Макрон започва приватизацията с летищата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Макрон започва приватизацията с летищата

Reuters

Макрон започва приватизацията с летищата

Президентът иска да набере до 10 млрд. евро от раздържавяване.

10180 прочитания

Reuters

© Reuters


Като най-сериозен кандидат се приема френската инфраструктурна група Vinci.

Правителството на президента Еманюел Макрон най-вероятно ще започне планираната приватизационна програма с летищния оператор ADP, който управлява столичните Charles de Gaulle и Orly, твърдят три източника на Reuters от финансовите среди, запознати с темата.

Ако на балотажа на парламентарните избори на 18 юни постигне значителното мнозинство, което прогнозират социолозите, екипът на Макрон ще потърси бързо постигане на сделка за набиране на средства в помощ на ядрената група Areva. В момента акциите на ADP се търгуват близо до рекордните си нива и правителственият дял от 50.6% е оценен от пазара на почти 7 млрд. евро. С приватизацията му до броени седмици може да се заеме държавната агенция за инвестиции АРЕ.

Преди да спечели победа на 7 май, президентът заявяваше, че иска приходите от приватизацията да помогнат за създаването на фонд от 10 млрд. евро за стимулиране на промишлеността и иновациите.

"Смятаме, че в АРЕ са подготвили планове, така че ADP да е най-отгоре на списъка на правителството", обяснява пред Reuters един от източниците, участвал в сделки с държавата. От оператора, инвестиционната агенция, финансовото министерство и президентството са отказали да коментират.

В какво състояние са летищата

Въпреки че напоследък акциите на ADP са оценени добре, стойността на компанията е около 13 пъти очакваната оперативна печалба, което е под средния показател от 16 пъти при някои от последните сделки в сектора.

През 2015 г. при приватизацията на летищата в Ница и Лион, извършена под надзора на Макрон, докато беше министър на икономиката, този показател беше съответно 23 и 19 пъти.

От ADP се интересуват европейски и китайски инвеститори, казват източници на Reuters от банковите среди. Но като най-сериозен кандидат се възприема френската инфраструктурна група Vinci, която вече контролира 8% и оперирането на летища е основна нейна дейност, допълват източници и анализатори.

Освен двете парижки летища ADP управлява или има участие в 23 летища по света, включително в Белгия, Грузия, Турция, Саудитска Арабия и Чили. В петък от групата съобщиха, че ще увеличат дела си в турския летищен оператор TAV Airports до 46% срещу 160 млн. долара и заедно с TAV ще разширяват дейността си в Европа, Близкия изток, Африка и Централна Азия.

Чрез държавната банка Caisse des Depots и холдинговите компании Bpifrance и APE държавата има участие в близо 1750 френски компании, което общо се оценява на почти 100 млрд. евро.

Твърд тон към синдикатите

Правителството демонстрира от самото начало и решителност бързо да извърши реформата в трудовия сектор. На профсъюзите е бил изпратен план за намеренията на министрите с ясно послание да не разчитат всичките им условия да бъдат дебатирани и приети. Премиерът Едуар Филип заяви, че разчита трудовата реформа да бъде одобрени през лятото. Това между другото е и периодът на отпуските, в който на профсъюзите ще е трудно да мобилизират протестни и стачни действия.

Профсъюзите искат повече време за дискусии по механизмите за по-лесно съкращаване и назначаване на служители, включително налагането на предел за обезщетенията при т.нар. неместно съкращаване. Но Филип настоя, че се налагат бързи действия и ако се наложи, президентът е готов да използва укази, за да се вмести в предвидените срокове.Макрон иска да извърши през 2018 г. реформа и на пенсионната система, като слее в една съществуващите сега 37 схеми.

Париж и Берлин подготвят планове за отбранителния фонд на ЕС

Германия и Франция работят върху специфични предложения за отбранителния фонд на ЕС преди двустранна среща на министерско ниво на 13 юли, съобщи германският министър на отбраната Урсула фон дер Лейен. Референдумът за Brexit и американските избори ни отвориха очите. Европейците трябва да поемат повече отговорност за сигурността си. Германия и Франция искат да са моторът на Европейския отбранителен съюз и да използват разумно фонда да отбрана."

В интервю за Funke Mediengruppe (бившата WAZ-Mediagroup) тя изброи съвместна работа върху дронове, военен транспорт и съвместни усилия за стабилизиране на африканския район Сахел, където да се ограничи трафикът на хора и оръжие и да се помогне в борбата срещу тероризма. Според нея финансовите министерства в Париж и Берлин разработват механизмите за работа със средства, а отбранителните ведомства уточняват в кои проекти те са се насочат. Възможно е и от фонда да се помага обучение в ЕС на военни офицери, допълва Фон дер Лейен.

В края на седмицата Европейската комисия представи идея за фонд на ЕС за иновации, разработки и съвместни покупки на отбранителна техника в съюза, в който от еврофондовете може всяка година да влизат по 1.5 млрд. евро. Според инициативата, която тепърва трябва да бъде одобрена от правителствата и Европейския парламент, държавите ще бъдат свободни да определят степента на сътрудничество и средствата, с които да участват. Но в Брюксел изчисляват, че с участието на 27 държави (без Великобритания) фондът може да достигне 5.5 млрд. евро годишно. Различни инициативи за отбранително сътрудничество ще бъдат обсъдени на срещата на лидерите на 22-23 юни в Брюксел.
Като най-сериозен кандидат се приема френската инфраструктурна група Vinci.

Правителството на президента Еманюел Макрон най-вероятно ще започне планираната приватизационна програма с летищния оператор ADP, който управлява столичните Charles de Gaulle и Orly, твърдят три източника на Reuters от финансовите среди, запознати с темата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    infernus avatar :-|
    Infernus

    На прав път е! Charles de Gaulle е баси скапаното летище редовно остава багажа там за един два дни и понякога създава доста проблеми както на пътниците така и на компаниите да изплащат компенсации.

  • 2
    knb avatar :-|
    knb

    До коментар [#1] от "Infernus":

    Като няма друго и това печели защо трябва да се прави по-добро? Като имаш монопол може да продаваш каквото си искаш и на каквато си искаш цена. Да не би пътниците да намалят като обслужването е скапано? Като го приватизира просто Франция ще има по-ниски доходи а Германия по-високи. Ама какво му дреме, да не би децата му да страдат. А виж за багажа не е ясно дали не е пристигнал или не е излетял. много по-вероятно е да не е излятял, защото това за което получава пари компанията е пътника. А багажа срещу някакви си 60 евро на пътник може да пристигне и на следващия ден. Радвай се ако ти закъснее -- хем ще си направиш покупките за сметка на компанията, хем ще си имаш багажа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK