непосредствено бъдеще, са самоуправляващите се автомобили, базирани на изкуствен интелект. Всъщност въпросът с пълномащабното им въвеждане вече е не толкова технологичен, а регулаторен, морално-етичен и социален. Според някои анализатори на транспортния сектор в съвсем близко бъдеще автопилотът дори може генерално да промени начина ни на придвижване, като елиминира нуждата от притежаване на автомобил.

Въпреки че най-популярните имена в сферата на роботизираните коли са Google и Tesla, на практика всички големи играчи в автомобилния сектор имат разработки и инвестиции в тази област. Например Fiat Chrysler обяви тази година стратегическо сътрудничество с Waymo, както в момента се казва подразделението на Google, разработващо системата за самоуправление. General Motors пък купи стартъп компанията за автомобили с автопилот Cruise за астрономическата сума от 1 млрд. долара. Гиганти като BMW, Mercedes, Ford, Toyota, Volkswagen и Honda също имат напълно функциониращи модели.

Така че за автономните коли вече е редно да се говори не в бъдеще, а в сегашно време. Особено след като известният програмист, хакер и собственик на стартъпа за самоуправляващи се автомобили Comma.ai Джордж Хоц пусна за свободно разпространение софтуерния код на своя автопилот, който успешно вече е бил инсталиран на стари модели Tesla S и Ford Fusion...

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мерките на развити и развиващи се страни съвпадат, размерът на стимулите - не Мерките на развити и развиващи се страни съвпадат, размерът на стимулите - не

Малко развиващи се икономики могат да си позволят щедри фискални стимули по време на пандемията

8 апр 2020, 663 прочитания

Недостигът на предпазни средства доведе до "модерно пиратство" 1 Недостигът на предпазни средства доведе до "модерно пиратство"

Някои държави правят всичко възможно да си набавят маски срещу коронавируса, включително и като отклоняват чужди поръчки

7 апр 2020, 1428 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
САЩ нарекоха "нелепи" твърденията на Ердоган, че подкрепят ИДИЛ в Сирия

Турция и Русия се договориха за спиране на огъня в сирийската криза

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10