С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 6 яну 2017, 16:15, 22708 прочитания

Когато бомбите ударят, как туризмът заглъхва

Тероризмът в Турция доведе до срив на чуждите туристи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Терористите атакуват летища, хотели, музеи, цялата туристическа инфраструктура с ясното съзнание, че "това боли" както политически, така и икономически." Думите са на генералния секретар на Световната организация по туризма към ООН Талеб Рифай при посещението му в София преди месец. Тогава той посочи осигуряването на безопасността при пътуванията като едно от най-големите предизвикателства пред туризма в световен мащаб.

Страната, която в момента най-болезнено усеща как терорът убива туризма, е Турция. След като през последното десетилетие и половина успя да се превърна във водещ играч на световната туристическа сцена, сега сривът е огромен. Само през 2014 г. Турция беше шестата най-популярна дестинация за пътуване в света - веднага след Италия - и посрещаше по около 40 млн. посетители годишно. Черната поредица от атаки доведе до това, че по данни на турското Министерство на културата и туризма от януари до ноември 2016 г. броят на чуждестранните туристи е спаднал с катастрофалните 30.8%. А последният атентат навръх Нова година в популярен клуб в центъра на Истанбул вещае нови проблеми. Те вече започват да преливат и в икономиката като цяло - туризмът осигурява 5% от БВП на страната, а заедно със свързаните индустрии делът достига до 12.9% с приходи от 251 млрд. долара за 2015 г.


Според някои изчисления само през миналата година Турция е изгубила над 15 млрд. долара от нереализирани пътувания.

Удар в сърцето

Перлата в туристическата корона на Турция е Истанбул, където се реализират повече от една трета от пътуванията. Нещо повече, през последните седем години градът е сред 10-те най-посещавани от чужденци в света (на осмо място през 2016 г. според Global Destination Cities Index) и е в топ 3 на Европа след Лондон и Париж. Затова и атаката в първите часове на 2017 г. в нощния клуб "Рейна", отнела живота на 39 души, включително 15 чужденци, ще е поредният тежък удар за бизнеса в града. "Това вече е новата нормалност. Тероризмът сега е навсякъде и правителството няма никакъв контрол. Нещо трябва да се направи. В Истанбул няма останал живот", казва пред в. New York Times Зейнеп Йозман, чиито брат Али е ранен при атентата.



Данните на големите международни туроператори показват силен спад на резервациите към града в първите дни на 2017 г. Към момента все още няма спрени програми, но такова развитие на нещата е възможно в следващите седмици. "За съжаление на Турция атаката в нощен клуб на Нова година вероятно ще продължи да подхранва опасенията относно безопасността на дестинацията", коментира главният изпълнителен директор на агенцията за пътнически изследвания ForwardKeys Оливие Жагер пред CNN. И дава пример - след атентата на летище "Ататюрк" в града през лятото на миналата година резервациите в първата седмица след него са спаднали с 69%.

Турция? Не, благодаря

Данните на българските компании показват, че интересът към съседната страна е намалял драстично през последните месеци и вероятно тази тенденция ще продължи. "Към Турция се забелязва слаб интерес през последната година, като при много от колегите самото направление се заменя с други дестинации", коментира председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции Байко Байков. По думите му на този етап е рано за прогнози какво ще се случи оттук нататък.

Данните от пазара показват, че има драстично свиване на организираните екскурзии и почивки както в Истанбул, така и в морските курорти в Турция, които бяха сред предпочитаните от българите. Точно преди коледните празници един от големите туроператори, "Алфатур", посочи бомбените атаки в Турция сред основните причини да изгуби голяма част от бизнеса си и да поиска процедура по несъстоятелност. От сектора посочват, че през 2016 г. единствено пътуванията с медицинска цел в Турция запазват относително същия брой спрямо предходни години. Но при бизнес посещенията, почивките и обиколните турове в градове като Одрин и Истанбул намалението е много голямо.

Подобна е и картината на най-големите пазари за турския туризъм, като според официалната статистика на страната за първите 11 месеца на годината посещенията от Германия и Великобритания спадат с 30%. Данните за третия най-голям пазар - Русия, показват над 77% намаление на туристите спрямо предходната година, което е свързано и с действащата до миналото лято забрана на организираните туристически пътувания към Турция след кризата със свалянето на руски военен самолет в края на 2015 г. Размразяването на отношенията вече връща руските туристи, но те не могат да компенсират общия спад. А и тероризмът може да изплаши и тях.
През илюминаторите на Turkish Airlines

Негативният ефект от терористичните атентати в Турция се вижда и от височината, където лети Turkish Airlines. Авиацията, един от символите за развитие на турската държава, беше ранена през лятото на 2016 г. право в сърцето с терористичния акт на летище Ataturk.

Истанбул е под номер 5 сред най-свързаните градове по въздух в света благодарение на подема на авиокомпанията, летище Ataturk и другото по-малко летище Sabiha Gokcen International Airport, намиращо се в азиатската част на мегаполиса. През 2015 г. през летище Ataturk са преминали 61.3 млн. пътници и то се нареди на трето място в Европа след основните летища на Лондон и Париж, а през "по-малкото" - 28.1 млн. души. Turkish Airlines пък е превозила 61.7 млн. пътници.

Тероризмът обаче може да обърка плановете на авиокомпанията. До момента Turkish Airlines расте стабилно с много над средните нива за глобалния авиопазар. За периода 2004 - 2014 г. тя има 367% ръст на превозените пътници при 60% растеж в световен мащаб. През 2015 г. ръстът е 12%. Последните данни показват по-скромна картина. За периода януари – ноември 2016 г. пътниците са едва с 3% повече спрямо същия период за 2015 г.

Според последния отчет на авиокомпанията за третото тримесечие на 2016 г. спадът при директните полети е бил компенсиран с трансферен трафик. "Бихме искали да запазим двуцифрения си ръст, но не и през 2016 г.", бе коментарът на Илкер Айджъ, председател на управителния съвет на Turkish Airlines. Едновременно с това компанията отчита и спад при т.нар. load factor, т.е. запълняемостта на самолетите, тъй като изпълнява програмата си по увеличаване на броя на самолетите, заложена преди тероризмът да удари страната. В сравнение с ноември 2015 г. броят на самолетите се е увеличил с 36 и компанията разполага вече с 335.

Амбициите на Истанбул и на Turkish Airlines да е връзка между Изтока, Запада и Африка не свършват дотук. Летище Ataturk е блокирано от града и не може да се строи нова писта и авиокомпанията да получи нови слотове за полети. Ето защо на 35 км от центъра на града в северна посока се строи ново мегалетище с 6 писти и 4 терминала и с капацитет от 150 до 200 млн. души на година. Проекът е за 10.2 млрд. евро, като турската държава ще получи 22.1 млрд. евро по време на 25-годишния срок на концесията му. Строителството започна на 1 май 2015 г. и първата му фаза трябва да приключи в първите месеци на 2018 г., когато там трябва да има 3 писти и терминал с капацитет 90 млн. пътници годишно. Към 2026 г. летището би трябвало да работи на пълни обороти - да обслужва над 150 авиокомпании и полети до над 350 дестинации. Плановете на авиокомпанията, която е 49% собственост на държавата, са за 2023 г. да разполага с 450 самолета и да превозва по 120 млн. пътници на година. Целта на държавата е след 20 години турската авиация да допринася за 7% от БВП на страната при 5.9% към момента. Тероризмът обаче може да обърка тези планове.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новото румънско правителство иска да увеличи пенсиите с 40% Новото румънско правителство иска да увеличи пенсиите с 40%

Идеята е рискова, тъй като така страната може да надхвърли прага за бюджетния дефицит, определен от правилата на ЕС

16 дек 2019, 352 прочитания

Борис Джонсън ще представи за гласуване законопроекта за Brexit преди Коледа 3 Борис Джонсън ще представи за гласуване законопроекта за Brexit преди Коледа

Двата приоритета на премиера са да изкара страната от ЕС до 31 януари и да договори търговска сделка до края на 2020 г.

15 дек 2019, 1444 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Amazon ще използва складове-цепелини и дронове; Соларен парк сред чернобилската радиациoнна пустош; Домашна Wi-Fi мрежа от няколко рутера

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10