Новите приятели от запад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите приятели от запад

По последни социологически проучвания 80% от македонците изразяват подкрепа за договора с България. Най-приятелския народ за 44% от запитаните македонци, това са сърбите, а най-неприятелски - това са гърците - с 59% преднина над всички останали. Българите биват възприемани за най-приятелски народ от едва 11% от запитаните, но и са възприемани за най-големия враг от едва 3.1% .

Новите приятели от запад

Договорът за добросъседство между София и Скопие е първата стъпка към изваждането на Македония от тежката международна изолация и връщането й на пътя към НАТО и ЕС

14688 прочитания

По последни социологически проучвания 80% от македонците изразяват подкрепа за договора с България. Най-приятелския народ за 44% от запитаните македонци, това са сърбите, а най-неприятелски - това са гърците - с 59% преднина над всички останали. Българите биват възприемани за най-приятелски народ от едва 11% от запитаните, но и са възприемани за най-големия враг от едва 3.1% .

© Reuters


Сериозната амбиция на премиера Зоран Заев да промени посоката на Македония предстои да бъде подложена на сериозни изпитания в следващите месеци.

Обещанието за изваждане на Македония от тежката международна изолация беше подкрепено с действия от новото правителство в Скопие още в първите му седмици. Ненавършил и месец на премиерския пост, Зоран Заев вече беше направил визити в Брюксел и в София през юни. Докато първата дестинация бе заявка за търсената посока на Македония към ЕС и НАТО, то втората бе доказателство, че за Скопие този път неизбежно минава през изглаждане на сложните отношения със съседите.

И ако спорът за името с Гърция продължава да изглежда безнадеждно заплетен, то размразяването със София е факт и идва под формата на подписване в началото на август на Договора за добросъседство, който виси между двете държави повече от десетилетие. Фактът, че Заев успява да устои на истеричния вътрешен натиск срещу споразумението, е първият му сериозен тест като премиер.

На нож срещу добросъседството

Още след завръщането от София обръщенията към Заев у дома преминаха от "българофил" към "предател". По повод идеята за съвместно честване на празници академик Митко Манджуков дори заяви по македонската телевизия, че "Илинден е сърцето на македонската държава". Под лозунга, че "да празнуваме заедно Илинден означава, че нямаме държава", се включи и бившият директор на македонския национален архив - Филип Петровски, който е и член на ВМРО-ДПМНЕ на бившия премиер Никола Груевски. Според агенция "Фокус" всички роднини на Петровски притежават български паспорти. Което не му попречи да заяви в национален ефир наскоро, че "в определени исторически моменти София е била най-големият македонски град".

Според проф. Кешиф Бахиу, преподавател по политология в Университета в Тетово, на хора като акад. Манджуков просто не трябва да се обръща внимание. Той е "една скандална личност", чиито тези "не са научно подкрепени, а се изказва според политиката на деня – спрямо това кои са му по-близки", посочва проф. Бахиу пред "Капитал".

Сред разумните гласове, според които в общата история няма нищо страшно, е и проф. Денко Малески, първият външен министър на Македония. "Ние трябва да празнуваме общата история и едновременно с това България да приеме съвременната реалност – а тя е, че македонският език и нация си съществуват. И македонците са близък и специален народ", казва проф. Малески пред "Капитал".

Втората опорна точка на критиците е, че България не признава македонския език и нация. Нищо, че тя е първата държава, признала през 1992 г. Република Македония. Третата линия на атаки е обвързана с член 49 от македонската конституция, който задължава държавата да се грижи за македонските граждани в съседните страни. Точно по нея бившият външен министър от ВМРО-ДПМНЕ Антонио Милошоски твърди, че се предвиждат "много повече права за Република България като страна в този договор и много повече ограничения, рестрикции и задължения за Република Македония".

Скопие и София остават единствените столици в Европа без директна железопътна връзка. Договорът, който предстои да се подпише на 2 август между Бойко Борисов и Зоран Заев (на снимката) най-вероятно ще бъде придружен и с меморандум за построяване на ЖП връзка до 2027 г., както и за създаване на газова връзка.
Източник: Reuters

Кой се страхува от договора

Според проф. Бахиу основната причина за съпротивата срещу договора е желанието да се попречи на македонската евроинтеграция. "Тези, които не мислят добро на нашата държава, ще издигнат какви ли не тези. Заинтересувани от това са основно Москва и Белград, които желаят да навредят във взаимоотношенията между България, Македония и Албания – все народи, които се стремят към Запада", отбелязва преподавателят от Университета в Тетово.

Македонският журналист Борян Йовановски е категоричен, че всички либерални структури в обществото подкрепят напълно договора с България. "Той е големият шанс за Македония да реанимира анестезирания си път към ЕС и НАТО, както и да влезе в процес на самоотърсване от националистическите митове, разяждащи македонската национална тъкан", посочва той пред "Капитал".

В социологическо проучване на Македонския център за международно сътрудничество и местната "ТВ Телма", направен в началото на юли, близо 80% от анкетираните заявяват, че подписването на договора с България е от изключителна важност. Близо 30% от запитаните отговарят, че основният проблем между двете страни са тяснопартийните интереси, а сходен процент виждат корена на противоречията в различните тълкувания на историята. Както обобщава пред "Капитал" филологът Васко Цветковски, най-силна подкрепа за договора и европейската интеграция на Македония има основно сред младите хора, докато старото поколение е "все още прекалено повлияно от югопропагандата."

Според Йовановски атаката към договора за добросъседство следва манталитета от времената на УДБА (Управление за държавна сигурност, бившата югославска тайна разузнавателна служба и тайна полиция - бел. ред.), "която още от 80-те години, а и дори преди това бе активна в създаването на предразсъдъци и стереотипи към съседна България". И в момента този манталитет още е налице в някои кръгове в Македония.

Друга линия на съпротивата са представителите на режима на Груевски, които очевидно използват всякакви средства да спасят ръководството на ВМРО-ДПМНЕ от повдигнатите обвинения след разкритията от т.нар. бомби, повдигнали завесата за пленяването на държавата от партията. Както отбелязва Йовановски, ВМРО-ДПМНЕ не функционира като политическа партия, а като "мощна групировка, която трябва да защитава своите криминогенни структури" и за които кресливият национализъм е само прикритие за престъпленията им. За тези хора договорът и отварянето към ЕС и НАТО са сериозна заплаха и "те няма да подбират средства, за да се отбраняват".

Добрата новина е, както отбелязва пред "Капитал" главният редактор на онлайн медията "Татковина" Мирослав Ризински, че "в крайна сметка със или без ВМРО-ДПМНЕ този договор ще бъде приет". И след години на буксуване София и Скопие най-после могат да направят крачка напред.

Точки на пречупване

След като дълго време беше обект на какви ли не коментари, в четвъртък проектът на договора за добросъседство между България и Македония беше публично оповестен. Ето кои са основните точки, предизвикващи напрежение:

- чл. 8, който постановява, че "двете страни ще организират по съвместна договореност съвместни чествания на общи исторически събития и личности". Това всъщност е голямото ново нещо в договора в сравнение с декларацията от 1999 г., подписана от тогавашните премиери Иван Костов и Любчо Георгиевски. Ще бъде създадена и експертна комисия на паритетен принцип, която да помогне за тълкуването на общата история.

- чл. 11, ал. 5, в който "Македония потвърждава, че нищо от нейната конституция" не може да се ползва като повод "за намеса във вътрешните работи на България спрямо лица, които не са граждани на Република Македония". Това на практика затваря вратата за претенции за македонско малцинство в България.

- чл. 14 постановява, че договорът ще бъде подписан на официалните езици – български език, съгласно Конституцията на Република България, и македонски език, съгласно Конституцията на Република Македония.
Сериозната амбиция на премиера Зоран Заев да промени посоката на Македония предстои да бъде подложена на сериозни изпитания в следващите месеци.

Обещанието за изваждане на Македония от тежката международна изолация беше подкрепено с действия от новото правителство в Скопие още в първите му седмици. Ненавършил и месец на премиерския пост, Зоран Заев вече беше направил визити в Брюксел и в София през юни. Докато първата дестинация бе заявка за търсената посока на Македония към ЕС и НАТО, то втората бе доказателство, че за Скопие този път неизбежно минава през изглаждане на сложните отношения със съседите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

40 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Не е споменато, но в първата половина на проекта за договор преобладават клетвите, че България ще съдейства за приемането на Македония в НАТО и ЕС, които са повторени в различен словоред десетина пъти.
    На проблемния за България (и за Гърция) член от конституцията на БЮРМ за защитата на малцинствата зад граница е отделено едно-единствено изречение в пожелателно наклонение.

    От тук може да се съди за целите на този договор: да отстрани препятствията пред спешното приемане и на останалите страни от Западните Балкани в НАТО.
    С това се смята, че ще се решат два локални геополитически проблема на САЩ:
    - руското военно и политическо влияние в Сърбия, Република Сръбска и отчасти БЮРМ;
    - откъсване на Балканите от китайския проект Един пояс, един път.

    Антибългарската пропаганда в БЮРМ няма да престане, защото тя е същината на македонизма, а той е националната доктрина, облъчила за повече от 70 г поне три поколения.

    Да попитам - защо след като около 50 000 граждани на БЮРМ имат и българско гражданство, в страната няма признато българско етническо малцинство? Защо българската държава не го търси?

    Защото не това е целта на договора, а формалното деклариране на липса на претенции между страните, което е едно от условията за масовия прием в НАТО.
    Това е преализация на проекта Триморие. А на нас ни се представя като грандиозна победа на българо-македонското братство. Оттук до края на света...

  • 2
    lzi01528221 avatar :-|
    lzi01528221

    Договорът е една глупост и прах в очите, прави се бързо и накрак по чисто популистки причини, вероятно под американски натиск. С тоя договор нито признаваме македонския език, нито Македония се отрича от македонското малцинство у нас, каквато сделка уж е целта му на пръв поглед. А пък историците и образователните експерти тепърва щели да се събират (да отбият номера). Останалата част са безсмислици.

    Какво признаваме, признаваме че според македонската конституция има такъв език наречен македонски език. А те не отричат съществуването на македонско малцинство в България, просто се съгласяват да не се месят във вътрешните ни работи под предлог че конституцията ги задължава. Утре могат да я пренапишат тая конституция и да се месят по друг повод. Когато влезнат в ЕС ще скъсат договора така или иначе.

    Истината е че не можем да притиснем Македония с нещо реално и да защитим българските интереси, защото ще има шамари от Америка. "Началниците" нема да позволят да пречим на "евроинтеграцията" й заради некакви си Самуил, Гоце Делчев и пр. непознати герои ... Колкото спреха грантовете на магистратите, толкова ще получим и некакви отстъпки от Македония. При нас всичко приключва с едно обаждане от посолството.

  • 3
    borko_to avatar :-|
    borko_to

    До коментар [#2] от "lzi01528221":

    направо си обслужваме американския интерес от разделяне на Македония на две. Пак по същата причина признахме и държавата им, докато още имахме армия и реално бяхме фактор на Балканите. Тая дъвка за Москва и Белград щеше да е смешна, ако не беше толкова жалка - че американците сега ли разбраха какво се е вършело в Македония след двете световни войни. Само през януари 1945 са избити 40 000 -50 000 българи, ама тогава американците не бомбардираха Белград разбира се...

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    За да не съм голословен в твърденията си в #1, качвам пълния текст на приетия от НС договор с БЮРМ:

    Република България и Република Македония (наричани по-нататък общо „Договарящи се страни”), Изхождайки от общия стремеж за по-нататъшно развитие на добросъседството, приятелството и сътрудничеството между двете държави,

    Дълбоко убедени в необходимостта от развитие на сътрудничеството на базата на взаимното уважение, доверие, разбирателство, добросъседство и взаимно зачитане на интересите на техните държави, Вярвайки, че всестранното развитие и задълбочаване на приятелските, добросъседски отношения между тях отговаря на интересите на народите

    на Република България и Република Македония,

    Убедени в необходимостта от укрепване на сигурността и мира,

    сътрудничеството и доверието в Югоизточна Европа,

    Приветствайки стремежа на Република Македония за интеграция в европейските и евроатлантическите структури,

    Вярвайки, че конструктивният диалог по всички аспекти на двустранните отношения, както и по регионални и международни въпроси ще допринесе за по-нататъшното развитие на връзките между двете държави на равноправна основа,

    Потвърждавайки фундаменталното значение на Съвместната декларация от 22 февруари 1999 г. в отношенията между двете държави, Имайки предвид общата им история, която свързва двете държави и народите им,

    Зачитайки принципите на Устава на Организацията на обединените нации и документите на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, както и демократичните принципи, залегнали в актовете на Съвета на Европа, се договориха за следното:

    Член 1

    Двете Договарящи се страни ще развиват всестранни отношения помежду си в съответствие с основните принципи на международното право и добросъседството.

    Член 2

    1. Двете Договарящи се страни ще си сътрудничат в рамките на Организацията на обединените нации, Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, Съвета на Европа и други международни организации и форуми.

    2. Двете Договарящи се страни ще развиват сътрудничеството

    помежду си в областта на европейската и евроатлантическата интеграция, насочено към успешната подготовка на Република Македония за присъединяването й към Европейския съюз и НАТО. Българската страна ще споделя своя опит с цел да съдейства на Република Македония да изпълни необходимите критерии за членство в Европейския съюз и ще подкрепя Република Македония за получаване на покана за членство в НАТО, съгласно съответните решения от срещите на върха на НАТО.

    Член 3

    Двете Договарящи се страни ще съдействат за развитието на
    сътрудничеството между държавите от Югоизточна Европа, за укрепване на разбирателството, мира и стабилността в региона и при осъществяването на регионални проекти, като част от процеса за създаване на единна Европа.

    Член 4

    1. Двете Договарящи се страни ще поддържат контакти и ще
    провеждат срещи между представителите на органите на държавната власт на различни равнища за развитието на приятелските отношения и сътрудничеството.

    2. Двете Договарящи се страни ще съдействат за поддържане на
    контактите между местните власти и гражданите на двете страни.

    Член 5

    Имайки предвид географската си близост, двете Договарящи се
    страни ще се стремят да създават необходимите правни, икономически, финансови и търговски условия за осигуряване на възможно най-широко движение на стоки, услуги и капитали. Те ще насърчават взаимните инвестиции и ще осигуряват тяхната защита.

    Член 6

    Двете Договарящи се страни ще подкрепят разширяването на
    туристическия обмен, както и развитието на подходящи форми на сътрудничество в областта на туризма.

    Член 7

    1. Двете Договарящи се страни ще разширяват и усъвършенстват транспортните връзки и комуникациите между тях, включително в рамките на регионалните инфраструктурни проекти.

    2. Двете Договарящи се страни ще се стремят към облекчаване на митническите и гранични формалности за пътниците и стоките, които се придвижват между тях.

    Член 8

    1. Двете Договарящи се страни ще насърчават активното и
    безпрепятствено сътрудничество в областта на културата, образованието, здравеопазването, социалните грижи и спорта.

    2. В срок най-късно до три месеца от влизането на настоящия
    договор в сила, с цел задълбочаването на взаимното доверие, двете Договарящи се страни създават Съвместна мултидисциплинарна експертна комисия на паритетен принцип по исторически и образователни въпроси, за да допринесе за обективното, основаващо се на автентични и основани на доказателства исторически извори за научно тълкуване на историческите събития. Комисията представя пред правителствата на Договарящите се страни ежегодни доклади за своята работа.

    3. Двете Договарящи се страни ще организират по взаимна
    договореност съвместни чествания на общи исторически събития и личности, насочени към укрепване на добросъседските отношения в духа на европейските ценности.

    Член 9

    Двете Договарящи се страни ще полагат усилия за свободно
    разпространяване на информация, като насърчават и развиват
    сътрудничеството в областта на средствата за масово осведомяване чрез използване на възможностите на съвременните комуникационни средства. Те се ангажират в защитата на авторските и интелектуалните права на творците от двете страни.

    Член 10

    Двете Договарящи се страни ще разширяват сътрудничеството си в правната и консулска област и по-специално по граждански, наказателни и административни въпроси, както и за решаване на хуманитарни и социални проблеми на техните граждани.

    Член 11

    1. Нито една от Договарящите се страни няма да предприема,
    подтиква и поддържа действия, насочени срещу другата страна, които имат неприятелски характер.

    2. Нито една от Договарящите се страни няма да допуска нейната територия да бъде използвана срещу другата от организации и групи, които имат за цел извършването на подривни, сепаратистки и застрашаващи спокойствието и сигурността на другата Договаряща се страна действия.

    3. Двете Договарящи се страни нямат и няма да предявяват
    териториални претенции една спрямо друга.

    4. Всяка от Договарящите се страни има право да защитава
    правата и интересите на своите граждани, на територията на другата страна, в съответствие с международното право.

    5. Република Македония потвърждава, че нищо от нейната
    Конституция не може и не трябва да се тълкува, че представлява или някога ще представлява основа за намеса във вътрешните работи на Република България, с цел защита на статута и правата на лица, които не са граждани на Република Македония.

    6. Двете Договарящи се страни ще предприемат ефикасни мерки за предотвратяване на недобронамерена пропаганда от страна на институции и агенции и ще обезкуражават дейности на частни субекти, насочени към подстрекателство на насилие, омраза или други подобни действия, които биха навредили на техните отношения.

    Член 12

    1. В рамките на 3 месеца от влизането в сила на този Договор, двете Договарящи се страни ще учредят Съвместна междуправителствена комисия. Комисията се съпредседателства от министрите на външните работи и включва висши официални представители на двете Договарящи се страни.

    2. Съвместната междуправителствена комисия ще провежда
    редовни срещи един път годишно, с цел преглед на ефективното прилагане на този Договор, приемане на мерки за подобряване на двустранното сътрудничество, както и решаване на възникнали по време на изпълнението на Договора въпроси. Всяка от Договарящите се страни може, при необходимост, да предложи организирането на допълнителни срещи на Съвместната междуправителствена комисия.

    Член 13

    1. Този Договор подлежи на ратификация съгласно
    конституционните изисквания на Договарящите се страни. Този Договор влиза в сила на датата на размяна на ратификационните документи на двете Договарящите се страни и остава в сила за неопределен период от време.

    2. Този Договор може да бъде изменян с писменото съгласие
    между двете Договарящите се страни. Измененията се договарят по дипломатически път и влизат в сила в съответствие с алинея 1 на този член.

    3. Всяка Договаряща се страна може да прекрати Договора чрез
    изпращане на писмено уведомление до другата Договаряща се страна.
    Договорът ще престане да бъде в сила една година след датата на получаване на това уведомление.

    Член 14

    Този Договор по никакъв начин няма да бъде тълкуван така, че да противоречи на двустранни или многостранни договори, по които двете Договарящи се страни са страни.

    Подписан в …………………..на………………………….в два

    оригинални екземпляра, всеки един на официалните езици на

    Договарящите се страни – български език, съгласно Конституцията на Република България, и македонски език, съгласно Конституцията на Република Македония, като и двата текста имат еднаква сила.

    ЗА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

    ЗА РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЯ.

  • 5
    beky avatar :-|
    beky

    България се е загрижила за американските интереси на Балканине и за разширяването на НАТО, а не за националните си интереси.
    Нищо не прочетох за дядо ми, давен от македонистите в коритото на чешмата на мегдана, за да се откаже да се нарича българин.
    Пък и фактът, че само американските посланици в София и Скопие на часа са поздравили, говори ясно кое какво е.

  • 6
    lzi01528221 avatar :-|
    lzi01528221

    Докато не се откажат писмено от югославската идеология, не требва да ги пускаме никъде. А именно да приравняват македонската нация с т.нар. македонски етнос.

    Договорът требваше да изглежда по друг начин, да решава реални проблеми. България официално може да признае македонската нация, но само като съвкупност от различни етнически групи, включително и българската, т.е. нация от американски тип. Просто да се следва линията и идеологията на ВМРО - "Македония на македонците" - всички които живеят в Македония са македонци, част от македонската нация и точка. Зараждането на македонската нация и надетническа идентичност започват още преди освобождението на Македония, но се спира от югославската пропаганда, която обявява за македонци само славянското население, т.е. българите, което и води до дезинтеграция на останалите етнически групи и до проблемите днес. Сега деленето е на македонци и албанци. Преди 100 години всички беха македонци, дори турците живеещи там, власите и пр.

    Македония не осъзнава колко й вреди югославския етно-македонизъм и как води до проблеми с албанците, с Гърция, с България. Признаването на българските корени на славянското население в Македония и придържането към надетническия македонизъм не са заплаха за Македония и нейната идентичност, а напротив, това е гарант за целостта й, за мирното съжителство вътре в нея и за добрите й отношения със съседите.

    Т.е. договорът следва да включва отказ от югославския етномакедонизъм и обявяване на надетническа македонска нация по уставите на ВМРО, признаване българския произход на славяноезичното население в Македония и общата ни история, а от наша страна признаване на тая нация и официалния й език, базиран на западните български говори.

  • 7
    novi avatar :-|
    novi

    Как сте тролчета? Интересно е как всички обсъждате американския интерес, но забравяте за руския.

  • 8
    whoops avatar :-|
    Whoops

    Ей не ви омръзна да го дъвчете този езиков спор! Пораснете.

  • 9
    lzi01528221 avatar :-|
    lzi01528221

    До коментар [#7] от "novi":

    Важен е само българският интерес, тролчо. Обсъжда се американският защото той е причината за настоящия театър с договора. Интересно, соросоидните тролове не могат да произведат и два смислени реда по същество относно договора, само примитивно тролене, квалификации и глупости за Путин.

  • 10
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#5] от "beky":

    [quote#5:"beky"]Нищо не прочетох за дядо ми, давен от македонистите[/quote]

    Затова копирах текста на договора. Всеки, който може да чете, сам да се убеди доколко и как са защитени българските национални интереси - никак.
    Т.н. "мултидисциплинарна експертна комисия" ще премахне ли македонистките твърдения, че Вапцаров, Симеон Радев, братя, Миладинови, Райко Жинзифов и пр. са македонски писатели? Ще премахне ли твърденията, че цар Самуил е македонски владетел? Че светите братя Кирил и Методий, св. Климент Охридски и учениците му са македонски книжовници?

    Че какво тогава ще остане в техните учебници?



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK