С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 13 сеп 2017, 16:32, 4588 прочитания

Големи компании създават собствени схеми за "етични храни"

Те заменят със свой еквивалент логото Fairtrade, гарантиращо честно отношение към производителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От шоколад до чай големи компании за храни и напитки въвеждат свои собствени стандарти за етично сдобиване със суровини. Така те постепенно се отказват от схеми като Fairtrade, пише Reuters.

Mondelez International - собственик на шоколадови марки като Toblerone, и Unilever, стояща зад чаени брандове като Lipton, вече имат своя методика. Те твърдят, че целите им са по-високи, а схемите им са по-ефективни в проследяването дали даден продукт е етично получен. Това също така е начин за компании, които изпитват финансови затруднения, да пестят пари.


Опасенията на критиците

Критиците на тази тенденция се притесняват, че стандартите, които групи като Rainforest Alliance са се борили да установят, могат да бъдат размити и понятието какво се смята за етично и устойчиво може да стане по-двусмислено. "Стандартите, измерващи екологичните и социалните въпроси, трябва да бъдат прозрачни. Ако този процес се случва зад затворени врати, е трудно да установим как компаниите и фермите ги спазват. Не искаме стандартите да се размиват", казва Слоун Хамилтън, съветник по политиките за трудовите права към Oxfam.

Досегашните сертифициращи групи не са против всички, които сами се сертифицират, въпреки че загубата на приходи може да застраши бъдещето им. Но се опасяват, че стандартите могат да станат безсмислени, ако прекалено много компании създадат собствени критерии.



Mondelez започна да продава първите шоколади Green & Black's във Великобритания без логото на Fairtrade през август. Вместо него стои печатът Cocoa Life, което е схема на компанията, започнала през 2012 г. с множество цели, включително подобряване на производителността, защита на плодородната земя и полово равенство във фермерските общности. От Mondelez твърдят, че Fairtrade все още е техен партньор и одитиращият клон на групата е използван при проверката на какаото, придобивано чрез Cocoa Life.

Целта на Fairtrade е да насърчи сключването на по-добри сделки за продукцията на фермерите и работниците в развиващите се страни. Това става чрез определянето на стандарти, включително минимална цена за суровината. Изисква се и компаниите да допринасят за бизнес и обществени проекти в замяна на печата Fairtrade.

С навлизането на концепцията за етично получени съставки сред потребителите обаче марките започват да въвеждат свои стандарти, за които твърдят, че служат по-добре на бизнеса и имиджа им. Също така това е начин за намаляването на разходите за големите компании, които са под засилен финансов натиск.

"Когато целият пазар е сертифициран, тогава възможността да имаш по-висока цена за това става по-малка. Така че защо да не въведат собствени стандарти и да не спестят пари? И ако могат да убедят потребителите, че това е толкова добро, колкото и предишното, ако не и по-добро, тогава това може също да им помогне", посочва Джон Кокс, анализатор от Kepler Cheuvreux.

Бдителни потребители

Докато критиците на самосертифицирането се притесняват от размиването на стандартите, потребителите стават все по-бдителни. Компании казват, че рискуват гневна реакция, ако опитат да отхлабят правилата.

"Ако свържеш името си с това, тогава ще искаш да се увериш, че продуктът ти е абсолютно надежден. Днешните клиенти не могат да бъдат измамени", обяснява Крисчън Принс, директор на отдела по външни въпроси на какаовия производител Barry Callebaut.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Проучване: ЕС ще изгуби догодина 11 млрд. долара от сделката между САЩ и Китай Проучване: ЕС ще изгуби догодина 11 млрд. долара от сделката между САЩ и Китай

Заради ангажимента да купува повече американски стоки Пекин ще ограничи вноса от трети страни

22 яну 2020, 110 прочитания

Давос 2020: Първият ден мина под сянката на хвалебствията на Тръмп 2 Давос 2020: Първият ден мина под сянката на хвалебствията на Тръмп

Основните панели в началото на Световния икономически форум се фокусират върху рисковете, свързани с климатичните промени

21 яну 2020, 1210 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Евродепутатите одобриха 120 млн. евро за безплатен интернет в хиляди селища

Wifi4EU ще осигури интернет достъп за над 8000 общности в целия ЕС.

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10