Конфликтът в Залива заплашва катарски инвестиции за 335 млрд. долара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Конфликтът в Залива заплашва катарски инвестиции за 335 млрд. долара

Някои маршрути на Qatar Airways може да бъдат отклонени

Конфликтът в Залива заплашва катарски инвестиции за 335 млрд. долара

Qatar Airways е една от най-потърпевшите компании от проблемите между арабските страни

Марина Станева
10338 прочитания

Някои маршрути на Qatar Airways може да бъдат отклонени

© Reuters


"Отклоняването заради затворено въздушно пространство означава по-високи разходи за гориво и по-дълго летене. Дестинациите в Африка и над Индийския океан може вече да не са възможни като част от мрежата на Qatar Airways."

Марк Мартин, ръководител на консултантската фирма Martin Consulting

Дипломатическият разрив между Катар и съседите му от Залива може да им струва милиарди долари, тъй като ще забави търговията и инвестициите и ще направи по-скъпо кредитирането за региона, който се бори с последиците от ниските цени на петрола.

Фактът, че е най-големият износител на втечнен природен газ в света, позволява на Катар да направи около 335 млрд. долара инвестиции в глобален мащаб чрез своите суверенни фондове. Но дипломатическият конфликт заплашва способността на Катарската инвестиционна служба да продължава да осъществява огромни сделки, пише Вloomberg.

Саудитска Арабия и няколко други арабски страни прекратиха по-голямата част от дипломатическите и икономическите си връзки с Катар. Този ход имаше за цел да накаже една от регионалните финансови суперсили заради връзките й с Иран и с ислямистки групи. "Потенциалните рискове, пред които са изправени катарските инвеститори, включително Катарската инвестиционна служба, ще се увеличават и новите сделки вероятно ще станат по-трудни за завършване и ще бъдат обект на по-внимателно проучване", казва Свен Бехренд, управляващ директор на консултантската фирма GeoEconomica GmbH.

Вloomberg обобщава някои от най-големите международни инвестиции на Катар:

Volkswagen

Катарската инвестиционна служба е най-големият акционер във Volkswagen, като делът й е почти 11.6 млрд. долара.

Rosneft

През декември търговската компания Glencore и Катар се обединиха, за да закупят съвместен дял за 11 млрд. долара в руския петролен гигант от държавата. Сделката дава на Катарската инвестиционна служба 9.75% от Rosneft Oil и е една от най-големите инвестиции в глобалната енергийна индустрия за миналата година.

Deutsche Bank

Катарското кралско семейство поиска от германския финансов регулатор одобрение да увеличи дела си в Deutsche Bank до над 10%.

Barclays

Суверенен фонд се присъедини към двустепенно събиране на 15.5 млрд. долара, за да се помогне на Barclays да избегне държавно спасяване по време на финансовата криза от 2008 г., като 6-процентовият дял от британската финансова институция сега струва 2.76 млрд. долара. Британската служба по финансовите въпроси отвори отново разследване относно сделката за Barclays през март, въпреки че наложи глоба по случая преди четири години.

Кои са губещите

Същевременно стана ясно, че един от най-големите губещи от дипломатическия конфликт в Персийския залив са катарските държавни авиолинии. Ще пострадат също така и конкуренти в Дубай и Абу Даби. Около 76 полета дневно вероятно няма да бъдат осъществени, след като Саудитска Арабия, Бахрейн, Египет и Обединените арабски емирства прекъснаха връзки с Катар. От тях 52 са извършвани от Qatar Airways. Това означава, че около 30% от приходите на компанията могат да бъдат засегнати.

Сред операциите на Qatar Airways, които ще бъдат прекратени, е и редовен автобус до Дубай, който изпълнява маршрута по 14 пъти на ден. Плановете да се забрани на катарски самолети да навлизат във въздушното пространство над страните могат да бъдат дори още по-проблематични. Те могат да увеличат разходите, като доведат до значително отклоняване от някои маршрути и дори да застрашат изпълнението на определени маршрути.

"Отклоняването заради затворено въздушно пространство означава по-високи разходи за гориво и по-дълго летене. Дестинациите в Африка и над Индийския океан може вече да не са възможни като част от мрежата на Qatar Airways", твърди Марк Мартин, ръководител на консултантската фирма Martin Consulting.

Печалбите на Qatar Airways вече са намалели, тъй като ниските цени на петрола се отразяват на икономическия растеж в региона и засягат намеренията за пътуване. Американската забрана за употребата на лаптопи на борда на кацащи в САЩ самолети заради опасения от потенциална терористична атака също се отразява негативно върху пътуванията в бизнес класа.

Саудитската забрана за полети беше въведена незабавно в понеделник, а забраната за въздушното пространство беше насрочена за вторник. Египет и Бахрейн също заявиха, че полетите над тяхната територия ще бъдат спрени за катарските авиолинии. Обединените арабски емирства намекнаха, че тяхното въздушно пространство ще остане отворено. Qatar Airways отказват друг коментар, освен че са прекратили саудитските си услуги.

По-скъпо кредитиране

Спадът на стойността на катарските облигации в понеделник е сигнал, че кредитирането ще стане по-скъпо, което вероятно ще доведе до забавяне на някои проекти. Цените по облигациите на други страни от шестчленния Съвет за сътрудничество в Залива (ССЗ) останаха почти без промяна в понеделник, но някои чуждестранни банкери заявиха, че кредитирането за целия регион в крайна сметка може да поскъпне, ако дипломатическото напрежение се запази.

"Ако този спор продължи известно време, последиците може да са огромни", посочва банкер от международна финансова институция в Залива, пожелал анонимност заради политическата деликатност на въпроса.

Търговията с храни ще пострада

Тъй като всички те са силно зависими от износа на петрол и газ, страните от ССЗ имат помежду слаби търговски и инвестиционни връзки, което ще ограничи икономическите последици от спора.

Обединените арабски емирства (ОАЕ) са най-големият търговски партньор на Катар от ССЗ, но едва петият по големина в глобален мащаб. От Саудитска Арабия и другите държави от ССЗ традиционно идват едва около 5 до 10% от търговията на катарския фондов пазар според борсови данни.

Катар обаче ще понесе големи щети в други области. От Саудитска Арабия и ОАЕ в Катар през 2015 г. са били внесени храни на стойност 309 млн. долара при общ обем на вноса 1.05 млрд. долара. Голяма част от тези стоки, особено млечни продукти, идват през сухопътната граница със Саудитска Арабия и Доха ще трябва да пренасочи тези доставки.

Цените на строителството в Катар също могат да се повишат, подхранвайки инфлация в икономиката, тъй като алуминият и други строителни материали вече няма да могат да бъдат внасяни по суша.

"Отклоняването заради затворено въздушно пространство означава по-високи разходи за гориво и по-дълго летене. Дестинациите в Африка и над Индийския океан може вече да не са възможни като част от мрежата на Qatar Airways."

Марк Мартин, ръководител на консултантската фирма Martin Consulting

Дипломатическият разрив между Катар и съседите му от Залива може да им струва милиарди долари, тъй като ще забави търговията и инвестициите и ще направи по-скъпо кредитирането за региона, който се бори с последиците от ниските цени на петрола.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    mul1426175987394222 avatar :-|
    Milen Stefanov

    По-скоро случаят изглежда на крадеца вика "дръжте крадеца" . Имам предвид Саудитска Арабия, която откровенно финансира и отглежда терористи. А и тази огромна сделка с Тръмп за оръжие ..... За какво им е толкова оръжие? Явно имат планове за него. САЩ и досега са снабдявали ИДИЛ с оръжие чрез воръжаването на групировките против "режима на Асад" който реално в голяма степен се вляха в ИДИЛ. Мисля си, че и голяма част от това оръжие за СА ще премине в ИДИЛ.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#1] от " Milen Stefanov ": СА оръжие за 380 млрд $ няма да получат. Това е такса спокойствие, да да не продължи и Тръмп политиката на Обама.

  • 3
    kapitalcho avatar :-|
    kapitalcho

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Може и да получат-но всички знаят че това е подкуп за да ги защитават че Иран ги заобикаля отвсякъде(Сирия,Йемен,а сега и Катар).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK