Автоиндустрията в Германия се договори как "да спаси дизела"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автоиндустрията в Германия се договори как "да спаси дизела"

Част от участниците в срещата: Матиас Висман, президент на Сдружението германската автоиндустрия, Харалд Крюгер - ръководител на BMW, колегата му Дитер Цетче от Daimler AG и Матиас Мюлер, главен изпълнителен директор на Volkswagen.

Автоиндустрията в Германия се договори как "да спаси дизела"

Бизнесът започва обновяване на милиони коли

8237 прочитания

Част от участниците в срещата: Матиас Висман, президент на Сдружението германската автоиндустрия, Харалд Крюгер - ръководител на BMW, колегата му Дитер Цетче от Daimler AG и Матиас Мюлер, главен изпълнителен директор на Volkswagen.

© Reuters


Според агенция ДПА обсъжданите мерки са:

- създаване на специален фонд от 500 млн. евро, отпуснати от компаниите и правителството за справяне с проблема с емисиите

- нова програма за субсидии за развитие на други форми на градски транспорт като велосипеден, релсов и обществен превоз с повече електроавтобуси и коли

- подмяната на софтуер излиза около 100 евро на кола, но ако трябва да се сменят и елементи от колата, цената бързо достига 1500 евро.

"Срещата на върха" между германски политици и ръководителите на компаниите - производители на автомобили, продължи в Берлин часове наред без новина за споразумение как да се избегне криза в сектор, фундаментален за германската икономика. След като тя бе разделена на работни групи, продължи търсенето на решение, което "да спаси дизела".

Привечер се стигна до споразумение, подробностите за което тепърва ще излизат. Дитер Цетше, ръководителят на Daimler, обяви, че компанията му ще намали емисии от азотен оксид на 3 милиона коли Mercedes-Benz в Европа, от които 1 милион са само в Германия. Сдружението на автоиндустрията (VDA) предварително обеща да съкрати вредните емисии, като модернизира програмното осигуряване на 5.3 милиона дизелови автомобила.

Новият софтуер за управление на двигателя трябва да направи по-ефективни филтриращите системи и да намали емисиите от азотен оксид с 25-30%. Но министърът на околната среда Барбара Хендрикс коментира, че тези планове могат да са само първа крачка, защото е необходима по-цялостна техническа промяна на колите.

Кой участва

На Националния дизелов форум присъстваха ръководителите на Volkswagen, Audi, Porsche, BMW, Daimler, на германските операции на Ford и на Opel. С тях разговаряха премиерите на провинции, където има големи автозаводи - Баден-Вюртемберг, Бавария, Хесен, Долна Саксония и Северен Рейн-Вестфалия.

Правителството иска проблемът да не се превръща в част от предизборната кампания по-малко от два месеца преди парламентарните избори. Консерваторите на канцлера Ангела Меркел все по-често са критикувани за прекалено близки отношения с мощните автоконцерни, както и за начина, по който подхождат към кризата с вредните емисии на колите. Събирането цели да върне доверието към автопроизводителите в момент, когато медии като сп."Шпигел" твърдят, че германските гиганти участват в картел от 90-те години насам.

Министрите обаче не искат да печелят врагове в лицето на 15 милиона собственици на дизелови коли, както и на автоиндустрията - най-големият износител е работодател за около 800 000 души. "Все още се нуждаем от силна автоиндустрия. Искаме производителите ни да продължат да успяват по света и да правят най-добрите коли. Трябва да спасим дизела, но и е нужно ново усилие за навлизане в епохата на електромобилите", каза Армин Лашет, премиер на Северен Рейн-Вестфалия. В провинцията му са около една трета от доставчиците на германски коли, както и европейската централа на Ford.

Доверието се топи

Реакцията идва броени дни след като социологическата агенция Emnid публикува в популярния седмичник Bild am Sonntag проучване, според което германците започват да губят доверие в автокомпаниите си. В сряда Die Welt публикува друго проучване, според което 73% от германците искат политиците им да се държат по-твърдо спрямо автоиндустрията по проблема със замърсяването на въздуха, особено в градовете. През юли продажбите на дизелови коли са намалели в Германия с почти 13% на годишна база и делът им в най-големия автомобилен пазар в Европа е намалял от 46% в края на 2016 г. на 40.5% в средата на 2017 г.

Расте и недоволството на природозащитниците, които прокарват през съда предложенията си за забрана на замърсяващи коли в градовете. В сряда Greenpeace успяха да пуснат протестен транспарант от покрива на транспортното министерство и се наложи в последния момент срещата да бъде преместена във вътрешното министерство.

Недоволни градове

В момента почти всеки трети пътнически автомобил в Германия е дизелов и от VDA и провинциалните правителства искат федералната власт в Берлин да отпусне финансови стимули, за да се разделят комерсиалните превозвачи със старите дизелови модели. Натискът расте и след решение на съд в Щутгарт, който преди седмица позволи от рамките на града в определени дни да бъдат отстранени дизелови коли, които не покриват стандартите за емисии.

Подобна крачка може да предприемат и други градове. "Политическият натиск е толкова голям, че германската автоиндустрия може да изгуби много повече от няколко дизелови коли", каза Герд Ландсберг, ръководител на Асоциацията на градовете и общините. Транспортният министър Александер Добринд каза преди срещата, че очаква "приемлива оферта от автоиндустрията" за намаляване на замърсяването в градовете, "но е очевидно, че цената за модернизирането трябва да се поеме от производителите - клиентите не може да бъдат товарени с нови разходи".

Според агенция ДПА обсъжданите мерки са:

- създаване на специален фонд от 500 млн. евро, отпуснати от компаниите и правителството за справяне с проблема с емисиите

- нова програма за субсидии за развитие на други форми на градски транспорт като велосипеден, релсов и обществен превоз с повече електроавтобуси и коли

- подмяната на софтуер излиза около 100 евро на кола, но ако трябва да се сменят и елементи от колата, цената бързо достига 1500 евро.

"Срещата на върха" между германски политици и ръководителите на компаниите - производители на автомобили, продължи в Берлин часове наред без новина за споразумение как да се избегне криза в сектор, фундаментален за германската икономика. След като тя бе разделена на работни групи, продължи търсенето на решение, което "да спаси дизела".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    Я да вадят скритите разработки за нови задвижвания. Явно с чистите електрики ще има проблем, особено при камиони и автобуси. Няма ли някъде нещо за водородната клетка? Някой перпетуум мобиле?

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    До коментар [#1] от "Мавродинов":

    Много сте прав, не вярвам, че цялата индустрия е "легнала" на гърба на дизела и само бере плодовете от употребата му години наред. Все пак концерните успяваха да скътат милиарди евро от надутите цени на новите си автомобили, сега идва времето за равносметка и новите разработки. Преди години постоянно четяхме новини за главни мениджъри, които печелят милиони на година като премии, това време май остана в историята, сега ще им се наложи да проявят креативност, ако искат да запазят постовете си...

  • 3
    cuam4o avatar :-P
    Ангел

    До коментар [#1] от "Мавродинов":

    Някой, първи закон на термодинамиката, нещо?

  • 4
    antoni avatar :-|
    У Чен

    Да дойдат в България! Тука им режем катализаторите да изкараме платината и никой не го е грижа какво диша!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.