2022: Една Одисея на Марс
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

2022: Една Одисея на Марс

Системата за междупланетен превоз BFR ще изпълнява и целия спектър от операции в орбита, както и превоз до всяка точка на Земята в рамките на около половин час

2022: Една Одисея на Марс

"Бащата" на ракетите за многократна употреба Илън Мъск планира да произведе и междупланетен космически кораб само след пет години

Момчил Милев
13851 прочитания

Системата за междупланетен превоз BFR ще изпълнява и целия спектър от операции в орбита, както и превоз до всяка точка на Земята в рамките на около половин час

© Reuters


Представете си как човечеството изпраща два гигантски товарни космическа кораба на Марс още през 2022 г. (което все пак е само след 5 години), а 24 месеца по-късно - още четири, които возят на борда си и първите живи посетители на Червената планета? Звучи почти като научна фантастика, нали? Не и за мултимилионера и дързък мечтател Илън Мъск - пионер в масовизирането на електромобилите и основател на аерокосмичната компания SpaceX, създала първите частни ракети за многократна употреба.

И макар че графикът за осъществяването на смелото начинание дори по неговите думи е леко "пожелателен", технологиите за осъществяването му като че ли вече са тук и всичко е само въпрос на време и прецизно изпълнение. Големият тест дали основателят на SpaceX говори сериозно предстои съвсем скоро: през ноември неговата аерокосмична компания трябва да извърши първия тестов полет на тежката ракета за многократна употреба Falcon Heavy, която за пръв път след ракетите Saturn 5 от програмата Appolo ще е способна да изпраща астронавти до Луната.

Една ракета ще ги владее всички...

Миналия петък, точно година след като обяви своите планове за изпращане на космически кораб до Марс, Мъск даде още подробности за проекта си по време на Международния конгрес по астронавтика в Аделаида, Австралия. Новото е, че SpaceX се готви за радикален ход и оттук нататък планира да концентрира всичките си ресурси в конструирането на "марсианските" ракети, канибализирайки всички други продукти на компанията (ракетите за изстрелване на сателити Falcon 9, все още неизпробваната Falcon Heavy и капсулата за изстрелване на астронавти Dragon, способна да се скачва с международната космическа станция). Идеята на Мъск е всички космически операции на корпорацията му да бъдат обединени в една обща платформа, която досега се казваше Interplanetary Transport System, или ITS, а сега вече ще се нарича с кодовото BFR (според различни тълкувания абревиатурата идва от Big Falcon Rocket или Big F*cking Rocket).

Новата система ще е внушителна, макар и една идея по-малка от първоначалните планове за ITS. Дължината й ще е 108 метра, като 48 метра от тях ще са за втората степен, която ще е същинският междупланетен космически кораб. При излитането си ракетата ще има тегло 4400 тона (10 пъти повече от Международната космическа станция), по-голямата част от което ще бъде гориво. Задвижвана от 31 двигателя Raptor, BFR ще извежда в ниска орбита поне 150 тона полезен товар. Втората степен ще има секция за хора и товар с обем 825 м3, където ще могат да се поберат до 40 кабини, или около 100 астронавти, твърди Mъск. Там ще има и специално укритие, където хората ще се предпазват от радиацията в случай на слънчева буря. Космическият модул ще има шест двигателя - четири за полет във вакуумна среда и два централни за излитане и забавяне при кацане. Според Мъск BFR ще бъде конструиран така, че да може да кацне дори само с един от тях. Също така втората степен ще може да бъде презареждана с гориво в орбита или на Марс, където трябва да бъде сглобена инсталация за генериране на втечнен метан от местните източници на вода.

Най-любопитното нещо около BFR е, че системата ще може да се използва не само за извеждане на сателити в орбита, превоз на товари и хора до Международната космическа станция, а впоследствие - до Луната и евентуално до Марс, но и за... свръхбърз превозна от точка до точка на Земята. Според милиардера визионер технологията ще позволи транспортирането на хора до всяко място на Земята в рамките на 30-40 мин., буквално качвайки ги на нещо като балистична ракета. Мъск е убеден, че това ще е възможно на приемлива за пасажерите цена (от порядъка на билетите за вече пенсионираните свръхзвукови самолети "Конкорд"), тъй като при BFR и първата, и втората степен на ракетата ще кацат меко на повърхността, т.е. основните разходи ще са най-вече за гориво. Открит остава въпросът доколко хората ще са способни и склонни да понесат предизвикателствата на безтегловността и свръхнатоварването при излитане (при очаквано претоварване от порядъка на 2-3G ще почувстват тялото си 2-3 пъти по-тежко).

Междинна спирка: Луната

"Мисля че най-важното нещо, което имам да кажа, е, че вече имаме представа как ще платим за всичко това", обяви Мъск, представяйки BFR. Идеята е, че разходите за изстрелването на килограм тегло в орбита ще бъдат намалени драматично и по неговите думи новата система ще прави това по-евтино, отколкото Falcon 1 - първата ракета на SpaceX. Според сметките на NASA изпращането на астронавти до Марс би струвало 500 млрд. долара. Мъск твърди, че драстично ще свали тази сума до 10 млрд. долара, което е едва 2% от нея. Проблемът е, че той не разполага дори с тези пари - по време на последния рунд от набиране на финансиране през юли SpaceX успя да привлече около 350 млн. долара, което е далеч от поставената цел.

Така че, преди да направи първата си стъпка към Червената планета, Мъск ще трябва да изстреля много сателити, да извози още товари и астронавти до Международната космическа станция и да спечели някоя друга многомилиардна обществена поръчка на НАСА и Пентагона. В този смисъл трябва да се разчитат и изявленията на Мъск, че BFR ще бъде способен да извършва пълния спектър от операции в околоземна орбита, както и полети до Луната и обратно без нужда от презареждане с гориво. По едно случайно стечение на обстоятелствата точно през тази седмица стана ясно, че американската и руската космическа агенция официално ще си сътрудничат в изграждането на орбитална инсталация на име Deep Space Gateway, която ще е в непосредствена близост до естествения земен спътник. Лунната станция трябва да започне да се изгражда в началото на следващото десетилетие. И тогава, в контекста на все още несъществуващите щатски "държавни" космически системи SLS и Orion, "голямата частна ракета" на Мъск може да се окаже най-евтиният, ако не и единственият начин връщането на Луната да стане реалност. 

Представете си как човечеството изпраща два гигантски товарни космическа кораба на Марс още през 2022 г. (което все пак е само след 5 години), а 24 месеца по-късно - още четири, които возят на борда си и първите живи посетители на Червената планета? Звучи почти като научна фантастика, нали? Не и за мултимилионера и дързък мечтател Илън Мъск - пионер в масовизирането на електромобилите и основател на аерокосмичната компания SpaceX, създала първите частни ракети за многократна употреба.

И макар че графикът за осъществяването на смелото начинание дори по неговите думи е леко "пожелателен", технологиите за осъществяването му като че ли вече са тук и всичко е само въпрос на време и прецизно изпълнение. Големият тест дали основателят на SpaceX говори сериозно предстои съвсем скоро: през ноември неговата аерокосмична компания трябва да извърши първия тестов полет на тежката ракета за многократна употреба Falcon Heavy, която за пръв път след ракетите Saturn 5 от програмата Appolo ще е способна да изпраща астронавти до Луната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Дори като голям почитател на Мъск, въпреки невероятните му постижения, понякога се притеснявам за амбициите му...

    Може и да е, както твърдят, изоставен на Земята марсианец , който се опитва да се прибере вкъщи. :)

    Във всеки случай силно се надявам да успее!
    Ако не до Марс, поне на ниска орбита да полетя...

  • 2
    xyha avatar :-P
    xyha

    На поуърпоинт и баба може, но в действителност има бум и бум и така докато се научи да кацне на земята , а марс е доста по-далече.

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    Човек е голям колкото са големи мечтите му. Успех му желая че поставя високи цели пред себе си.

  • 4
    ixquick avatar :-|
    Ixquick

    "Одисеята на Марс" на Мъск, "Бащата"(кавичките са задължителни) на ракетите за многократна употреба: ще, ще, ще...
    В действителност Мъск/ ТеслаМоторс, е по скоро продавач на въздух, гениален шоумен, прави пиар на фантазиите си и ги продава за реалност, вижда се по акциите на фирмата му. Пазарната цена на ТеслаМоторс -> 59млд.$, на Форд 48,65млд.$, даже е по скъпа от Газпром 50, 5млд.$
    Ето нещо реално:
    "A TOP General Motors leader has said certain autonomous driving claims from Tesla boss Elon Musk are “full of crap”."
    Даже има виц, в интернет , който описва точно реалността:
    "Високотехнологичното дете на Мъск , "Тесла" не е американски електроавтомобил , а красива 4 колесна опаковка за батериите на японската фирма Панасоник."

  • 5
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo


    До коментар [#4] от "
    Ixquick
    ":

    Е, и? Що пък някой друг досега не се сети да опакова красиво японски батерии в купе и да ги продава? То бива завист и недоверие, а за подигравателния тон да не говорим. Обаче Мъск си е Мъск и е много по-вероятно да успее и в космическото си начинание, просто датите може да не съвпаднат, пожелавам му го!

  • 6
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#4] от "Ixquick":

    Е, да - пълно е на пазара с ракети за многократна употреба. Какво толкова са постигнали Спейсекс?! Е, взеха половината комерсиални поръчки за тази година, ама това е, защото клиентите му са глупаци и му се вързват на фантазиите...

    Че и колите на Тесла не са нищо особено, си е така... Къде, къде по-хубави има, че и по-евтини! Да им се чудиш на половин милион идиота, какво му харесват на Модел 3!?!

  • 7
    hitrata_svraka avatar :-?
    Хит®ата Св®ака ;)

    В контеста на презентацията на Илон Мъск, BFR = Big-Fully-Reusable.

  • 8
    hitrata_svraka avatar :-?
    Хит®ата Св®ака ;)

    А междувременно НАСА подготвя дирижабъл който да лети на 20-35 км в гъстата атмосфера на Венера, под облаците, и разработва токозахранваща електроника, батерии и соларни панели които работят при 300 градуса и оскъдна сумрачна светлина...

  • 9
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Пълни глупости. Ще успее след 5 години - дръжки.

  • 10
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#9] от "kirka80286":

    След 6 ли ще успее?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK