Недостиг на служители вдига заплатите в Централна Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Недостиг на служители вдига заплатите в Централна Европа

Reuters

Недостиг на служители вдига заплатите в Централна Европа

Вероятно приключва епохата на евтин труд, но не се вижда алтернативен модел

13025 прочитания

Reuters

© Reuters


Краят на една икономическа епоха се задава в Централна и Източна Европа. При рекордно висока заетост и работници, настояващи за заплати, които да са близки до тези в западните държави, моделът, основан на евтин труд и движил икономическия ръст след краха на комунизма, се изчерпва, пише "Дневник". Предизвикателството пред правителства и компании в района в следващите години е да открият нови пътища за растеж, разказва Reuters.

Стачката в завод на Volkswagen в Братислава миналия месец - първият подобен протест в голям завод за коли в Словакия, доведе до впечатляващите 14% повишаване на заплатите. Това стана поредният и най-зрелищен пример за това, че икономическият пейзаж се променя. VW е една от десетките големи западни компании, навлезли в търсене на евтина работна ръка в Словакия, Чехия, Полша и Унгария.

Втурването на изток беляза раждането на икономическия модел, преобразил региона. Но четвърт век по-късно регионалният трудов пазар започва да пресъхва, а безработицата в четирите страни е на рекордно ниските 3.7%. В резултат на това заплатите растат по-бързо, отколкото на Запад, като Унгария води с 12.8% скок през март на годишна база.

Днес 12 300 служители на Volkswagen в Братислава получават средно 1804 евро на месец. Това обаче остава по-малко от половината заплата в Германия и Смолински казва, че толкова голяма разлика повече не е оправдана. "Времената се промениха. Сега сме в Европейския съюз и трябва да поддържаме тенденцията постепенно да запълним пропастта", обяснява 48-годишният синдикалист Зорослав Смолински, който е започнал през 1992г. със 75 евро на месец.

Стачката бе прекратена след споразумение за повишаване на заплатите в следващите две години плюс еднократен бонус от 500 евро за всеки служител и допълнителен почивен ден. Но не само VW е изправена през растящи разходи за труд и проблеми. Френският производител Peugeot и южнокорейският Kia повишиха заплатите тази година в Словакия. Audi и Mercedes са изправени пред заплахи за стачки в Унгария. Действията на производителите на коли са особено значими, тъй като този сегмент представлява лъвският пай от чуждестранните инвестиции в Централна и Източна Европа. Поделенията на Volkswagen например са най-големите компании в Словакия и Чехия, докато Словакия е станала водещият в света производител на автомобили на глава от населението - всяка година от заводите излизат над 1 милион коли.

Втора категория европейци

Въпросът за разликите в заплатите е зареден с напрежение, обхващащо цялото общество и политиката в региона. То е залегнало в основата на усещането на поляци, словаци, чехи и унгарци, че Западна Европа гледа на тях като на втора категория европейци. Политици се възползват от това недоволство и също призовават за по-високи заплати. Словашкият премиер Роберт Фицо например подкрепи стачката в завода на Volkswagen. Чешките управляващи социалдемократи поставиха билбордове преди изборите през октомври с призиви "Край на евтиния труд".

Но политиците и синдикалистите, опитващи се да изравнят заплатите с тези на Запад, трябва да открият и алтернативен модел за икономически успех. Ключово за това е повечето производства да се изкачат нагоре по веригата за създаване на стойност - в сегменти, където има по-висока доходност.

Големите производители споделят по-малка част от своя приход с работниците в Централна и Източна Европа, отколкото с колегите им на Запад. В ЕС заплатите заемат средно 47.5% от икономическия продукт, сочат данни на "Евростат". Но в Германия този дял е 50.9%, докато в Чехия е 40.4%

Коя е основната причина

От друга страна, работниците в Централна и Източна Европа са финансово по-малко продуктивни. Според данни на ОИСР един час работа в Германия създава за германската икономика 52.4 евро, но само 19.4 евро в Чехия. Част от причините е, че много чешки компании произвеждат компоненти за глобалните вериги за доставки, носещи по-ниска доходност, а не завършени продукти, от които се получават по-високи печалби. "Ние не сме само икономика на евтината работна ръка, но и икономика на ниските разходи", казва Спичар. "Освен това сме икономика, която е доставчик в световните вериги за производство, с нисък дял в крайния продукт."

Политици и ръководители търсят начини да се инвестира в сектори с висока доходност. "Трябва да се откъснем от модела, основан на ниските разходи, и да преминем към производство с повече добавена стойност", казва Михал Пицил, ръководители на отдела за анализи към кабинета на премиера на Чехия.

Вече има примери като този с правителствената подкрепа на Прага за плана на американския доставчик за авиационни двигатели GE Aviation, част от General Electric, за изграждане в чешката столица на завод за разработване и производство на турбовитлови двигатели срещу инвестиция от 350 милиона евро. Петер Страчар, главен изпълнителен директор на General Electric за Централна и Източна Европа, казва, че бъдещето на индустриалния успех на четирите държави зависи от преминаването към бизнес с висока доходност. По думите му General Electric вече е наела в Унгария през последните 3 години над 2500 висококвалифицирани специалисти в инженерните специалности, финансите, разработване на софтуер.

Към Турция и Северна Африка?

Компаниите подобряват производителността чрез автоматизация в опит да компенсират растящите разходи за труд, казват изпълнителни директори, политици и анализатори. В дългосрочен план някои може да отидат в други държави в търсене на евтина работна ръка. Московската инвестиционна банкова група Renaissance Capital прогнозира, че чуждите инвеститори няма да се оттеглят от съществуващите проекти, но вероятно други инвестиции ще се насочат към различни райони. "Централна Европа вероятно никога повече няма за предложи това, което имаше през 90-те години", се казва в препоръка към инвеститорите.

Volkswagen даде да се разбере, че може да се преориентира извън Словакия, ако бъде изправена пред още един скъп за компанията конфликт с работниците. Поредно рязко повишаване на заплатите "ще застраши стабилността на работните места", казва Лучия Коварович Макарьова, говорителка на Volkswagen Slovakia.

Според Renaissance Capital в търсене на евтин труд инвеститорите в крайна сметка ще се насочат на юг и изток. "Когато бизнес доверието в Европа отново се повиши достатъчно, смятаме, че следващата вълна на инвестиционна експанзия ще се плисне по бреговете на Турция и Южното Средиземноморие." Банковата група посочва държави като Мароко, Тунис, Египет и вероятно Украйна и Иран.

Филип Айсенрайх, главен изпълнителен директор на чешката компания за вентилационни и охлаждащи системи Janka Engineering (поделение на базираната в Индия Lloyd Group), казва, че тази година повишава заплатите със 7-8% и "сме, общо взето, на предела" на разходите за труд. "Допълнително вдигане на заплатите без конкурентен растеж на производителността не е устойчиво решение за нас", коментира той пред Reuters. Производителността дълго време беше по-ниска от тази в Западна Европа, но "тази разлика се компенсираше от по-ниските заплати, които растат по-бързо, отколкото в западноевропейските държави", добавя той.

Радек Спичар, вицепрезидент на Конфедерацията на промишлеността в Чехия, казва, че засилващият се натиск за по-високи заплати принуждава фирмите да въвеждат повече автоматизирано производство. Организацията му провежда обучение как се прави това и "семинарите ни са запълнени до последното място".

Краят на една икономическа епоха се задава в Централна и Източна Европа. При рекордно висока заетост и работници, настояващи за заплати, които да са близки до тези в западните държави, моделът, основан на евтин труд и движил икономическия ръст след краха на комунизма, се изчерпва, пише "Дневник". Предизвикателството пред правителства и компании в района в следващите години е да открият нови пътища за растеж, разказва Reuters.

Стачката в завод на Volkswagen в Братислава миналия месец - първият подобен протест в голям завод за коли в Словакия, доведе до впечатляващите 14% повишаване на заплатите. Това стана поредният и най-зрелищен пример за това, че икономическият пейзаж се променя. VW е една от десетките големи западни компании, навлезли в търсене на евтина работна ръка в Словакия, Чехия, Полша и Унгария.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    pee31528041 avatar :-|
    Грантовата мафия си има държава

    Пък у нас работодателите искат да си внасят евтин труд от Украйна, Молдова, Северна Корея дори ... Нали са некадърни да излезнат на печалба при високи заплати, а и требва джипки да се купуват, яхти, да се покажем какви сме големи бизнесмени ...

  • 2
    _az_ avatar :-|
    _az_

    Излез бе, Кирчо, покажи им на тези как се прави...

  • 3
    ham avatar :-P
    ham

    До коментар [#2] от "_az_":

    Къде да излезе,какво да покаже..!Апоел, нали показаха....!

  • 4
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Според мен, това е положителна новина. Границите са отворени и сме като скачени съдове, При нас базата е много ниска и посоката за заплатите е само нагоре. Лошото е, че при нас идват продуктите с най-ниска добавена стойност, ама това е положението.
    В международните компании около Пловдив е трудно да се каже колко са средно заплатите, но като се сложат всички отдели може би са към 1200-1400лв бруто или 650-700 Евро, в Чехия са 1800. Ако пазара на труда се развива като сега и в Унгария има ръст от 12%, то и при нас в тези компании ще е сходен и очаквам след 3 години 900-1000 Евро в производствените предприятия работещи за износ... да видим

  • 5
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Наистина трудна за прогнозиране икономическа ситуация. Аз обаче съм песимист. В България квалифицираните работници вече се броят на пръсти, избягаха. Производство с добра добавена стойност не се гради без тях. Няма и интерес в университетите. Всеки иска да учи за директор/мениджър. Капитал: Защо не направите една статия за това колко студенти учат икономика, инженерство, медицина и т.н. ? Така ще се види структурата на пазара на труда след 5-10 години.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Вие гледате тях и си мислите за България. Ние няма как да знаем какво е положението в тези държави. Там от поне десетилетие стандартът е средния за ЕС и хората напълно естествено искат да продължат с прогреса си. Източна Европа може не само чрез заплати, но и чрез данъци да стимулира инвеститорите. За страни с толкова развита икономика като Словакия, Чехия и Полша за мен е почти невъзможно да паднат надолу от стандарта, който вече са изградили. А той не е лош.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK