Брюксел няма да прави отстъпки на Лондон в преговорите за Brexit
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Брюксел няма да прави отстъпки на Лондон в преговорите за Brexit

Reuters

Брюксел няма да прави отстъпки на Лондон в преговорите за Brexit

Едва след официалното си излизане от ЕС Великобритания ще може да ограничава правото на свободно движение и установяване

8939 прочитания

Reuters

© Reuters


Днес Европейският съвет разпрати на страните членки първата чернова на насоките си по преговорите за излизане на Великобритания от Европейския съюз. На тяхна база ще бъде изготвена общата позиция на 27-те, която трябва да бъде приета на 29 април от държавните и правителствените ръководители на страните членки. Повечето принципи бяха известни отдавна, но настоящият текст (който не е публичен, можете да намерите копие прикачено към статията) затвърждава усещането, че Брюксел се готви за твърди преговори, при които ще има малко компромиси с Лондон. По-долу може да видите основните насоки с кратки коментари към тях.

Основни принципи:

- Запазването на Единния пазар изключва преговори по отделни въпроси.

Великобритания няма да може да преговаря за достъп до Единния пазар, без да допуска свободно движение на хора или пък да не признава юрисдикцията на Европейския съд.

- Нечлен на ЕС не може да има същите права и да се наслаждава на същите привилегии като член на съюза.

Великобритания не може да очаква, че ще има същия достъп до пазарите на страните членки както досега. Твърденията на част от привържениците на Brexit, че с излизането на Великобритания от ЕС британските фирми няма да почустват никакви промени, очевидно ще останат празни приказки.

- Преговорите ще бъдат провеждани на принципа, че нищо не е договорено, докато всичко не е договорено. ЕС ще подходи към преговорите с общи позиции и ще ги провежда само през официално установените канали. Няма да има отделни преговори между страните членки и Великобритания по отношение на нейното излизане от ЕС.

Този принципа беше добре познат в България от преговорите за членство. Преговорите продължаваха докато София не прие почти всички условия на Брюксел. Няма как Лондон да се опитва да договаря споразумения с отделни страни-членки например в областта на услугите. Великобритания няма и да може да се опитва да договори например първо сметката, която трябва да плати за напускането си, а едва след това други въпроси като правата на европейските граждани на острова.

През първата фаза на предговорите трябва:

- Да се реши как Великобритания ще се освободи от всички права и задължения като член на ЕС.

- Да се осигури колкото се може повече яснота за гражданите, бизнеса и международните партньори за непосредствените ефекти от оттеглянето на Великобритания от ЕС.

Европейският съвет ще наблюдава преговорите и ще реши кога има съществен напредък, така че да се премине към следващата фаза – разговорите за бъдещата рамка на отношенията след напускането на Великобритания.

Т.е. преди Лондон да се съгласи на основните моменти от преговорната позиция - сметката за напускането си, правата на европейските граждани във Великобритания и статута на границата между Република Ирландия и Северна Ирландия, няма да може да се премине към договаряне на условията на бъдещите взаимоотношение между Обединеното кралство и 27-те.

Тогава ще започне да се преговаря и преходното споразумение. Ако се реши, че европейското право ще се прилага временно във Великобритания, това ще изисква и прилагането на регулаторните, бюджетните и надзорните инструменти на ЕС.

ЕС иска Лондон да продължи да плаща в европейския бюджет и да спазва юрисдикцията на Европейския съд, ако след напускането си на ЕС Великобритания реши да запази действието на европейското право до момента, в който влезе в сила новото споразумение за свободна търговия. Лондон вероятно ще иска да запази действието на европейското право, тъй като бъдещото споразумение между ЕС и Великобритания ще влезе в сила най-рано две години след Brexit. Заради това британските форми няма да имат свободен достъп до пазарите на 27-те страни членки и ще трябва да плащат около 4.6 млрд. евро годишно под формата на мита и такси. Засега обаче не е ясно какво се случва със свободното движение на хората в този преходен период.

Основи на споразумението за бъдещето излизане на Великобритания:

- Съгласие за реципрочни гаранции за гражданите на ЕС и Великобритания, които са се установили на Острова или в някоя от 27-те държави членки ЕС или Великобритания към дата на напускане на съюза. Такива гаранции трябва да са недискриминационни и да могат да бъдат прилагани.

Брюксел отхвърля желанието на Лондон да наложи ограничения за свободното движение на хора от момента, в който стартира процеса напускане на ЕС, т.е. от 29 март 2017 г. Това може да стане едва след реалното напускане на ЕС. Освен това Великобритания не може да се надява да дава различни права за испанци или примерно българи. ЕС очаква и да се създаде правна рамка за защита на взаимно поетите ангажименти и след напускането на Великобритания, когато Европейският съд вече няма да има юрисдикция в Обединеното кралство. Тепърва обаче ще се установява кои точно са лицата, които ще попадат под тази защита и кои права ще бъда защитени – за установяване, работа, учене, социални помощи, здравеопазване...

- Преговорите трябва да преодолеят неяснотите за бизнеса или пък за участващите европейски проекти, които са го направили, базирайки се на предположението, че Великобритания остава в ЕС.

След напускането на Великобритания например няма да е ясно какви права за достъп ще имат компаниите, дали Великобритания няма да създаде собствени продуктови стандарти, които могат да наложат промяната на дългосрочни търговски взаимоотношения. Например, ако се приеме че произведените във Великобритания автомобили имат нулево мито за достъп до европейските пазари трябва да се създаде подходяща система за доказване на произхода на стоките.

- Единно споразумение, което да урежда всички финансови претенции между страните. Споразумението ще се отнася до всички правни и бюджетни ангажименти, както и задълженията, които са поети.

Лондон ще трябва да се съгласи да изпълни задълженията си към вече поети ангажименти на ЕС, както по вече осъществени проекти, така и за обещани средства, като например по европейските фондове. Целта е да не се образува дупка в бюджета на ЕС от момента на напускането на Великобритания през 2019 г. Става въпрос за около 60 млрд. евро. Срещу това Великобритания вероятно ще получи облекчен достъп до европейските пазари.

- Каквото и споразумение за свободна търговия да бъде прието, то трябва да е балансирано, амбициозно и широкообхватно. То обаче няма да позволява участието в отделни елементи на Единния пазар. Споразумението трябва да осигурява и еднакви условия по отношение на конкуренцията и държавната помощ и трябва да включва всички предпазни мерки срещу несправедливи конкурентни предимства по отношение на фискален, социален и екологичен дъмпинг.

От текста ставя ясно, че Брюксел ще се опита да противодейства на подхвърлените идеи Великобритания да се превърне в най-голямата офшорна зона в света и да привлича европейски бизнес с по-ниски данъци, или екологични изисквания. Тази политика обаче може да се обърне и навътре - страните с по-ниски данъци като България да бъдат принудени да направят корекции в данъчната си политика.

- Докато Великобритания не напусне Съюза тя остава пълноправен член, който се подчинява на правата и задълженията си, които са установени в договорите за ЕС.

Лондон няма да може да ограничава европейските граждани да пътуват или да се установяват на Острова.

Прикачен файл

Днес Европейският съвет разпрати на страните членки първата чернова на насоките си по преговорите за излизане на Великобритания от Европейския съюз. На тяхна база ще бъде изготвена общата позиция на 27-те, която трябва да бъде приета на 29 април от държавните и правителствените ръководители на страните членки. Повечето принципи бяха известни отдавна, но настоящият текст (който не е публичен, можете да намерите копие прикачено към статията) затвърждава усещането, че Брюксел се готви за твърди преговори, при които ще има малко компромиси с Лондон. По-долу може да видите основните насоки с кратки коментари към тях.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK