Контролът над пристанището в Солун е продаден за 34 години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Контролът над пристанището в Солун е продаден за 34 години

Пристанището в Солун е ключово за Балканите и връзката между пазарите на Азия и Европа.

Контролът над пристанището в Солун е продаден за 34 години

Германски фонд купи 67% от акциите на собственика на порта

12660 прочитания

Пристанището в Солун е ключово за Балканите и връзката между пазарите на Азия и Европа.

© thpa.gr


Гърция ще продаде две трети от собственика на пристанището в Солун на консорциум, предвождан от германски фонд за дялово инвестиране, съобщи агенцията за приватизация HRADF. Цялостната сделка се оценява на около 1.1 млрд. евро.

Като част от нея консорциумът получава концесия да оперира пристанището в следващите 34 години, от което се очакват други 170 милиона евро приходи за гръцката държава.

Продажбата на 67% от OLTH беше отлагана на няколко пъти заради политическа съпротива от твърдолинейни крайнолеви членове на управляващата коалиция СИРИЗА.

Руският гражданин от гръцки произход Иван Савиди участва в консорциума с компанията си Belterra Investments.
Източник: savvidi.ru

Кой купува

В крайна сметка в понеделник бяха отворени офертите и най-добрата от тях е на Deutsche Invest Equity Partners, френската Terminal Link и гръцката Belterra Investments, контролирана от руския бизнесмен Иван Савиди. Другите кандидати бяха филипинската International Container Terminal Services (ICTS) и дубайската P&O Steam Navigation Company (DP World).

За дела в OLTH от консорциума са предложени 231.9 млн. евро, което е 67% премия над пазарната стойност на акциите, т.е. въпросният дял се оценява на 136.5 милиона евро. Това е приблизително такава премия, каквато китайците от COSCO платиха за порт Пирея.

Освен това се предвиждат инвестиции от 180 милиона евро за модернизация на терминала за контейнери за срока на концесията. Третата ключова сума са 500 милиона евро за инвестиции и изплащане на дивиденти за периода на концесията.

Сделката трябва да бъде одобрена от гръцкия одиторски съд и други регулаторни органи.

Руската връзка

Интерес към пристанището имаха руските държавни железници, но компанията така и не подаде обвързваща оферта. Предложение от РЖД за участие в търга имаше през юни 2014 г., когато имаше 8 кандидата. Тогавашният директор Владимир Якунин обясняваше интереса към порта в Солун със стремежа да се изграждат транспортни коридори между Европа и Азия.

Целите, които си бяха поставили руснаците, са не само икономически, но и стратегически. До 2030 г. руските железници планираха разширяване на железопътната мрежа с 20 хиляди километра, припомня гръцкият вестник "Етнос".

Но през юли 2016 г. президентът на РЖД Олег Белозеров заяви, че не планират да участват в приватизацията, защото тя ги интересувала само ако е в пакет с други гръцки държавни активи.

През февруари 2014 г. "Етнос" разказа за среща на Света гора между Якунин и тогавашния премиер Андонис Самарас. Разговорът се въртял около интереса на Москва за участие в търга за приватизацията на гръцката железопътна компания ОСЕ, а Якунин призовал да се ускорят тръжните процедури.

На срещата било казано, че ако всичко върви нормално и руснаците спечелят търговете, споразумението ще бъде ратифицирано на среща на върха между премиера Самарас и руския президент Путин, която вероятно ще се състои през септември в Атина или в Москва.

Все пак руско участие в окончателната сделка има в лицето на Иван Савиди. Той е депутат от Руската дума, член на Съвета за междунационални отношения към президента Владимир Путин и координатор на Съвета на гърците, живеещи в чужбина.

Роден в Грузия през 1959 г., той става през 1993 г. генерален директор на компанията "Донской табак". Пет години по-късно започна политическата му кариера и от 2003 г. е депутат в Държавната дума. Заради ролята му за развитие на руско-гръцките отношения и подкрепа на православието Атина му дава почетно гръцко гражданство.

Савиди от години играе важна роля в бизнеса в района. Той е собственик на най-популярния в района футболен клуб РАОК, както и на тютюневата компания ΣΕΚΑΠ, нае за 100 години емблематичния крайбрежен хотел "Македония палас", а неотдавна започна преустройството на "Червената къща" - една от най-прочутите стари сгради в Солун.

Защо е важно пристанище Солун

Второто по големина пристанище на Гърция е стратегически важно за страната и за бизнеса на Балканите и Черноморския регион. Приватизацията му и концесията до 2051 г. бяха обявени през пролетта на 2014 г. После те попаднаха през 2015 г. като условие за сегашната помощна програма за гръцката икономика, в която участват Европейският съюз и Международният валутен фонд. Сделката идва по-малко от година след като китайската COSCO Shipping придоби 51% от пристанището в Пирея - най-голямото в Гърция - срещу 280.5 милиона евро.

През 2016 г. пристанище Солун е било с капацитет от около 345 хиляди 20-футови контейнера. Задължението за модернизирането му в следващите седем години би трябвало да го увеличи до 550 хиляди контейнера. Анализатори, цитирани от гръцкото издание "Катимерини", казват, че след модернизацията двете пристанища ще се допълват взаимно, качеството на услугите им ще се подобри и има сериозни шансове да заемат значителен дял от средиземноморския пазар за стоки, идващи от Азия, Източна Европа и Черно море.

Гърция ще продаде две трети от собственика на пристанището в Солун на консорциум, предвождан от германски фонд за дялово инвестиране, съобщи агенцията за приватизация HRADF. Цялостната сделка се оценява на около 1.1 млрд. евро.

Като част от нея консорциумът получава концесия да оперира пристанището в следващите 34 години, от което се очакват други 170 милиона евро приходи за гръцката държава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK