Големи компании създават собствени схеми за "етични храни"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големи компании създават собствени схеми за "етични храни"

Mondelez започна да продава първите шоколади Green & Black's във Великобритания без логото на Fairtrade през август.

Големи компании създават собствени схеми за "етични храни"

Те заменят със свой еквивалент логото Fairtrade, гарантиращо честно отношение към производителите

4772 прочитания

Mondelez започна да продава първите шоколади Green & Black's във Великобритания без логото на Fairtrade през август.

© Reuters


От шоколад до чай големи компании за храни и напитки въвеждат свои собствени стандарти за етично сдобиване със суровини. Така те постепенно се отказват от схеми като Fairtrade, пише Reuters.

Mondelez International - собственик на шоколадови марки като Toblerone, и Unilever, стояща зад чаени брандове като Lipton, вече имат своя методика. Те твърдят, че целите им са по-високи, а схемите им са по-ефективни в проследяването дали даден продукт е етично получен. Това също така е начин за компании, които изпитват финансови затруднения, да пестят пари.

Опасенията на критиците

Критиците на тази тенденция се притесняват, че стандартите, които групи като Rainforest Alliance са се борили да установят, могат да бъдат размити и понятието какво се смята за етично и устойчиво може да стане по-двусмислено. "Стандартите, измерващи екологичните и социалните въпроси, трябва да бъдат прозрачни. Ако този процес се случва зад затворени врати, е трудно да установим как компаниите и фермите ги спазват. Не искаме стандартите да се размиват", казва Слоун Хамилтън, съветник по политиките за трудовите права към Oxfam.

Досегашните сертифициращи групи не са против всички, които сами се сертифицират, въпреки че загубата на приходи може да застраши бъдещето им. Но се опасяват, че стандартите могат да станат безсмислени, ако прекалено много компании създадат собствени критерии.

Mondelez започна да продава първите шоколади Green & Black's във Великобритания без логото на Fairtrade през август. Вместо него стои печатът Cocoa Life, което е схема на компанията, започнала през 2012 г. с множество цели, включително подобряване на производителността, защита на плодородната земя и полово равенство във фермерските общности. От Mondelez твърдят, че Fairtrade все още е техен партньор и одитиращият клон на групата е използван при проверката на какаото, придобивано чрез Cocoa Life.

Целта на Fairtrade е да насърчи сключването на по-добри сделки за продукцията на фермерите и работниците в развиващите се страни. Това става чрез определянето на стандарти, включително минимална цена за суровината. Изисква се и компаниите да допринасят за бизнес и обществени проекти в замяна на печата Fairtrade.

С навлизането на концепцията за етично получени съставки сред потребителите обаче марките започват да въвеждат свои стандарти, за които твърдят, че служат по-добре на бизнеса и имиджа им. Също така това е начин за намаляването на разходите за големите компании, които са под засилен финансов натиск.

"Когато целият пазар е сертифициран, тогава възможността да имаш по-висока цена за това става по-малка. Така че защо да не въведат собствени стандарти и да не спестят пари? И ако могат да убедят потребителите, че това е толкова добро, колкото и предишното, ако не и по-добро, тогава това може също да им помогне", посочва Джон Кокс, анализатор от Kepler Cheuvreux.

Бдителни потребители

Докато критиците на самосертифицирането се притесняват от размиването на стандартите, потребителите стават все по-бдителни. Компании казват, че рискуват гневна реакция, ако опитат да отхлабят правилата.

"Ако свържеш името си с това, тогава ще искаш да се увериш, че продуктът ти е абсолютно надежден. Днешните клиенти не могат да бъдат измамени", обяснява Крисчън Принс, директор на отдела по външни въпроси на какаовия производител Barry Callebaut.

От шоколад до чай големи компании за храни и напитки въвеждат свои собствени стандарти за етично сдобиване със суровини. Така те постепенно се отказват от схеми като Fairtrade, пише Reuters.

Mondelez International - собственик на шоколадови марки като Toblerone, и Unilever, стояща зад чаени брандове като Lipton, вече имат своя методика. Те твърдят, че целите им са по-високи, а схемите им са по-ефективни в проследяването дали даден продукт е етично получен. Това също така е начин за компании, които изпитват финансови затруднения, да пестят пари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    ''Големият'' бизнес е в състояние да опорочи и най-етичната концепция.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK