ЕС и Япония са стъпка по-близо до търговско споразумение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕС и Япония са стъпка по-близо до търговско споразумение

Срещата между комисаря по търговските въпроси на Европейския съюз Сесилия Малмстрьом и външния министър на Япония Фумио Кишида се случва няколко дни преди посещението на японския премиер Шинзо Абе в Брюксел

ЕС и Япония са стъпка по-близо до търговско споразумение

Двустранният договор трябва да елиминира тарифите в областта на индустриалното производство, но непрозрачните преговори хвърлят сянка и върху него

Мартин Димитров
8648 прочитания

Срещата между комисаря по търговските въпроси на Европейския съюз Сесилия Малмстрьом и външния министър на Япония Фумио Кишида се случва няколко дни преди посещението на японския премиер Шинзо Абе в Брюксел

© Pool


Ако тарифите между двете страни паднат до 0%, това би довело до 14.1 млрд. евро повече износ от Европа за Япония и 25.2 млрд. евро внос към ЕС.

Токио и Брюксел направиха заявки за напредък в подготовката на двустранното търговско и инвестиционно споразумение между Япония и ЕС (JEFTA). Това се случи след среща между комисаря по търговските въпроси на Европейския съюз Сесилия Малмстрьом и външния министър на Япония Фумио Кишида в Токио този уикенд. Според Малмстрьом на срещата на високо ниво между двете страни, която ще се проведе в четвъртък тази седмица, може да се очаква да се приеме широко споразумение, което да доведе до финализиране на техническите детайли по сектори до края на годината.

Споразумението с третата най-голяма световна икономика, което се подготвя от 2013 г. насам, може да се превърне в най-големия търговски договор, подписван досега от ЕС. Въпреки това като други двустранни международни договори и този не се радва на всеобщо одобрение - опонентите на договорите на Брюксел с Канада (CETA) и САЩ (TTIP) виждат в този с Япония повторения на грешките, направени по време на преговорите с Отава и Вашингтон. Непрозрачност на преговорния процес и потенциално създаване на специални арбитражи за разрешаване на спорове между инвеститор и държава (ISDS) притесняват някои леви политици и неправителствени организации като Greenpeace.

Преговори и ефекти от споразумението

До момента са минали 18 рунда преговори, а процесът беше забързан допълнително от обръщането към протекционизъм на американския президент Доналд Тръмп. Допреди няколко месеца приоритетното международно търговско споразумение за Япония беше Транстихоокеанското партньорство (ТРР), но едностранното замразяване на преговорите по него от страна на Тръмп създаде условия за забързване на разговорите с ЕС.

"Отбелязваме значителен прогрес, но все още има важни въпроси, които не са разрешени", заяви министър Кишида след срещата пред репортери, цитиран от Reuters.

Срещата между комисар Малмстрьом и министър Кишида се случват по-малко от седмица преди предстоящата среща на високо равнище между японския премиер Шинзо Абе и представители на Европейската комисия, водени от президента ѝ Жан Клод Юнкер в Брюксел.

Очаква се споразумението да премахне ключови тарифи и за двете страни. ЕС иска отпадането на вносните митата върху различни хранителни продукти, някои от които са на нива до 30%. От друга страна, Токио настоява Брюксел да премахне тарифите върху вноса на автомобили и авточасти. Според статистика на японското външно министерство вносът на коли в ЕС се оскъпява с 10% заради митата, а на електрически машини - с 14%.

Освен тарифите обаче двете страни искат разрешаването на редица "регулаторни въпроси, пред които компаниите се изравят" при правенето на бизнес, или така наречените нетарифни пречки (NTMs). Проблемът с премахването им е станалият известен покрай СЕТА механизъм ISDS, който би дал право на компаниите да търсят компенсации в случаи на изземване на техни активи или в случай на дискриминационни регулации, които обезценяват тези активи. Друга проблемна област е схемата за регулаторно сътрудничество, за която критиците на договора смятат, че ще даде достъп на лобистки и бизнес интереси до законодателния процес и може да доведе до намаляване на регулациите в области като опазването на околната среда и защитата на потребителите.

По сметки на ЕК, ако тарифите между двете страни паднат до 0%, това би довело до 14.1 млрд. евро повече износ от Европа за Япония и 25.2 млрд. евро внос към ЕС. Достъпът до японския пазар обаче остава ограничен заради високи пристанищни такси, слабо законодателство по въпросите на конкуренцията и спецификите на правораздавателната система на страната.

Ако тарифите между двете страни паднат до 0%, това би довело до 14.1 млрд. евро повече износ от Европа за Япония и 25.2 млрд. евро внос към ЕС.

Токио и Брюксел направиха заявки за напредък в подготовката на двустранното търговско и инвестиционно споразумение между Япония и ЕС (JEFTA). Това се случи след среща между комисаря по търговските въпроси на Европейския съюз Сесилия Малмстрьом и външния министър на Япония Фумио Кишида в Токио този уикенд. Според Малмстрьом на срещата на високо ниво между двете страни, която ще се проведе в четвъртък тази седмица, може да се очаква да се приеме широко споразумение, което да доведе до финализиране на техническите детайли по сектори до края на годината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK