Администрацията на Тръмп започна преговори за новото споразумение NAFTA
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Администрацията на Тръмп започна преговори за новото споразумение NAFTA

Американският президент в публично изявление и неговия Секретар на финансите Стивън Мнъчин (от ляво), Търговския представител на САЩ, Робърт Лайтизър (по средата) и Търговския секретар, Уилбър Рос (от дясно)

Администрацията на Тръмп започна преговори за новото споразумение NAFTA

Белият дом продължава опитите да свие търговския дефицит

3206 прочитания

Американският президент в публично изявление и неговия Секретар на финансите Стивън Мнъчин (от ляво), Търговския представител на САЩ, Робърт Лайтизър (по средата) и Търговския секретар, Уилбър Рос (от дясно)

© Jonathan Ernst


Двадесет и три години след подписването на NAFTA (North Atlantic Fair Trade Agreement) администрацията на президента Доналд Тръмп обяви, че започват отворени преговори за търговското споразумение.

Проблемът

Една от целите на новите преговори е да се намали търговският дефицит между САЩ и останалите членки на NAFTA, пише Reuters. Дефицитът е над 500 млрд. долара, като на автоиндустрията се пада близо 74 млрд., сочат данните за 2016 г.

По време на кандидатпрезидентската си кампания Доналд Тръмп посочваше, че автопроизводителите трябва да бъдат държани отговорни за изместването на производството си навън от САЩ. Според Тръмп дефицитът с Мексико е 63.2 млрд долара, а този с Канада е малко над 10 млрд. долара.

Решението

Сега се очаква да се обърне голямо внимание върху затягане на регулацията на внос на части и автомобили.

"Администрацията на Тръмп е подготвила преговорите си за NAFTA около намаляването на дефицита с Мексико", казва Каролин Фройнд, член на Института за международна икономика "Питърсън". "Ако не засегнат автоиндустрията, няма начин да постигнат целите си."

Тя посочва, че преговарящите трябва да наблегнат върху няколко важни въпроса. "Ако искате цялостна модернизация на NAFTA, ще отнеме доста повече от 6 месеца. В крайна сметка смятам, че много ще се забавят с изясняването на детайлите, вместо да изберат две-три главни проблема, които да оформят." Самият документ съдържа повече от 300 страници.

Стремежът на администрацията на Белия дом е да се увеличат наетите в автоиндустрията в САЩ, както и да се подобрят регулациите, ограничаващи вноса на незаконни части от Азия. Reuters допълва, че е възможно и да има специфични въпроси, които са насочени към търговията с Мексико. Други анализатори смятат, че тези намерения на правителството са стимулирали сделки, като тази между Toyota и Mazda, за започване на общо производство в САЩ.

"Искаме да осигурим правила за износ на продукти и материали от САЩ и Северна Америка", каза в съобщение търговският представител на САЩ Робърт Лайтизър. Това повдигна притеснения в големите автокомпании.

Последиците

В автомобилния сектор 62.5% от съставната цена на колата трябва да идва от произведени части в САЩ, Канада и Мексико, за да се избегнат глоби. От Белия дом силно се стремят към вдигане на този процент, като допълнително настояват да се въведе минимална граница за американски продукти, като по този начин стимулират местно производство и ограничават вноса на части от Азия.

Проблемът за производителите идва от широката дефиниция за "части", която дава Лайтизър. По време на изготвянето на оригиналния документ през 1993 г. не е имало голяма нужда от внос на авточасти. Сега обаче голяма част от производството включва електроника, която почти не се произвежда в САЩ. Това би принудило повечето производители или да отворят собствено производство за електроника, или да плащат допълнителни тарифи за внос. Това би забавило производството и би вдигнало цените на крайния продукт.

Двадесет и три години след подписването на NAFTA (North Atlantic Fair Trade Agreement) администрацията на президента Доналд Тръмп обяви, че започват отворени преговори за търговското споразумение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK