Проектът Hellenikon демонстрира колко е сложно да се инвестира в Гърция

Комплексът от елитни хотели, жилищни сгради, марина и огромен парк е най-мащабният строителен проект в историята на Гърция.

Проектът Hellenikon демонстрира колко е сложно да се инвестира в Гърция

€8 млрд. ще е инвестицията в комплекса с площ от от 620 хектара.

8567 прочитания

Комплексът от елитни хотели, жилищни сгради, марина и огромен парк е най-мащабният строителен проект в историята на Гърция.


В много страни усилията за ново строителство са в непрекъснат конфликт с тези за опазване на културното наследство и околната среда. В Гърция срещу благоустройствените проекти се добавят и объркани закони, твърдоглави бюрократи и враждебна политическа идеология, разказва по повод сагата около проект за строителство за милиарди евро на мястото на Еленикон (Hellenikon), старото летище на Атина.

"Има хора, които смятат, че древните останки са купчини камъни и казват: "Е, какво толкова, имаме предостатъчно такива", казва депутатът Тодорис Дрицас от управляващата лява партия "Сириза". "Законодателите от "Сириза" не споделяме това мнение", заявява той пред агенцията. Разочарованите предприемачи смятат, че Гърция сама си пречи, но за много гърци защитата на 3500-годишното културно наследство и красивите брегове на страната от застрояване е въпрос на дълг, колкото и да са нужни инвестициите.

Пъзел

През последните 16 години терминалите на Еленикон – заедно с построените през 2004 г. за летните олимпийски игри спортни съоръжения – са изоставени. През 2005 г. е създаден проект за превръщането на бившето летище в градски парк. През 2012 г. гръцкото правителство обявява, че търси инвеститори, които вместо парк да построят курорт на мястото.

Гръцката строителна компания Lamda Development, заедно с китайците от конгломерата Fosun (притежава 12% от британския туроператор Thomas Cook) и Al Maabar - имотна компания, свързана с държавния инвестиционен фонд на Абу Даби, предложи план на стойност 8 милиарда евро за построяването на един от най-големите морски курорти в Европа с площ 620 хектара. Очаква се проектът да отвори 75 хиляди работни места във фазата на строителството и 35 000 постоянни места, когато заработи, в страна, където безработицата все още е над 20%.

Миналия месец Lamda представи подробен план за развитието на Еленикон, стартирайки публичното обсъждане и други мерки, които целят да издаването на удостоверението за строеж.

Докато е в опозиция, управляващата сега крайнолява партия "Сириза" възразява държавната земя да се даде под наем за 99 години, държейки на създаването на градски парк. След като печели властта през 2015 г. обаче, ѝ се наложи да загърби отричането на приватизацията по идеологически причини и да приеме проекта за развитие като част от третата международна спасителна сделка за Гърция.

Но властите продължават да бавят решенията дали част от старите сгради на летището трябва да се обявят за исторически, както и какво да се прави, ако на терена се открият антични останки. След това горското управление обявява 3.7 хектара гори на терена за защитени.

Според изпълнителния директор на компанията Одисеас Атанасиу дърветата са на неудобно място. "Това е туристическото сърце на Еленикон", казва той на акционерите през юни. "Похарчени са милиони евро, за да се реши какво къде да се строи – като пъзел е. Не можеш да вземеш едно парче от пъзела и да го сложиш другаде." Планът за строителство предвижда около една трета от терена да се превърне в парк.

Очаква се усложненията, свързани с археологията и горите, да забавят началото на проекта с 9 месеца – строителството ще може да започне чак през април 2018 г. Миналата година консорциумът от компании прекарва 3 месеца в убеждаване на властите, че 60-годишната писта на летището не е обявена за исторически паметник.

Смесени сигнали

"Еленикон е много голям приоритет за правителството", заявява заместник-министърът на икономиката Стергиос Пициорлас. "Остават няколко последни проблема", казва той, но удостоверението, позволяващо началото на проекта, ще бъде издадено до края на годината, според условията на спасителната сделка.

Министърът на инфраструктурата Христос Спирцис също е казвал, че правителството няма да пречи на проекта. Въпреки това във видео, качено в интернет, той оспорва проекта, казвайки: "Ако видите Еленикон завършен – звъннете ми! Аз съм убеден, че никой частен инвеститор не може да извади 8, 9 или 10 милиарда от джоба си."

"Определянето на територия за археологически разкопки не значи, че там не може да се инвестира. Може да се случи и да е добре защитено и наглеждано от археологическата служба", казва представителят на Асоциацията на гръцките археолози Статис Гоцис пред Reuters. Такъв е случаят с находки, открити при строежа на метрото в Атина през 90-те години, които в момента са изложени публично.

Инвестиране в Гърция

Приватизацията се извършва от държавния Фонд за управление на държавното имущество на Гърция (Taiped). Той е отговорен за смяната на собствеността на железниците, летищата и пристанищата. Taiped притежава и Еленикон и през май е обжалвал решението на горското управление – резултатът още се очаква. Новият председател на фонда Лила Цицоянопулу заявява, че Taiped се опитва да "изчисти" държавните активи, преди да ги предложи за приватизация, но непредвидени обстоятелства забавяли процеса.

Бившият председател на Фонда Костас Митропулос твърди, че за цялостното бавене са виновни противоречащите си закони и непоследователните министерски решения. "Това неизбежно води до закъснения, затруднява взимането на решения и води до политически намеси", казва той.

Най-големият проект на Гърция

Летище Еленикон е построено през 1938 г. и бе основната аерогара на Атина до закриването му 2001 г. През юни парламентът дава окончателното си съгласие тази година да започне на негово място строителството на най-амбициозния проект за развиване срещу 8 млрд. евро да цялостен имотен комплекс. Преди това Taiped затегна условията за продажба и отдаване на лизинг на участъци от терена, който е по-голям от площта на Монако. На мястото трябва да се издигне луксозен курорт с 6-звездни хотели, пристанище за яхти, жилищни блокове и молове, както и най-обширният публичен градски парк в Европа, заемащ 200 хектара, т.е. почти една трета от целия терен и удвояващ зелените площи на столицата.

Инвестиционният консорциум прие да плати до 2022 г. общо 915 млн. евро на няколко вноски срещу 99 години право да ползва мястото. За 12 години ще бъдат инвестирани други 7 млрд. евро. Държавният бюджет очаква тази година приходи от 365 млн. долара само от проекта "Еленикон".

Реализирането му може да превърне Атина в привлекателен център за туризъм от висока категория в следващите 10 години и да стимулира нови инвестиции в сектора. Прогнозите са, че през 2017 г. страната ще посрещне 24.5 млн. туристи - с 1 млн. повече от 2015 г. Но приходите ще останат на миналогодишното ниво от 14 млрд. евро заради това, че ръстът идва предимно от записващи се в последния момент, а те не са най-платежоспособните гости.

В много страни усилията за ново строителство са в непрекъснат конфликт с тези за опазване на културното наследство и околната среда. В Гърция срещу благоустройствените проекти се добавят и объркани закони, твърдоглави бюрократи и враждебна политическа идеология, разказва по повод сагата около проект за строителство за милиарди евро на мястото на Еленикон (Hellenikon), старото летище на Атина.

"Има хора, които смятат, че древните останки са купчини камъни и казват: "Е, какво толкова, имаме предостатъчно такива", казва депутатът Тодорис Дрицас от управляващата лява партия "Сириза". "Законодателите от "Сириза" не споделяме това мнение", заявява той пред агенцията. Разочарованите предприемачи смятат, че Гърция сама си пречи, но за много гърци защитата на 3500-годишното културно наследство и красивите брегове на страната от застрояване е въпрос на дълг, колкото и да са нужни инвестициите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Само да не се окажае като "Београд на води" този проект, щото проявявате малко двоен стандарт.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход