Испания поде кампания да се превърне в ключов шопинг център
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Испания поде кампания да се превърне в ключов шопинг център

Макет на търговския център "Каналехас", който трябва да отвори врати през 2018г. в Мадрид.

Испания поде кампания да се превърне в ключов шопинг център

Страната опитва да привлече туристи с най-големи възможности да пазаруват.

8784 прочитания

Макет на търговския център "Каналехас", който трябва да отвори врати през 2018г. в Мадрид.

© Reuters


75.6 млн. чужденци са посетели страната през 2016 г.

20% от туристите са "на заем" заради проблемите в мюсюлмански страни

30% е увеличението на чуждите туристи за 10 години

5 млрд. евро може да стигнат само tax free продажбите до 2019 г.

Реставраторите на старо цветно стъкло за витражи в Мадрид получават през последните седмици нови поръчки - от луксозен хотелски и търговски комплекс в центъра на испанската столица. Ретро лампите на осветлението трябва да огряват епицентъра на усилието Мадрид да се нареди сред водещите световни места за шопинг туризъм, разказва Reuters.

Испания обновява и морските курорти, но новият акцент е върху привличането на туристи, които са склонни да харчат повече и така да се помогне за икономическото възстановяване на страната. Регионални власти, строители, туристически компании и собственици на магазини работят заедно, за да превърнат Мадрид в търговски център от категорията на Милано и дори Париж.

Част от тези усилия е опростяването на системата за възстановяване на ДДС от чужденци. Друга инициатива е популяризирането на града в Китай чрез организиране на обиколки за китайски блогъри за пътувания и пазаруване в края на миналата година.

В центъра на обновяването на Мадрид като столица на луксозните покупки е търговският комплекс "Каналехас", който трябва да бъде завършен през 2018 г. Това е частно начинание, включващо обновяването и на седем сгради, в които ще се настани първият испански хотел от веригата Four Seasons. Бюджетът от 500 млн. евро предвижда възстановяване на колоните със сложни орнаменти, подмяна на напукания мрамор и освежаване на махагоновата ламперия от XIX век. Навремето в тези сгради са били централите на няколко испански банки.

Рекорд, който не носи успокоение

"Не успяваме да привлечем туристите, които бихме искали да дойдат", казва Мария Хесус Ескобар от EY. "Искаме да се фокусираме върху гостите с най-голяма покупателна способност", допълва тя на туристически форум в Мадрид.

Четири последователни години туристите в Испания достигат рекорден брой, като през 2016 г. бяха около 75.6 млн. души. Но по данни на сдружението Exceltur близо 20% от тях са "на заем" от средиземноморските страни, страдащи напоследък от насилие и политическа нестабилност - Турция, Тунис, Египет. Задържането на тези гости е ключово не само за индустрията, но и за икономиката, защото туризмът дава една осма от работните места и е символ на възстановяването от рецесията.

Но това не е достатъчно

Броят на чуждестранните посетители се е повишил с около 30% от 2006 г. насам, но в действителност разходите им в страната леко са намалели. Една от причините за това е, че Испания привлича много малка част от китайците и руснаците, които са най-активните в шопинг туризма и потреблението на луксозни стоки. Делът на страната в европейския пазар за луксозен шопинг е едва 4%.

Как да се навакса

Наваксването няма да е лесно и без конкуренция. Франция например съкращава издаването на визи за китайски туристи до 48 часа. Сингапур и Токио също се борят да привлекат вниманието на азиатските купувачи. Лондон изглежда напоследък привлекателен заради обезценяването на паунда след референдума за Brexit. Испанците се включват с увеличаване на полетите между страната и Азия. Националният превозвач Iberia започна през 2016 г. първите си редовни полети до Китай.

Търговски центрове в Мадрид и Барселона, която се възползва и от акостирането на круизни кораби, добавиха шофьори, стилисти и дори носачи, позволяващи на пазаруващите да обикалят магазините, без да мъкнат торбите с покупки.

Къде са испанските брандове

Засега малко са испанските брандове, които привличат същото внимание като големите модни къщи от Париж или Милано. Но от последната туристическа инициатива може да спечелят Loewe, известен производител на кожени изделия, както и дизайнерите Адолфо Домингес и Агата Руис де ла Прада. В Мадрид има и аутлет центрове на Inditex, собственик на брандовете Zara и Massimo Dutti. Подобно на големите молове и шопинг центрове на Париж или Москва, магазините на испанската верига El Corte Ingles са пълни с китайци.

Създателят на луксозни бижута Suarez вече получава 60% от продажбите си благодарение на чуждестранни туристи. В магазина на компанията в Марбея наеха специално персонал, говорещ руски. "Трябва да създадем едно космополитно преживяване. Нещо уникално, което предлага едновременно международни, но и испански брандове", казва Карлос Делсо, директор на 70-годишната семейна компания, изработила навремето годежния пръстен на кралица Летисия.

От EY изчисляват, че превръщането на Испания в шопинг хъб може да увеличи повече от три пъти разходите за tax free покупки на гости от страни извън ЕС до 2019 г. Това означава да се достигнат продажби само в този сегмент от 5 млрд. евро и да се създадат 50 хил. работни места.

[[box1]]Близо 83 млн. чуждестранни туристи са посетили Франция през 2016 г., което е по-малко в сравнение с 85-те милиона през 2015 г., но страната е останала първа световна туристическа дестинация, съобщи френското правителство. "2016-а ще остане по-особена година заради атентатите, лошото време и социалните протести", изтъкна министърът на външните работи и международното развитие Жан-Марк Еро. Той подчерта завръщането на японските туристи след рекламна кампания за възстановяване на добрия образ на френския туризъм в чужбина. Целта на правителството е да се достигне символичният праг от 100 млн. туристи през 2020 г.

Източник: Reuters
Магазин за облекла в испанската столица привлича клиенти от Азия с поздрав за настъпването на китайската Нова година.
75.6 млн. чужденци са посетели страната през 2016 г.

20% от туристите са "на заем" заради проблемите в мюсюлмански страни

30% е увеличението на чуждите туристи за 10 години

5 млрд. евро може да стигнат само tax free продажбите до 2019 г.

Реставраторите на старо цветно стъкло за витражи в Мадрид получават през последните седмици нови поръчки - от луксозен хотелски и търговски комплекс в центъра на испанската столица. Ретро лампите на осветлението трябва да огряват епицентъра на усилието Мадрид да се нареди сред водещите световни места за шопинг туризъм, разказва Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    xali avatar :-P
    ''zms15783''

    Явно Италия и Франция се задъхват и щафетата се предава.

  • 2
    spek avatar :-|
    spek

    От няколко години предпочитам испански марки облекло когато съм на кеф да избирам нещо тарикатско. Значи не съм само аз, щом са почнали да се ориентират това да им е номера в живота:)

  • 3
    sasoss avatar :-|
    sasoss

    Преди 15 години научих какво и кога е rebajas и не съм спрял да се възползвам.

  • 4
    historama avatar :-|
    historama

    И у нас направиха големи търговски центрове, но май бяха само заради прането на парите. Нито успяха големи брандове да привлекат, нито да организират атрактивни аутлети като във Франция и Италия.
    И въпреки, че Тракийската низина била станала значителна винена дестинация, май вината ни са по-евтини в чужбина отколкото у нас?

  • 5
    cristo_n avatar :-|
    cristo_n

    До коментар [#4] от "historama":

    Глупости говориш! От няколко години не съм купувал дрехи от квартални магазини, да не говорим за сергии и пазари, както беше ва времето. Като започнат намаленията, пращам жената по МОЛ-овете да ми пазарува. И може да се каже, че нормалните марки са си на нормални цени.

  • 6
    sherekhan avatar :-|
    sherekhan

    До коментар [#4] от "historama":

    Виж какво:
    1во всички столични молове работят на печалба.
    2ро за да идват на шопинг туризъм в София не са необходими само луксури брандове, а и други атракции в града. Ние си нямаме Шанз-Елизе и Айфелова кула, нямаме и колизеум, нито мадридстките замъци и катедрали. Не виждам вина в мениджмънта на моловете, за което.
    3то Местното население като не е платежоспособно, няма как да има луксори брандове на всяка крачка.

    А конкпетно за София, развива се много добре като град. Инфраструктурните проблеми ги има във всеки град в Европа с население над 1 млн.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK