С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 26 сеп 2017, 17:14, 6007 прочитания

Брюксел с първи мерки срещу храните с различно качество в Източна Европа

Европейската комисия ще отпуска средства на националните органи за проверки на съставките на хранителните продукти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Европейската комисия заделя 2 милиона евро за мерки срещу продажбите на идентични хранителни продукти с различни съставки в рамките на съюза. До края на ноември специализираните органи в страните членки могат да кандидатстват с проекти за изследване на продукти или за мерки за предотвратяване на тази практики.

Решението идва, след като преди две години чешките и словашките власти алармираха, че идентични продукти в Германия и Австрия имат силно различаващи се съставки спрямо тези, които се предлагат на техните пазари. Например в газираните напитки в Германия се използва захар, докато масово в източноевропейските страни тя е заменена с фруктоза и изкуствени подсладители като аспартам. През юни българската агенция по храните установи, че при 20% от изследваните от нея 31 идентични продукта, продавани в България, Австрия и Германия, има разлики в съставките.

Фотограф: Анелия Николова

Еврокомисията освен това ще разработи и единна методология за тестване на продуктите в националните лаборатории. Сега част от производителите критикуват качеството на тестовете. Например част от откритите от българската агенция по храните разлики от по няколко процента в съставките на отделни продукти може да се дължат на най-обикновена статистическа грешка.


С нежелание, но все пак

Първоначално Брюксел отказваше да вземе отношение по проблема. Преди два месеца Европейската комисия направи изявление, че не съществуват доказателства за систематична практика от страна на производителите да продават храни с различно съдържание в отделните страни членки. Сега обаче комисарят по правосъдие и защита на потребителите Вера Юрова твърди, че вече има все повече доказателства за наличието на подобна практика. "Минаха много години от времената, когато вкусът на продуктите от двете страни на желязната завеса беше различен, това трябва да спре", каза Юрова на нарочна пресконференция.

Предлаганите мерки от ЕК са и реверанс към източноевропейските страни. През последните две години много от обсъжданите в Брюксел политики, като например за промяна на правилата за командированите работници, са възприемани крайно негативно от тях, тъй като заплашват да създадат второ качество гражданство. Сега ЕК иска да ги увери, че това не само няма да се случи, но и те ще престанат да бъдат второ качество потребители.



Как да се оценява различното качество?

Производителите често обясняват, че техните продукти се различават в отделните страни, за да отговарят на местните вкусове. Например от Соса Cola посочиха, че съставките на Sprite в Чехия са почти същите като тези в Испания или САЩ. Според Юрова обаче не е справедливо продукти с различни съставки да се продават с еднакви етикети, без потребителите да бъдат уведомени за разликите в тях.

От ЕК смятат, че съществуващото законодателство е достатъчно, за да може да се предотврати практиката за предлагането на едни и същи продукти, но с различни съставки. Ако между два продукта под идентична марка и опаковка съществуват съществени разлики и потребителите не са уведомени за това, производителят може да бъде държан отговорен за прилагането на нечестни търговски практики.

Ще поскъпнат ли стоките?

Друго оправдание за прилагането на различни съставки в едни и същи продукти са по-ниските покупателни възможности на потребителите в източноевропейските страни. Според някои производители подобна практика им позволява да предлагат по-евтини стоки.

Според Юрова ЕК няма доказателства, че ако производителите започнат да предлагат стоките си със същите съставки на всички пазари, това ще доведе до увеличение на цените. "Ако цената трябва да бъде увеличена, тогава те по-добре да ребрандират настоящите си по-евтини продукти", допълни комисарят. По този начин потребителите няма да бъдат подвеждани, че консумират един и същ продукт.

Според ЕК вече няколко компании, като например производителят на детски храни Hipp, са поели ангажимент да уеднаквят съставките на продуктите си, предлагани в Източна и Западна Европа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Срещата в Берлин подкрепи примирието в Либия 2 Срещата в Берлин подкрепи примирието в Либия

Постигнато е съгласие да се потвърди съществуващото оръжейно ембарго на ООН спрямо страната

20 яну 2020, 806 прочитания

Германия ще извади въглищата от употреба най-късно до 2038 г. 2 Германия ще извади въглищата от употреба най-късно до 2038 г.

Производителите в сектора ще получат компенсации в общ размер на 40 млрд. евро

20 яну 2020, 1299 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Макрон предложи общ бюджет на еврозоната за финансиране на инвестиции

Скоро Европа трябва да има единен бюджет за отбрана, обяви президентът

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10