Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 13 сеп 2017, 16:32, 3557 прочитания

Големи компании създават собствени схеми за "етични храни"

Те заменят със свой еквивалент логото Fairtrade, гарантиращо честно отношение към производителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

В името на здравето

Ръстът в търсенето на качествена храна в Европа отваря вратата пред нови възможности за бизнес

2 сеп 2017

Над 200 биопродукта във веригите

Търговците залагат предимно на собствени марки

16 юни 2017
От шоколад до чай големи компании за храни и напитки въвеждат свои собствени стандарти за етично сдобиване със суровини. Така те постепенно се отказват от схеми като Fairtrade, пише Reuters.

Mondelez International - собственик на шоколадови марки като Toblerone, и Unilever, стояща зад чаени брандове като Lipton, вече имат своя методика. Те твърдят, че целите им са по-високи, а схемите им са по-ефективни в проследяването дали даден продукт е етично получен. Това също така е начин за компании, които изпитват финансови затруднения, да пестят пари.

Опасенията на критиците

Критиците на тази тенденция се притесняват, че стандартите, които групи като Rainforest Alliance са се борили да установят, могат да бъдат размити и понятието какво се смята за етично и устойчиво може да стане по-двусмислено. "Стандартите, измерващи екологичните и социалните въпроси, трябва да бъдат прозрачни. Ако този процес се случва зад затворени врати, е трудно да установим как компаниите и фермите ги спазват. Не искаме стандартите да се размиват", казва Слоун Хамилтън, съветник по политиките за трудовите права към Oxfam.

Досегашните сертифициращи групи не са против всички, които сами се сертифицират, въпреки че загубата на приходи може да застраши бъдещето им. Но се опасяват, че стандартите могат да станат безсмислени, ако прекалено много компании създадат собствени критерии.



Mondelez започна да продава първите шоколади Green & Black's във Великобритания без логото на Fairtrade през август. Вместо него стои печатът Cocoa Life, което е схема на компанията, започнала през 2012 г. с множество цели, включително подобряване на производителността, защита на плодородната земя и полово равенство във фермерските общности. От Mondelez твърдят, че Fairtrade все още е техен партньор и одитиращият клон на групата е използван при проверката на какаото, придобивано чрез Cocoa Life.

Целта на Fairtrade е да насърчи сключването на по-добри сделки за продукцията на фермерите и работниците в развиващите се страни. Това става чрез определянето на стандарти, включително минимална цена за суровината. Изисква се и компаниите да допринасят за бизнес и обществени проекти в замяна на печата Fairtrade.

С навлизането на концепцията за етично получени съставки сред потребителите обаче марките започват да въвеждат свои стандарти, за които твърдят, че служат по-добре на бизнеса и имиджа им. Също така това е начин за намаляването на разходите за големите компании, които са под засилен финансов натиск.

"Когато целият пазар е сертифициран, тогава възможността да имаш по-висока цена за това става по-малка. Така че защо да не въведат собствени стандарти и да не спестят пари? И ако могат да убедят потребителите, че това е толкова добро, колкото и предишното, ако не и по-добро, тогава това може също да им помогне", посочва Джон Кокс, анализатор от Kepler Cheuvreux.

Бдителни потребители

Докато критиците на самосертифицирането се притесняват от размиването на стандартите, потребителите стават все по-бдителни. Компании казват, че рискуват гневна реакция, ако опитат да отхлабят правилата.

"Ако свържеш името си с това, тогава ще искаш да се увериш, че продуктът ти е абсолютно надежден. Днешните клиенти не могат да бъдат измамени", обяснява Крисчън Принс, директор на отдела по външни въпроси на какаовия производител Barry Callebaut.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Само помощи не стигат Само помощи не стигат

Изследване поставя под съмнение твърдението, че подкрепата за бедните страни спира хората да мигрират в търсене на по-добър живот

16 фев 2018, 1793 прочитания

Полетът на валкириите над Сирия 22 Полетът на валкириите над Сирия

Сблъсъкът между САЩ и руската частна армия "Вагнер" бележи нова, по-опасна фаза на войната в Близкия изток

16 фев 2018, 5025 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Евродепутатите одобриха 120 млн. евро за безплатен интернет в хиляди селища

Wifi4EU ще осигури интернет достъп за над 8000 общности в целия ЕС.

ЦАИС срещу корупция

Електронни обществени поръчки трябва да са факт до 18 октомври

Bitcoin и данъците

Как се третират виртуалните валути и какво е добре да знае всеки, който ги добива, търгува или се разплаща с тях

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Книга: Паринуш Сании - "Бащата на другия"

Една от най-търсените книги в Иран - вече и на български

Театър: Приятно ми е, Ива!

Най-новата премиера на "Театър 199"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 17.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.02.2018 Прочетете