12 6 окт 2017, 19:27, 13362 прочитания

2022: Една Одисея на Марс

"Бащата" на ракетите за многократна употреба Илън Мъск планира да произведе и междупланетен космически кораб само след пет години

Представете си как човечеството изпраща два гигантски товарни космическа кораба на Марс още през 2022 г. (което все пак е само след 5 години), а 24 месеца по-късно - още четири, които возят на борда си и първите живи посетители на Червената планета? Звучи почти като научна фантастика, нали? Не и за мултимилионера и дързък мечтател Илън Мъск - пионер в масовизирането на електромобилите и основател на аерокосмичната компания SpaceX, създала първите частни ракети за многократна употреба.

И макар че графикът за осъществяването на смелото начинание дори по неговите думи е леко "пожелателен", технологиите за осъществяването му като че ли вече са тук и всичко е само въпрос на време и прецизно изпълнение. Големият тест дали основателят на SpaceX говори сериозно предстои съвсем скоро: през ноември неговата аерокосмична компания трябва да извърши първия тестов полет на тежката ракета за многократна употреба Falcon Heavy, която за пръв път след ракетите Saturn 5 от програмата Appolo ще е способна да изпраща астронавти до Луната.

Една ракета ще ги владее всички...

Миналия петък, точно година след като обяви своите планове за изпращане на космически кораб до Марс, Мъск даде още подробности за проекта си по време на Международния конгрес по астронавтика в Аделаида, Австралия. Новото е, че SpaceX се готви за радикален ход и оттук нататък планира да концентрира всичките си ресурси в конструирането на "марсианските" ракети, канибализирайки всички други продукти на компанията (ракетите за изстрелване на сателити Falcon 9, все още неизпробваната Falcon Heavy и капсулата за изстрелване на астронавти Dragon, способна да се скачва с международната космическа станция). Идеята на Мъск е всички космически операции на корпорацията му да бъдат обединени в една обща платформа, която досега се казваше Interplanetary Transport System, или ITS, а сега вече ще се нарича с кодовото BFR (според различни тълкувания абревиатурата идва от Big Falcon Rocket или Big F*cking Rocket).

Новата система ще е внушителна, макар и една идея по-малка от първоначалните планове за ITS. Дължината й ще е 108 метра, като 48 метра от тях ще са за втората степен, която ще е същинският междупланетен космически кораб. При излитането си ракетата ще има тегло 4400 тона (10 пъти повече от Международната космическа станция), по-голямата част от което ще бъде гориво. Задвижвана от 31 двигателя Raptor, BFR ще извежда в ниска орбита поне 150 тона полезен товар. Втората степен ще има секция за хора и товар с обем 825 м3, където ще могат да се поберат до 40 кабини, или около 100 астронавти, твърди Mъск. Там ще има и специално укритие, където хората ще се предпазват от радиацията в случай на слънчева буря. Космическият модул ще има шест двигателя - четири за полет във вакуумна среда и два централни за излитане и забавяне при кацане. Според Мъск BFR ще бъде конструиран така, че да може да кацне дори само с един от тях. Също така втората степен ще може да бъде презареждана с гориво в орбита или на Марс, където трябва да бъде сглобена инсталация за генериране на втечнен метан от местните източници на вода.

Най-любопитното нещо около BFR е, че системата ще може да се използва не само за извеждане на сателити в орбита, превоз на товари и хора до Международната космическа станция, а впоследствие - до Луната и евентуално до Марс, но и за... свръхбърз превозна от точка до точка на Земята. Според милиардера визионер технологията ще позволи транспортирането на хора до всяко място на Земята в рамките на 30-40 мин., буквално качвайки ги на нещо като балистична ракета. Мъск е убеден, че това ще е възможно на приемлива за пасажерите цена (от порядъка на билетите за вече пенсионираните свръхзвукови самолети "Конкорд"), тъй като при BFR и първата, и втората степен на ракетата ще кацат меко на повърхността, т.е. основните разходи ще са най-вече за гориво. Открит остава въпросът доколко хората ще са способни и склонни да понесат предизвикателствата на безтегловността и свръхнатоварването при излитане (при очаквано претоварване от порядъка на 2-3G ще почувстват тялото си 2-3 пъти по-тежко).

Междинна спирка: Луната

"Мисля че най-важното нещо, което имам да кажа, е, че вече имаме представа как ще платим за всичко това", обяви Мъск, представяйки BFR. Идеята е, че разходите за изстрелването на килограм тегло в орбита ще бъдат намалени драматично и по неговите думи новата система ще прави това по-евтино, отколкото Falcon 1 - първата ракета на SpaceX. Според сметките на NASA изпращането на астронавти до Марс би струвало 500 млрд. долара. Мъск твърди, че драстично ще свали тази сума до 10 млрд. долара, което е едва 2% от нея. Проблемът е, че той не разполага дори с тези пари - по време на последния рунд от набиране на финансиране през юли SpaceX успя да привлече около 350 млн. долара, което е далеч от поставената цел.

Така че, преди да направи първата си стъпка към Червената планета, Мъск ще трябва да изстреля много сателити, да извози още товари и астронавти до Международната космическа станция и да спечели някоя друга многомилиардна обществена поръчка на НАСА и Пентагона. В този смисъл трябва да се разчитат и изявленията на Мъск, че BFR ще бъде способен да извършва пълния спектър от операции в околоземна орбита, както и полети до Луната и обратно без нужда от презареждане с гориво. По едно случайно стечение на обстоятелствата точно през тази седмица стана ясно, че американската и руската космическа агенция официално ще си сътрудничат в изграждането на орбитална инсталация на име Deep Space Gateway, която ще е в непосредствена близост до естествения земен спътник. Лунната станция трябва да започне да се изгражда в началото на следващото десетилетие. И тогава, в контекста на все още несъществуващите щатски "държавни" космически системи SLS и Orion, "голямата частна ракета" на Мъск може да се окаже най-евтиният, ако не и единственият начин връщането на Луната да стане реалност.

Малта задържа бизнесмен за убийството на журналистката Дафне Галиция Малта задържа бизнесмен за убийството на журналистката Дафне Галиция