ЕС и Китай ще търсят общи действия срещу евентуален завой на САЩ към протекционизма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕС и Китай ще търсят общи действия срещу евентуален завой на САЩ към протекционизма

Представители на стоманената индустрията обвиняват свръхпроизводството и износа на Китай за големия спад в цените на продукта на световните пазари

ЕС и Китай ще търсят общи действия срещу евентуален завой на САЩ към протекционизма

Срещата между Пекин и Брюксел може да се проведе по-рано тази година

Мартин Димитров
10131 прочитания

Представители на стоманената индустрията обвиняват свръхпроизводството и износа на Китай за големия спад в цените на продукта на световните пазари

© Yusuf Ahmad


Тази година Европейският съюз и Китай организират годишната си среща на високо ниво за април или май вместо юли, когато по традиция се провежда от 1998 г. насам. Това пише Reuters, като се базира на три източника от ЕС. Причината за изтеглянето на срещата за по-ранна дата е желанието на двете страни да покажат подкрепата си за свободната търговия и международното сътрудничество.

Въпреки заявките за сближаване между двете страни все още има редица различия.

Според Reuters инициативата е дошла от Пекин и цели да демонстрира сближаване между ЕС и Китай на новата американска администрация, която дава заявки за протекционизъм в областта на международната търговия. От другата страна, Брюксел иска от Китай да потвърди своята подкрепа за международни институции като ООН и Световната търговска организация (СТО). По време на Световния икономически форум в Давос през януари тази година президентът на Китай Си Дзинпин държа реч, с която убедено, макар и неочаквано, защити принципите на свободната търговия и глобализацията. Очаква се на ранната среща между Китай и ЕС лидерите на двете страни да препотвърдят тази визия.

Проблемите остават

Въпреки заявките за сближаване между двете страни все още има редица различия. Такива са например милитаризацията на островите в Южнокитайско море, авторитарният уклон на настоящия китайски президент, както и спорове относно статута на китайската икономика. През юли 2016 г. Европейската комисия отхвърли искането на Китай да признае страната за пазарна икономика. От години комисията се опитва да балансира между това да удовлетвори китайските искания и същевременно да защити европейски индустрии като стоманената. Представители на индустрията и дори западни правителства обвиняват свръхпроизводството и износа на стомана от Китай за големия спад в цените на продукта на световните пазари.

По-рано миналата седмица пък стана ясно, че Германия, Франция и Италия са поискали от ЕК да преосмисли правилата, по които трети страни могат да инвестират в рамките на съюза. Причината за това са опасения от страна на трите страни, че европейски изобретения и технически достижения биват изнасяни от ЕС. Идеята на министрите е да се въведе модел на реципрочност, при който, ако на европейски инвеститор се даде само частичен достъп до пазара на страна, която не е членка на ЕС, на инвеститори от същата страна да бъдат налагани подобни ограничения. Без да споменават директно Китай, министрите най-вероятно са имали предвид точно инвестиционните взаимоотношения с азиатската държава.

Зелена конвергенция

Същевременно, в четвъртък миналата седмица германският външен министър Зигмар Габриел поиска от китайския си колега Уан И Пекин да създаде по-честна бизнес среда за чуждестранните компании. Желанието на Германия е нейната автоиндустрия да може да влезе на китайския пазар за зелени автомобили. "Китай още веднъж обеща да продължи по пътя на пазарната либерализация и реформата", каза на пресконференция Габриел. През септември 2016 г. Volkswagen стана първата германска компания, която подписа проучвателно споразумение с китайската автомобилна компания JAC Motor, което цели потенциално да създаде консорциум за електрически автомобили.

Миналата година Китай стана най-големият производител на зелени автомобили, след като правителството започна да предлага редица мерки в подкрепа на този сектор. Интервенцията на правителството в зеления сектор се случи заради нарастващото обществено недоволство от замърсяването на въздуха в страната.

Тази година Европейският съюз и Китай организират годишната си среща на високо ниво за април или май вместо юли, когато по традиция се провежда от 1998 г. насам. Това пише Reuters, като се базира на три източника от ЕС. Причината за изтеглянето на срещата за по-ранна дата е желанието на двете страни да покажат подкрепата си за свободната търговия и международното сътрудничество.

Въпреки заявките за сближаване между двете страни все още има редица различия.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Ха - ЕС и Китай - заедно? А Китай подкрепя Русия... ЕС и Китай се защитават от САЩ? Явно в икономическата сфера може да се говори истината за международното положение, но във военната - не.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK