Facebook и Google не успяват да блокират фалшивите новини от Лас Вегас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook и Google не успяват да блокират фалшивите новини от Лас Вегас

За кратко и двете платформи, при търсене на информация за инцидента в Лас Вегас, са връщали непотвърдени истории свързани с извършителя на най-масовото убийство в историята на САЩ, отнело живота на поне 59 души

Facebook и Google не успяват да блокират фалшивите новини от Лас Вегас

Вълната от дезинформация залива интернет форуми в първите минути след инцидента и води до разпространение на непроверени спекулации

Мартин Димитров
5201 прочитания

За кратко и двете платформи, при търсене на информация за инцидента в Лас Вегас, са връщали непотвърдени истории свързани с извършителя на най-масовото убийство в историята на САЩ, отнело живота на поне 59 души

© Reuters


Случаят поставя под въпрос усилията на двете компании да се борят с невярното съдържание в интернет, което доби популярност и масовост в последните години.

"Източник от ФБР: Стрелецът от Вегас е намерен с антифашистка литература и снимки от Близкия изток." С това заглавие конспиративният американски сайт Infowars за кратко се изкачва в челните резултати, показвани от търсачката Google в първите часове след началото на стрелбата в Лас Вегас в неделя. Освен него редица "алтернативни" медии разпространиха непроверени политизирани слухове за това кой е убиецът от комплекса Mandalay Bay в Невада, САЩ, които в крайна сметка се оказаха фалшиви.

Благодарение на алгоритмите на най-голямата онлайн търсачка на информация, както и на добилия популярност инструмент на социалната мрежа Facebook, който позволява на хората в близост до терористичен инцидент или природно бедствие да се регистрират като "в безопасност" (т.нар. Safety Check), първите резултати, които клиентите на двата интернет гиганта са получавали при търсене на информация за атаката, са били непроверени и спекулативни.

Това поставя под въпрос усилията на двете компании да се борят с невярното съдържание в интернет, което доби популярност и масовост в последните години.

Какво показват Facebook и Google

За кратко и двете платформи при търсене на информация за инцидента в Лас Вегас са връщали непотвърдени истории, свързани с извършителя. Според най-популярните от тях атентаторът, убил поне 59 души и ранил няколкостотин други, е бил регистриран член на американската Демократическа партия и анти-Тръмп активист, наречен Гийри Данли, а не 64-годишният Стивън Падок, както се оказва впоследствие. Тези теории в различните им форми са разпространени по известни конспиративни платформи, включително анонимния форум 4chan и блога Gateway Pundit. Понеже въпросните сайтове първоначално са получили най-много "харесвания" и "споделяния" във Facebook, те са се изкачили в топ новините, показвани в платформата Safety Check. Официалната реакция на компанията е, че "нашият глобален център за онлайн сигурност е забелязал поста и го е премахнал, но преди това изображението на екрана е било запазено от различни потребители и разпространено онлайн".

Подобна е реакцията на Google, но според тях показаните резултати не са плод на директни човешки решения, а на несъвършенства в алгоритмите за показване на топ резултати. "Тези резултати (фалшивите новини - бел. ред.) не трябваше да бъдат показвани изобщо при каквито и да е търсения и ние ще направим всичко възможно да предотвратим това да се случва в бъдеще", обясняват официално от Google.

Ще има ли още фалшиви новини

Проблемът на автоматизираните системи се базира на идеята, че технологичните компании, които са и най-големият дигитален рекламен носител, по презумция предлагат първо резултатите, върху които хората така или иначе са склонни да кликват. Това прави скандалното и шокиращо съдържание по-лесно разпространимо. Нещо повече - дори и вече опровергано съдържание, което обаче е заснето от екрана, може да продължава независимо своя онлайн живот, както показва случаят на Facebook. Разпространението на политизирани слухове от онлайн "водачи на мнение", които описват нападателя като симпатизант на демократите или на републиканците в САЩ, също влошава положението и трудно може да бъде регулирано.

В последните месеци двете компании поеха официално ангажименти да се борят срещу фалшивите новини. Преди френските президентски избори те подписаха меморандум за партньорство с големи местни вестници като L'Express и Le Monde, Agence France-Presse, BFM TV, с които да проверяват разпространението на непотвърдена информация. В САЩ пък социалната мрежа направи по-лесно посочването на фалшиви статии от потребители, но засега резултатите от мерките са смесени.

Случаят поставя под въпрос усилията на двете компании да се борят с невярното съдържание в интернет, което доби популярност и масовост в последните години.

"Източник от ФБР: Стрелецът от Вегас е намерен с антифашистка литература и снимки от Близкия изток." С това заглавие конспиративният американски сайт Infowars за кратко се изкачва в челните резултати, показвани от търсачката Google в първите часове след началото на стрелбата в Лас Вегас в неделя. Освен него редица "алтернативни" медии разпространиха непроверени политизирани слухове за това кой е убиецът от комплекса Mandalay Bay в Невада, САЩ, които в крайна сметка се оказаха фалшиви.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Да създадат едно Министерство на истината и да се свършва с тази свобода (всеки да решава сам кои новини са истински и кои фалшиви).

    1984 не беше наръчник, а предупреждение. Обаче някои не схванаха това...

    В момента евробюрократите пишат нови закони, които да ударят сайтовете със съдържание, създадено от потребителите (user generated content), които са известни повече като "форуми", "социални мрежи" и "секции за коментари".

    На малък брой лица не им харесва това, че губят контрола - традиционните медии губят властта си, социалните мрежи им подриват властта.

    В близко бъдеще малките сайтове със съдържание, създадено от потребителите ще бъдат ударени от новите закони, които уж целят борба с фалшивите новини и защита на авторските права.

    По темата: https://blog.mozilla.org/blog/2017/09/11/copyright-vote-change-europes-internet/

  • 2
    beky avatar :-?
    beky

    И нито едно обвинение към дежурните "руски хакери"?! Да не сте обърнали ветропоказателя?

  • 3
    beky avatar :-?
    beky

    И нито едно обвинение към дежурните "руски хакери"?! Да не сте обърнали ветропоказателя?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK