"Терористите атакуват летища, хотели, музеи, цялата туристическа инфраструктура с ясното съзнание, че "това боли" както политически, така и икономически." Думите са на генералния секретар на Световната организация по туризма към ООН Талеб Рифай при посещението му в София преди месец. Тогава той посочи осигуряването на безопасността при пътуванията като едно от най-големите предизвикателства пред туризма в световен мащаб.
Страната, която в момента най-болезнено усеща как терорът убива туризма, е Турция. След като през последното десетилетие и половина успя да се превърна във водещ играч на световната туристическа сцена, сега сривът е огромен. Само през 2014 г. Турция беше шестата най-популярна дестинация за пътуване в света - веднага след Италия - и посрещаше по около 40 млн. посетители годишно. Черната поредица от атаки доведе до това, че по данни на турското Министерство на културата и туризма от януари до ноември 2016 г. броят на чуждестранните туристи е спаднал с катастрофалните 30.8%. А последният атентат навръх Нова година в популярен клуб в центъра на Истанбул вещае нови проблеми. Те вече започват да преливат и в икономиката като цяло - туризмът осигурява 5% от БВП на страната, а заедно със свързаните индустрии делът достига до 12.9% с приходи от 251 млрд. долара за 2015 г.
Според някои изчисления само през миналата година Турция е изгубила над 15 млрд. долара от нереализирани пътувания.
Удар в сърцето
Перлата в туристическата корона на Турция е Истанбул, където се реализират повече от една трета от пътуванията. Нещо повече, през последните седем години градът е сред 10-те най-посещавани от чужденци в света (на осмо място през 2016 г. според Global Destination Cities Index) и е в топ 3 на Европа след Лондон и Париж. Затова и атаката в първите часове на 2017 г. в нощния клуб "Рейна", отнела живота на 39 души, включително 15 чужденци, ще е поредният тежък удар за бизнеса в града. "Това вече е новата нормалност. Тероризмът сега е навсякъде и правителството няма никакъв контрол. Нещо трябва да се направи. В Истанбул няма останал живот", казва пред в. New York Times Зейнеп Йозман, чиито брат Али е ранен при атентата.
Данните на големите международни туроператори показват силен спад на резервациите към града в първите дни на 2017 г. Към момента все още няма спрени програми, но такова развитие на нещата е възможно в следващите седмици. "За съжаление на Турция атаката в нощен клуб на Нова година вероятно ще продължи да подхранва опасенията относно безопасността на дестинацията", коментира главният изпълнителен директор на агенцията за пътнически изследвания ForwardKeys Оливие Жагер пред CNN. И дава пример - след атентата на летище "Ататюрк" в града през лятото на миналата година резервациите в първата седмица след него са спаднали с 69%.
Турция? Не, благодаря
Данните на българските компании показват, че интересът към съседната страна е намалял драстично през последните месеци и вероятно тази тенденция ще продължи. "Към Турция се забелязва слаб интерес през последната година, като при много от колегите самото направление се заменя с други дестинации", коментира председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции Байко Байков. По думите му на този етап е рано за прогнози какво ще се случи оттук нататък.
Данните от пазара показват, че има драстично свиване на организираните екскурзии и почивки както в Истанбул, така и в морските курорти в Турция, които бяха сред предпочитаните от българите. Точно преди коледните празници един от големите туроператори, "Алфатур", посочи бомбените атаки в Турция сред основните причини да изгуби голяма част от бизнеса си и да поиска процедура по несъстоятелност. От сектора посочват, че през 2016 г. единствено пътуванията с медицинска цел в Турция запазват относително същия брой спрямо предходни години. Но при бизнес посещенията, почивките и обиколните турове в градове като Одрин и Истанбул намалението е много голямо.
Подобна е и картината на най-големите пазари за турския туризъм, като според официалната статистика на страната за първите 11 месеца на годината посещенията от Германия и Великобритания спадат с 30%. Данните за третия най-голям пазар - Русия, показват над 77% намаление на туристите спрямо предходната година, което е свързано и с действащата до миналото лято забрана на организираните туристически пътувания към Турция след кризата със свалянето на руски военен самолет в края на 2015 г. Размразяването на отношенията вече връща руските туристи, но те не могат да компенсират общия спад. А и тероризмът може да изплаши и тях.
През илюминаторите на Turkish Airlines
Негативният ефект от терористичните атентати в Турция се вижда и от височината, където лети Turkish Airlines. Авиацията, един от символите за развитие на турската държава, беше ранена през лятото на 2016 г. право в сърцето с терористичния акт на летище Ataturk.Истанбул е под номер 5 сред най-свързаните градове по въздух в света благодарение на подема на авиокомпанията, летище Ataturk и другото по-малко летище Sabiha Gokcen International Airport, намиращо се в азиатската част на мегаполиса. През 2015 г. през летище Ataturk са преминали 61.3 млн. пътници и то се нареди на трето място в Европа след основните летища на Лондон и Париж, а през "по-малкото" - 28.1 млн. души. Turkish Airlines пък е превозила 61.7 млн. пътници.
Тероризмът обаче може да обърка плановете на авиокомпанията. До момента Turkish Airlines расте стабилно с много над средните нива за глобалния авиопазар. За периода 2004 - 2014 г. тя има 367% ръст на превозените пътници при 60% растеж в световен мащаб. През 2015 г. ръстът е 12%. Последните данни показват по-скромна картина. За периода януари – ноември 2016 г. пътниците са едва с 3% повече спрямо същия период за 2015 г.
Според последния отчет на авиокомпанията за третото тримесечие на 2016 г. спадът при директните полети е бил компенсиран с трансферен трафик. "Бихме искали да запазим двуцифрения си ръст, но не и през 2016 г.", бе коментарът на Илкер Айджъ, председател на управителния съвет на Turkish Airlines. Едновременно с това компанията отчита и спад при т.нар. load factor, т.е. запълняемостта на самолетите, тъй като изпълнява програмата си по увеличаване на броя на самолетите, заложена преди тероризмът да удари страната. В сравнение с ноември 2015 г. броят на самолетите се е увеличил с 36 и компанията разполага вече с 335.
Амбициите на Истанбул и на Turkish Airlines да е връзка между Изтока, Запада и Африка не свършват дотук. Летище Ataturk е блокирано от града и не може да се строи нова писта и авиокомпанията да получи нови слотове за полети. Ето защо на 35 км от центъра на града в северна посока се строи ново мегалетище с 6 писти и 4 терминала и с капацитет от 150 до 200 млн. души на година. Проекът е за 10.2 млрд. евро, като турската държава ще получи 22.1 млрд. евро по време на 25-годишния срок на концесията му. Строителството започна на 1 май 2015 г. и първата му фаза трябва да приключи в първите месеци на 2018 г., когато там трябва да има 3 писти и терминал с капацитет 90 млн. пътници годишно. Към 2026 г. летището би трябвало да работи на пълни обороти - да обслужва над 150 авиокомпании и полети до над 350 дестинации. Плановете на авиокомпанията, която е 49% собственост на държавата, са за 2023 г. да разполага с 450 самолета и да превозва по 120 млн. пътници на година. Целта на държавата е след 20 години турската авиация да допринася за 7% от БВП на страната при 5.9% към момента. Тероризмът обаче може да обърка тези планове.
"Терористите атакуват летища, хотели, музеи, цялата туристическа инфраструктура с ясното съзнание, че "това боли" както политически, така и икономически." Думите са на генералния секретар на Световната организация по туризма към ООН Талеб Рифай при посещението му в София преди месец. Тогава той посочи осигуряването на безопасността при пътуванията като едно от най-големите предизвикателства пред туризма в световен мащаб.
Страната, която в момента най-болезнено усеща как терорът убива туризма, е Турция. След като през последното десетилетие и половина успя да се превърна във водещ играч на световната туристическа сцена, сега сривът е огромен. Само през 2014 г. Турция беше шестата най-популярна дестинация за пътуване в света - веднага след Италия - и посрещаше по около 40 млн. посетители годишно. Черната поредица от атаки доведе до това, че по данни на турското Министерство на културата и туризма от януари до ноември 2016 г. броят на чуждестранните туристи е спаднал с катастрофалните 30.8%. А последният атентат навръх Нова година в популярен клуб в центъра на Истанбул вещае нови проблеми. Те вече започват да преливат и в икономиката като цяло - туризмът осигурява 5% от БВП на страната, а заедно със свързаните индустрии делът достига до 12.9% с приходи от 251 млрд. долара за 2015 г.
26 коментара
Така е! И аз щях да пътувам до Истанбул, но го отложих!
бях в Истанбул там на 4ти... Има туристи, но са МНОГО малко :(
по традиционните туристически места (капалъ чарши, Св.София и между тях) кафенетата и магазините са ПРАЗНИ.
Никога не съм го виждал така, а съм бил няколко пъти.
Туризмът е много чувствително мерило за сигурността на съответна страна. От неговите показатели зависят и някои на пръв поглед несвързани фактори, един от които е интересът на инвеститорите, друг е ръстът на вътрешното потребление, защото туризмът създава работни места и съпътстващи бизнеси.
Целенасочените терористични удари целят дестабилизиране на Турция. Причината е ясна - смяната на външнополитическия й курс и изострянето на отношенията със САЩ. Турското правителство, например, наскоро обяви намерения да ограничи американското присъствие във ВВС базата Инджирлик.
Надявам се след 20 януари терористичният натиск в Турция да спадне.
аз също. Турция ми е любима дестинация, но с последните събития пътуванията ми дотам се отлагат за неопределено време.
Не само Турция е закрита дестинация. Същото е и с Русия. За Северна Корея даже не говорим...
До коментар [#5] от "Депутат 241":
Миличък депутате, какво прави в 4-ти клас в часовете по география, щом ти се сливат Турция, Русия и С.Корея?
Питай чичко гугъл за всичките си бели полета...
Отглас от заигравките на Ердо с ИД.
До коментар [#7] от "volarok":
Тцъ.
Когато Турция купуваше на безценица крадения от ИД сирийски и иракски петрол, въоръжаваше и подготвяше терористите, пращаше им съветници и осигуряваше разузнавателни данни, атентати нямаше. Гърмяха кюрдите, но техните атентати имат друг почерк и спецовете ги познават.
Съпоставете данните: атентатът на летище Ататюрк стана дни след стоплянето на отношенията с Русия, а новогодишния - два дни след постигането на споразумение между Русия, Турция и Иран с 8 опозиционни на Асад групировки.
Повтарящото се е Русия.
А сега се запитайте кой няма интерес от сближаването на Русия и Турция и ще сте много близо до отговора.
[quote#8:"D-r D"]А сега се запитайте кой няма интерес от сближаването на Русия и Турция и ще сте много близо до отговора[/quote]Джихадистите.
Turkish Airlines щяла да става световен лидер? Ха? Че тя сигурно е букана с г'ленисти-как така ще лети? Още ли не им е отрязал всичките ръковдни кадри и сложил от послущковците дето по 5 пъти на ден бият главата в земята ??? Тъй де - то прогресивни хора и да подкрепят Ердо не може да има-за всеки с глава на раменете я сно накъде го води - султанат и бедна рая ...
П.С: Нямам никакви лични впечатления, но е ясно че в авицията повечето са обучени в Европа и САЩ, и са видели так демокрацията до какво води, както е лесно да се сети човек Ердо де ги води ...