С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 15 май 2017, 12:21, 6199 прочитания

Как Г-20 трябва да промени подхода си към миграцията и развитието в Африка

Европа се нуждае от стратегия за поне две десетилетия напред, за да може да се справи с мигрантския натиск от Африка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Г-20 наскоро обърна поглед към Африка. Финансовите министри на организацията стартираха инциативата Compact with Africa ("Договор с Африка" - бел. ред.), целяща да съдейства за икономическото развитие в континента и да засили връзките с него. Заради близостта си Африка е от особено значение за Европа.
Гуртрам Волф

Фотограф: Надежда Чипева

Г-20 и европейският политически елит засилиха интереса си към континента заради страха, че постоянно увеличаващата се миграция притеснява обществото. Нелегалната миграция към ЕС, осъществявана предимно с лодки, се е повишила значително от 2008 г. насам. Но това е едва малка част от цялостната имиграция, която остава стабилна величина и възлиза на около 500 000 души годишно.

В момента годишната миграция от Африка към ЕС се разнява на едва 0.1% от населението на съюза, но се очаква това число да нарасне в бъдеще. Според проучвания, населението на Африка ще се увеличи повече от два пъти до 2050 г., достигайки 2.5 млрд. души. Демографският натиск е най-силен в Субсахарска Африка, където фертилността е изключително висока (пет деца на жена), а средният доход на глава от населението е под 3 500 долара годишно по паритет на покупателната способност (ППП). Поради това миграцията няма да спре, а Европа ще продължи да бъде привлекателна дестинация.


Мнозина обясняват този процес с голямата разлика в доходите между двата континента. Това кара хората да вярват, че икономическото развитие е най-добрият начин да се намали миграцията. За съжаление това заключение е твърде опростено предвид множеството различни начини, по които си взаимодействат миграцията и икономическото развитие. Всъщност, в изключително бедните държави миграцията често се увеличава с ръста на БВП на глава от населението. Това е лесно обяснимо, тъй като първоначално икономическото развитие предоставя ресурси за миграция от все още сравнително бедната държава. Емпирично погледнато, проучванията сочат, че миграцията започва да намалява едва когато доходът на глава от населението достигне 7 000 - 9 000 долара по ППП годишно.

Измежду 47 държави от Субсахарска Африка, едва седем имат среден БВП на глава от населението над 9 000 долара, а 39 имат БВП под 7 000 долара. Дори с ръст на БВП на глава от населението от 2% годишно, 35 държави ще бъдат под това ниво през 2030 г. Междувременно, населението на тези държави ще е достигнало 1.05 млрд. души. Не всички, които могат да емигрират, ще го направят, но това все пак представлява голям брой потенциални емигранти.

Тези числа действат отрезвяващо и от тях могат да бъдат направени три основни заключения. На първо място, икономическото развитие в Субсахарска Африка е критична точка в битката за изкореняване на бедността. Г-20 правилно набляга върху нуждата от частни инвестиции, тъй като единствено помощите за развитие нито са подходящи, нито са достатъчни за финансирането на това начинание. Но частните инвестиции изискват като предварително условие политическа стабилност и функциониращи институции. Без тяхното наличие, частните инвеститори ще продължават да странят от континента, а потенциалът му ще бъде пропилян. Институции като Световната банка и Европейската инвестиционна банка могат да изиграят важна роля в установяването на добро управление, но крайната отговорност е в ръцете на политиците в съответните държави. Същевременно Европа има и търговски интерес. Континент с население от 2 млрд. души представлява близък пазар за европейските производители.



Второ, макар развитието да е критично важно, само по себе си не е панацея за миграцията. Всъщност ще отнеме няколко десетилетия, докато държавите достигнат нива на доходи, позволяващи нивото на миграцията да спадне. Това ще доведе до огромно напрежение и предизвикателства в европейските общества. Изводът е, че Старият континент се нуждае от стратегия за поне две десетилетия напред, за да може да се справи с мигрантския натиск от Африка. Нуждаем се от правилния микс от легални и директни миграционни пътища в комбинация със социоално-икономически интеграционни политики и строг граничен контрол. Голяма част от това трябва да се координира на европейско ниво, което със сигурност ще бъде труден и противоречив процес.

Последно, но не и по значение, трябва да се съсредоточим върху ролята на жените. Бяхме изненадани да открием, че Compact with Africa не обръща внимание на овластяването на жените в континента. Има ясни доказателства, че по-доброто образование и застъпването за правата на жените водят до понижаване на раждаемостта, като по този начин редуцират демографския натиск. Овластяването на жените също така помага за равно разпределение на доходите при растящите икономики. Финансовите министри на Г-20 трябва да приемат фокуса върху правата на жените и подобряването на тяхното образование като съществена част от политиката за развитие в Африка. План, игнориращ този аспект, пропуска очевидно важното.

* Гунтрам Волф е директор, а Мария Демерцис е заместник-директор на аналитичния център Bruegel. Текстът е предоставен на "Капитал" от Bruegel.

Compact with Africa е проект на Г-20, който цели да създаде подходящи условия за частни инвестиции, инвестиции в инфраструктурата и повишаване на заетостта на континента. Проектът е иницииран от германското федерално правителство и министърът на финансите Волфганг Шойбле.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Саудитското производство на петрол и газ се сви след нападение с дронове 3 Саудитското производство на петрол и газ се сви след нападение с дронове

Според САЩ става въпрос за "безпрецедентна атака по световните енергийни доставки"

15 сеп 2019, 719 прочитания

ЕС обмисля въвеждането на нови енергийни данъци ЕС обмисля въвеждането на нови енергийни данъци

Новият председател на ЕК Урсула фон дер Лайен иска Европа да е лидер по темата

15 сеп 2019, 618 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Меркел победи на генералната репетиция преди парламентарните избори

Християндемократическият съюз спечели убедително вота в провинция Северен Рейн-Вестфалия

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма