Брюксел глоби с рекордните 2.4 млрд. евро Google

Санкцията срещу американския интернет гигант отваря възможността за поредица от нови разследвания

Комисарят по конкуренцията Маргарете Вестагер обявява решението на ЕК по разследването срещу Google
Комисарят по конкуренцията Маргарете Вестагер обявява решението на ЕК по разследването срещу Google    ©  Francois Lenoir
Комисарят по конкуренцията Маргарете Вестагер обявява решението на ЕК по разследването срещу Google
Комисарят по конкуренцията Маргарете Вестагер обявява решението на ЕК по разследването срещу Google    ©  Francois Lenoir
Нарушението е, че при търсене на продукти онлайн търсачката промотира резултатите от собствената си услуга google shopping

Европейската комисия (ЕК) наложи рекордна глоба от 2.4 млрд. евро на Google заради злоупотреба с доминантната му позиция. Нарушението на американския интернет гигант е, че при търсене на продукти онлайн търсачката промотира резултатите от собствената си услуга google shopping. По този начин Google не само възпрепятства другите фирми, които предлагат услугата за сравнително пазаруване (shopping comparison services), да се конкурират наравно с нея, но и нарушава правата на потребителите да имат възможно най-голям избор.

В рамките на 90 дни Google трябва да прекрати практиките си, които са атакувани от ЕК. Компанията ще обжалва решението, но това не й дава право да го пренебрегва.

"Ние нямаме нищо против компаниите, независимо от произхода им, да се конкурират на базата на техните достойнства, но не и когато се нарушава правилата на конкуренцията в Европа," каза комисарят по конкуренцията Маргарете Вестагер.

Глобата е революционна не само заради размера си. През 2009 г. Intel беше санкционирана с 1.1 млрд. евро заради злоупотреба с доминантна позиция. Сега Европейската комисия налага нова практика при антитръстовите разследвания, според която компаниите, които имат доминиращо положение на пазара, не могат да дават преференция на продукти и услуги, които съпътстват основния им продукт. Това определение отваря възможност за разследвания и в други продукти на компанията като maps, images, reviews, AdSense и т.н., както и на други платформи като Android. Същият стандарт може да се използва и при разследвания на други компании с доминантно положение на европейския пазар, като например Facebook.

В специално изявление Google заявява, че не приема решението на ЕК и ще го обжалва.

Какво е нарушението на Google?

Според решението на ЕК промотирането на собствените продукти е дало на Google "нечестно предимство". Брюксел установява, че търсачката систематично "избутва" резултатите на своите конкуренти, така че те да имат по-малка забележимост и трафик. "Дори и най-високо оценяваните конкурентни услуги се появяват едва на 4-та страница с резултати", казват от ЕК. Това естествено води до много по-малък трафик към конкурентите. Експериментите са установили, че третият подред резултат при търсене в Google получава средно 50% повече клика. Тези на четвъртата страница обикновено се отварят по случайност.

Експертите на европейската комисия отхвърлят обвиненията, че не са взели под внимание качествата на услугата на Google, които биха могли да водят до подобно подреждане на резултатите. Те са открили доказателства, че след провала на Frugal – първоначалната услуга, предлагана от компанията, Google e променил системата на отчитане на резултатите. След въвеждането на новия алгоритъм, който дава преференция на собствените й продукти, оборотът на google shopping е скочил 35 пъти в Германия и 45 пъти във Великобритания. Освен това конкурентите услуги изведнъж са се срутили в резултатите на търсачката.

По време на разследването са разгледани 5.2 терабита данни от 1.7 млрд. единични търсения в Google. "Това са 460 млн. копия от моите опорни точки", пошегува се Вестагер.

От Google твърдят, че потребителите свободно могат да използват други онлайн търсачки и услуги. Освен това от компанията казват, че никога не са налагали пречки пред нейни конкуренти да предлагат услугите на нейната платформа. В САЩ подобно разследване от Федералната комисия по търговията беше прекратено.

Европейската комисия обаче посочва, че не може да се прави паралел между услугите за сравнително пазаруване и Amazon и ebay, например. В двата онлайн магазина клиентите могат да търсят само сред продуктите, предлагани в тях. Освен това от ЕК твърдят, че при доминацията на Google - над 90% от онлайн търсенето в Европа минава именно през търсачката и потребителите на практика нямат избор.

Какво следва?

По-важното от глобата е, че в срок от 90 дни Google трябва да прекрати практиките си, които са атакувани от ЕК. Дори и компанията да обжалва решението на Брюксел, това не й дава право да го пренебрегва. След три месеца търсачката трябва спазва принципа за равно третиране на конкурентните му услуги за сравнително пазаруване.

Тъй като Google сама трябва да предложи решения, за да се премахнат условията за злоупотреба с доминантно му положение, ЕК тепърва ще оценява предложенията. След като Google промени алгоритмите си за търсене, Европейската комисия ще има право в рамките на пет години да проверява как американската компания следва предписанията.

Ако Google откаже да се съобрази с решението, я очаква масивна глоба. Тя ще се равнява на 5% от дневния глобален оборот компанията майка на Google – Alphabet, като тази сума ще бъде умножена за всеки ден от установяване на нарушението. За 2016 Alphabet има приходи от 90.212 млрд. долара.

Вероятно предстоят години съдебни битки. Например Intel все още продължава да обжалва решението от 2009 г.

В очакване на ответния удар

На практика четирите най-звучни разследвания на ЕК в последните години са срещу американски компании – Microsoft, Intel, Apple и сега Google. Вестагер отхвърли обвиненията, че тя преследва основно американски компании, като посочи, че това е видно от статистиката на разгледаните от Генерална дирекция "Конкуренция" случаи. Това обаче едва ли ще направи впечатление във Вашингтон – към редакционното приключване на броя президентът Доналд Тръмп още не беше реагирал в twitter.