Какво друго по света: няколко любопитни идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Фабрика за чист въздух; Китай тества хибрид между електробус и влак; Най-голямата "плаваща" слънчева централа

15265 прочитания

Инсталация, която извлича въглеродния диоксид (CO2) от атмосферата, заработи в швейцарския град Цюрих. Тя е разработка на стартиращата компания Climeworks и революционното при нея е, че e около 1000 пъти по-ефективна от пречистването на въздуха при фотосинтезата в листата на растенията.

Швейцарската инсталация се състои от три контейнера с по шест модула за "събиране" на въглероден диоксид всеки. Порести филтри, направени от специален материал, абсорбират отровния газ от въздуха, като процесът на насищане трае между два и три часа. След това контейнерът се затваря, нагрява се до 100 градуса по Целзий и чистият въглероден диоксид се отделя във форма, удобна за неговото погребване, преработка или използване от други индустрии.

"Нашите инсталации могат да извличат до 50 тона въглероден диоксид на година от атмосферния въздух", твърдят от Climeworks. И добавят, че в момента годишно са способни да произвеждат по 150 подобни колектора на година.

Инсталацията в Цюрих е разположена в близост до парникова ферма, като извличаният въглероден диоксид ще бъде използван от нея за наторяване. Очакваният ефект от това е увеличаване на добива в парниците с между 20 и 30 на сто.

Администрацията в китайския град Зузхау планира да въведе през следващата година алтернативно иновативно решение в сферата на обществения транспорт. Концепцията се нарича "умен автобус" и е разработена от китайската железопътна фирма CRRC. Тя комбинира бизнес модела на автобусния транспорт с модулността на метро влаковете и технологии, заимствани от самоуправляващите се превозни средства.

"Умният автобус", който официално носи името Autonomous Rail Rapid Transit (ART), ще следва предварително зададен път, маркиран с бели точки, които ще бъдат засичани от сензорите на превозното средство. Той ще е с електрически двигател, ще развива максимална скорост от 70 км/ч и ще може да изминава разстояние от 25 км след 10 мин. зареждане на батериите.

Първоначално автовлакът в Зузхау ще бъде тестван на отсечка с дължина 6.5 км. Композицията ще бъде съставена от три модула с дължина 31 метра и ще може да побира до 307 пътници и да носи до 48 тона. Ако експериментът завърши успешно, концепцията на ART може да се окаже отлична алтернатива за обществен транспорт в градове с малък до среден размер, които не могат да си позволят инвестиции в релсова или метро инфраструктура.

Най-мощният "плаващ" соларен парк в света заработи край китайския град Хуанан. 40-мегаватовата електроцентрала е изградена от компанията Sungrow Power Supply Co. и е разположена на територията на наводнена открита въглищна мина.

Основните причини гигантската инсталация да се намира точно тук са две. На първо място, в резултат на дългогодишния добив на подземни богатства теренът е изключително замърсен, а водата в него - токсична. В момента въпросният участък е практически неизползваем и изграждането на соларен парк, който не се влияе от замърсяването, е може би единственото алтернативно приложение. Самото изкуствено езеро, в което се намира слънчевата централа, се е оформило след свличане на земна маса и запълване на образувалата се кухина с дъждовна вода в продължение на години. В момента дълбочината на водоизточника варира между 4 и 10 метра.

Втората и по-важна причина е, че силно минерализираната вода се използва като естествена система за охлаждане на фотоволтаиците. Поддържането на умерена температура, от една страна, увеличава ефективността при производството на ток, а от друга - намалява дългосрочните поражения на соларните панели, предизвикани от нагряването, уверяват от Sungrow.

Настоящата инсталация е първата по рода си, но скоро няма да е единствената. През 2016 г. китайското правителство обяви намерение да изгради още една плаваща слънчева централа с мощност 20 мегавата в същия район на страната. Правителството в Пекин си е поставило амбициозната цел да увеличи добива на ток от възобновяеми източници с поне 20% до 2020 г.


1 коментар
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    Дългия

    Много е приятно човек да прочете нещо различно и позитивно, за да види, че светът върви напред, щото ако четем само местните новини със сигурност ще оскотеем... не, че вече не сме де...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK