На прага сме на транспортна революция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На прага сме на транспортна революция

След 20 години пауза свръхзвуковите пътнически самолети ще се завърнат благодарение на NASA и стартъпи като Boom.

На прага сме на транспортна революция

Няколко технологични начинания радикално ще променят начина, по който се придвижваме

Момчил Милев
38341 прочитания

След 20 години пауза свръхзвуковите пътнически самолети ще се завърнат благодарение на NASA и стартъпи като Boom.

© Reuters, SpaceX, Virgin Galactic


Автопилотът може да премахне нуждата от притежаване на автомобил.

Едва ли има има невръстен фен на научната фантастика, който поне за момент не си е мечтал, че когато порасне, ще се вози на космически кораб. За жалост развитието на технологиите обикновено не се случва със скоростта, с която децата си представят, четейки безсмъртните романи на Жул Верн, Хърбърт Уелс, Айзък Азимов, Филип Дик или пък Артър Кларк.

Ако обаче визията на технологичния гуру Илън Мъск стане факт, настоящото поколение има шанс да стане първото, което да види с очите си поне началния етап от комерсиализацията на пътуването извън пределите на земната атмосфера. И това е само един от революционните пробиви, които през следващите години би трябвало генерално да променят начина, по който се придвижваме. Това, разбира се, едва ли ще се случи изведнъж за 2, 3, 5 или 10 години, но със сигурност ще покаже посоката и ще трасира път на транспорта от следващо поколение.

Ако протегнеш ръка към звездите...

В края на септември технологичният милиардер и основател на компаниите Tesla и SpaceX официално анонсира своите планове за пилотирана експедиция до Марс в рамките на следващото десетилетие (повече по темата – тук). Дали това ще стане реалност в рамките на обещания времеви период все още е въпрос с повишена трудност. По-интересни обаче са технологиите, които седят в основата на този частен космически проект, защото те ще имат пряко отражение върху живота на хората и на Земята. Тук и сега. Става дума най-вече за ракетите за многократна употреба, разработени и вече неколкократно тествани от SpaceX. Досега първата степен на космическите кораби, която ги извежда в околоземна орбита, после пада и изгаря в атмосферата, като това драматично увеличава цената на всеки полет. При технологията на SpaceX обаче ракетите носители кацат обратно на Земята и скоро след това са готови за нов пуск. Според Мъск те са способни да изведат в околоземна орбита кораб, носещ на борда около 450 тона полезен товар или поне 100 души. Там той ще се дозарежда с гориво от друг кораб танкер, преди да поеме на междупланетно пътуване.

По-интересният от прагматична гледна точка и засягащ хората момент е, че въпросната технология ще може да се използва и за светкавично суборбитално транспортиране на хора и/или товари между които и да било две точки на Земята. Това ще може да се случва в рамките само на 25 минути. Технологията за това съществува и в момента и е въпрос на време и изпитания да стане реалност. Според Мъск първият подобен кораб ще бъде конструиран съвсем скоро – до 4 години, когато ще стартират орбиталните тестове, и около 2024 г. ще е готов за първата си мисия.

Технологията на Virgin Galactic широко отваря вратите за последващо комерсиализиране на "стратосферната авиация".
Източник: Reuters, SpaceX, Virgin Galactic

Според плановете на SpaceX въпросният космически кораб ще е способен да прави поне 12 навлизания в атмосферата, преди да бъде пенсиониран. Ракетите за многократна употреба, които го извеждат около Земята, пък ще имат доста по-дълъг живот - от порядъка на 1000 полета. В "земния" си контекст те най-вероятно ще дадат огромна преднина на Мъск в бизнеса с извеждане на комуникационни и други сателити. Технологията за светкавичен суборбитален превоз на хора и товари по цялата планета със сигурност ще се радва и на сериозен интерес от страна на военните, които най-вероятно ще са първите й реални клиенти.

По-високо от небето, по-бързо от звука

Само преди няколко седмици за себе си напомни още един от пионерите на частните космически полети – сър Ричард Брансън. В началото на декември компанията му Virgin Galactic извърши успешен тестов полет на новата совалка за суборбитални полети VSS Unity. Това е първата подобна активност на космическата "авиокомпания" след трагичния инцидент от 2014 г., когато предшественикът й VSS Enterprise се разби по време на изпитания. Намерението на Брансън е Unity и останалите 6-местни совалки от типа SpaceShipTwo да извършват туристически полети със скорост 4000 км/ч. на границата между атмосферата и Космоса. Преди да получат лиценз за тази дейност, те трябва да преминат през серия тестове на височина от 100 км. За момента не е ясно кога точно ще се случи това, особено след аварията на VSS Enterprise и преминаването към друг тип двигател, който да задвижва по-новите кораби. Технологията обаче широко отваря вратите за последващо комерсиализиране на "стратосферната авиация".

Boom ще е способен да се движи със скорост от около 2300 км/ч, но ще е по-малък от своите предшественици "Конкорд" и Ту-144, побирайки на борда около 40 пасажери.
Източник: Reuters, SpaceX, Virgin Galactic

И ако плановете на Брансън за суборбитален туризъм все още се сблъскат с доста технически пречки, има един друг проект с негово участие, който има "революционен потенциал" в сферата на транспорта. Става дума за денвърския стартъп Boom, който разработва нов едноименен свръхзвуков пътнически самолет. Той ще е способен да се движи със скорост от около 2300 км/ч, но ще е по-малък от своите предшественици "Конкорд" и Ту-144, побирайки на борда около 40 пасажери. Изпитанията на малък тестов прототип ще започнат още през 2017 г., а първите комерсиални полети се очакват през 2023 г. Това би било голямото завръщане на свръхзвуковата пътническа авиация след 20 години пауза. Американската аерокосмическа агенция NASA съвместно с авиационни гиганти като Boeing и Lockheed Martin също работи усилено по свой дизайн на нов свръхзвуков пътнически самолет, наречен QueSST, така че ренесансът на свръхзвуковите пътнически полети като че ли наистина може да се очаква в съвсем обозримо бъдеще.

"Хипервлакът"

Нека за момент да кацнем отново на Земята и да се върнем към идеите на Илън Мъск. Другата технология, с която той се опитва да промени начина, по който хората се придвижват, се нарича Hyperloop. Тя малко трудно може да се нарече влак от следващо поколение, тъй като не върви по релси, но би могла да кандидатства за нещо като негов заместител.

Става дума за система, която позволява транспортиране на хора и товари в капсули, които се движат на магнитна "възглавница" и в среда с ниско налягане или вакуум. Липсата на съпротивление позволява скорости, съизмерими със самолетните – от порядъка на 1000 - 1200 км/ч. Придвижването се случва в специални херметично затворени тръби, които може да са под или над земята.

Идеята за пръв път е лансирана от Мъск в средата на 2012 г. Две години по-късно той основава стартъп на име Hyperloop One с начален капитал 160 млн. долара и 200 инженери персонал. Компанията успешно демонстрира технологията в действие през май тази година на тестова площадка край Лас Вегас и в момента изгражда пълномащабно тестово трасе на име DevLoop, което трябва да заработи през първата половина на 2017 г. Hyperloop One вече има разговори за евентуално изграждане на трасета с правителствата на САЩ, Финландия, ОАЕ, Русия, Швейцария и Холандия.

Еволюцията на четири колела

Що се отнася до автомобилите, промяната, която предстои, върви постепенно и вече е видима с просто око. Тя се случва по две направления: разбиване на "петролния монопол" при горивото и превръщането на колите във все по-дигитализирани устройства. Това, което ни очаква в непосредствено бъдеще, са самоуправляващите се автомобили, базирани на изкуствен интелект. Всъщност въпросът с пълномащабното им въвеждане вече е не толкова технологичен, а регулаторен, морално-етичен и социален. Според някои анализатори на транспортния сектор в съвсем близко бъдеще автопилотът дори може генерално да промени начина ни на придвижване, като елиминира нуждата от притежаване на автомобил.

Въпреки че най-популярните имена в сферата на роботизираните коли са Google и Tesla, на практика всички големи играчи в автомобилния сектор имат разработки и инвестиции в тази област. Например Fiat Chrysler обяви тази година стратегическо сътрудничество с Waymo, както в момента се казва подразделението на Google, разработващо системата за самоуправление. General Motors пък купи стартъп компанията за автомобили с автопилот Cruise за астрономическата сума от 1 млрд. долара. Гиганти като BMW, Mercedes, Ford, Toyota, Volkswagen и Honda също имат напълно функциониращи модели.

Така че за автономните коли вече е редно да се говори не в бъдеще, а в сегашно време. Особено след като известният програмист, хакер и собственик на стартъпа за самоуправляващи се автомобили Comma.ai Джордж Хоц пусна за свободно разпространение софтуерния код на своя автопилот, който успешно вече е бил инсталиран на стари модели Tesla S и Ford Fusion...

Ракетите на SpaceX ще позволят светкавичен транспорт до всяка точка на планетата в рамките на 25 мин.
Източник: Reuters, SpaceX, Virgin Galactic
Суборбиталните совалки на Virgin Galactic водят след себе си комерсиализация на стратосферната авиация.
Източник: Reuters, SpaceX, Virgin Galactic
Hyperloop ще позволи наземен транспорт на "магнитна възглавница" със скоростта на авиацията.
Източник: Reuters, SpaceX, Virgin Galactic
Самоуправляващите се коли вече са факт и масовата им употреба вече е въпрос само на регулация.
Източник: Reuters, SpaceX, Virgin Galactic
Автопилотът може да премахне нуждата от притежаване на автомобил.

Едва ли има има невръстен фен на научната фантастика, който поне за момент не си е мечтал, че когато порасне, ще се вози на космически кораб. За жалост развитието на технологиите обикновено не се случва със скоростта, с която децата си представят, четейки безсмъртните романи на Жул Верн, Хърбърт Уелс, Айзък Азимов, Филип Дик или пък Артър Кларк.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Ако продължи печатането на пари.. нищо чудно да има такава революция.. Но трябва още по-яко печатане и в същото време - доларът да остане резервна валута, т.е. да не му спада цената.

    Иначе новите технологии са прекалено хай-тек/т.е. сложни, както за създаване, така и за поддържане.. т.е. скъпи/ и ще са достъпни само за малко свръх-големи комнании. Другите не знам какво ще правят. Освен това - реално тия технологии никога не могат да се изплатят и ще трябва да копират лоукост компаниите и да продават билети много под себестойност и да разчитат пак да борсата за да си попълват финансите. Т.е. пак опираме до яко печатане на пари , за да може борсите да хвърчат експоненциално нагоре/почти/. И покрай тях - компаниите листнати на тях, а и не само те - щото всичко е свързано.

    Дълговете на държавите станаха огромни/но пък някои фирми се облажиха яко от това.. и нищо чудно - компаниите да поемат функциите на държавите/а сегашните държави да се оставят да фалират/.. макар че и това ще е временно решение, щото без постоянно печатане или намиране на ресурси - икономиките не могат да продължат да се развиват така/. Реално последните години имаме растеж захранван от дългове, които никога не се връщат/т.е. тези които взимат такива кредити.. източват тия които не им е позволено да взимат такива невъзвръщаеми кредити - като им подбиват цените и икономиките/.


  • 2
    realist avatar :-P
    Realist

    Наистина вълнуващи ще са следващите 10 години! Космосът, начините на придвижване, технологиите за добив и складиране на енергия, изкуственият интелект, .....

    Как ли ще оцелее една прогнила империйка на североизток и ватените и слуги от близката чужбина! Май на нещо още по- евтино от препарати за почистване на вана ще трябва да минат!

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Развитите държави използват огромната си задлъжнялост, която все повече увеличават за да печелят позиции срещу останалите над 150 държави. Регистрират патенти, авторски права, завземат пазари, продават под себестойност. Убиват другите държави и се бият в гърдите колко да велики. И всичко това е възможно заради статута на една валута и възможността за печатане без ограничения, за живеене на гърба на другите. Многото пари използват и за нови открития разбира се. Но както е тръгнало няма кой да им използва откритията.. ако струват над себестойността си.

  • 4
    iak avatar :-|
    iak

    До коментар [#2] от "Realist":

    Ролята на Русия в света е - на копача на кюмур (суровинен придатък).
    Дори в момента Русия е суровинен придатък на най-бедната страна в ЕС - България. Те внасят в България газ и петрол ( 90 % от вноса), а ние българите изнасяме два пъти повече на световния пазар от тях, на глава от населението.

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#4] от " iak ": А колко внасяме?

  • 6
    iak avatar :-|
    iak

    До коментар [#5] от "mickmick":

    http://www.nsi.bg/

  • 7
    mapto avatar :-|
    mapto

    В подзаглавието "ще променят" е доста оптимистично казано. Тепърва ще видим колко от тези стартъпи ще стигнат до комерсиален продукт. В момента парите са евтини, банките дори таксуват големите депозити. Липсват инвестиции с добра възвръщаемост. Обаче описаните разработки в статията "ще променят" това, нали на това се надяваме, а надеждата крепи пазарите.

  • 8
    rosko11 avatar :-|
    Rossen Roussanov

    До коментар [#4] от "iak":
    Посмали малце:
    Брутен вътрешен продукт на глава от населението по номинална стойност - на Русия е 14,302 и е на 14 място в света според Международиян валутен фонд , а България е на 78 място с 7,006 долара...

  • 9
    kosmev avatar :-P
    Убитака

    [quote#8:"Rossen Roussanov"]Брутен вътрешен продукт на глава от населението по номинална стойност - на Русия е 14,302 и е на 14 място в света[/quote]
    Глупости - Не е на 14-то място дори в Азия...
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita
    Извън топ 60 е, след Чили и Полша, въпреки че добива 10 милиона барела петрол дневно - около половин милиард долара - всеки ден...
    Ние сме малко след тях, без никакви природни ресурси.
    И много преди тях по средна продължителност на живота...


  • 10
    kosmev avatar :-P
    Убитака

    [quote#8:"Rossen Roussanov"]на Русия е 14,302 и е на 14 място в света [/quote]
    Всъщност, БВП на Русия се е сринал заедно с цените на петрола през 2015 и намалял от 2.1 на 1.3 трилиона.
    За 2015 е под $10к на човек, а за 2016 вероятно ще е по-нисък и от нашия.
    И това е най-големия производител на петрол в света!
    Много точно го е написал колегата - Суровинен Придатък


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK