Колко ще боли Brexit без сделка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колко ще боли Brexit без сделка

Британска противничка на Brexit днес се опита да направи демонстрация по време на брифинга на Мишел Барние и Дейвид Дейвис, но бе ескортирана от охраната извън залата.

Колко ще боли Brexit без сделка

Въпреки че провалът на преговорите между Великобритания и ЕС все още е малко вероятен, но за него се говори все по-често

7111 прочитания

Британска противничка на Brexit днес се опита да направи демонстрация по време на брифинга на Мишел Барние и Дейвид Дейвис, но бе ескортирана от охраната извън залата.

© Francois Lenoir


Преговорите по финансовите елементи на Brexit са в задънена улица. Това заяви днес преговарящият от страна на ЕС Мишел Барние по повод на приключилия днес пореден кръг от преговорите между Великобритания и ЕС за напускането на евросъюза от Обединеното кралство.

Подобен резултат от преговорите се очакваше отдавна. Тактиката на Великобритания е да търгува изплащането на задълженията си към ЕС, който Европейската комисия оценява на близо 100 млрд. евро, срещу бъдещ привилегирован достъп до европейския пазар, или т.нар. "статут на бъдещите отношения". Без британската вноска, настоящият бюджет на ЕС ще загуби сериозни приходи, което със сигурност би предизвикало тежка криза между страните членки.

Обратно, ЕК настоява да получи гаранция за получаването на средствата, с които се е ангажирала Великобритания, използвайки достъпа до пазара на 27-те като средство за натиск.

До този момент нито една от двете страни не се е отказала от избраната преговорна тактика. Великобритания прави привидни отстъпления, но само дотолкова, колкото да покаже, че подходът на ЕС е погрешен. Например при настоящия кръг от преговорите, и Барние, и неговият британски партньор, държавният секретар по Brexit Дейвид Девис, се съгласиха, че е бил постигнат известен напредък по отношение на бъдещата граница между Република Ирландия и Северна Ирландия (част от Великобритания). Това е важен въпрос, тъй като отварянето на границата между тях до голяма степен помогна за постигането на мирните споразумения от 1998 г. между католиците и протестантите в Северна Ирландия. Дейвис обаче натърти, че няма как да се стигне до окончателна договорка, тъй като не се знае какви ще са бъдещите отношения между Великобритания и ЕС.

Така очакваното приключване на първата фаза на преговорите през настоящия октомври няма да се състои. Днес Барние каза, че се надява прeговорите, които засягат финансовата сметка за излизането на Великобритания от ЕС, правата на европейските и британските граждани - съответно в Обединеното кралство и в 27-те, както и границата между Ирландия и Северна Ирландия, да приключат в следващите два месеца. След тях трябва да започнат преговорите за бъдещия статут на отношенията между Великобритания и ЕС, които трябва да приключат до есента на 2018 г., за да могат парламентите на 28-те да ратифицират споразумението за напускане преди 31 март 2019 г., денят след който Обединеното кралство няма да е член на ЕС.

По тази причина все повече се говори, че преговорите може да имат и негативен резултат. Въпреки че това е все още малко вероятен сценарий, подготовката за него започва. Председателят на Европейския съвет (в който заседават държавните и правителствените глави на страните-членки) Доналд Туск обяви преди два дни, че преговорите вървят по сценария, в който няма сделка между двете страни. Във Великобритания вече има натиск към министъра на финансите Филип Хамънд да започне да изготвя бюджет с презумпцията за т.нар. "твърд изход", т.е. без договорка с ЕС. Според британската преса правителството в Лондон чертае планове за подобна ситуация. Федерацията на германската индустрия (BDI) пък предупреди фирмите да не бъдат наивни и да се готвят за "много твърд изход".

Какво все пак би означавало липсата на сделка?

Както днес каза Барние "липсата на сделка е лоша сделка". Неорганизираното излизане на Великобритания ще има много последици (за образованието, научните изследвания, взаимните инвестиции и т.н.), но най-важните са три.

На първо място гражданите на 27-те във Великобритания, както и британците в ЕС, няма да имат никакви правни гаранции за статута си. Вероятно нито Лондон, нито оставащите в ЕС страни ще прибягнат до драстични мерки, но със сигурност правата на гражданите ще пострадат по един или друг начин. Например Великобритания може да откаже право на пребиваване на всички тези, които формално са го придобили (живеейки повече от пет години на острова), но нямат документ за това.

След това идват парите. Ако Великобритания реши да си тръгне от ЕС още следващата година, това ще отвори дупка от около 10 млрд. евро в европейския бюджет – толкова е приблизително нетната британската вноска в него. Освен това, Великобритания се е ангажирала да подкрепя финансово и други инициативи на ЕС, като споразумението за бежанците с Турция.

За България ефектът ще е много негативен, тъй като страната е сред големите бенефициери на европейския бюджет. Великобритания дава около 11% от средствата за бюджета през 2017 г., като нетната вноска на Лондон ще бъде около 6% от него. София обаче би се лишила от много повече европейски пари, ако страните-членки не се договорят да запълнят дупката след Brexit (много малко вероятен сценарий). Причината е, че не всички програми ще бъдат еднакво орязани – най-пострадалата със сигурност ще бъде кохезионната политика, тъй като там ангажиментите за плащания все още не са разпределени и парите не са реално преведени.

Голям удар ще претърпи и взаимната търговия. Въпреки някои дитирамби в британската преса, как ЕС ще загуби повече, това не отговаря на елементарната алгебра. 70% от британската търговия е насочена към 27-те, докато по малко от 30% от износа на 27-те е насочена към Острова. Ако Великобритания излезе от ЕС без сделка, това ще означава, че между нея и 27-те не само че ще се издигнат тарифни бариери, но те ще бъдат по-високи от обичайното. Причината е, че Великобритания няма да се ползва със статута на най-облагодетелствана нация. Например при автомобилите това ще означава 10% вносно мито – по-високо от това, което плащат южнокорейските производителите при износа им за ЕС. Това ще доведе до срутване на британската автопромишленост.

България има относително малък износ за Великобритания, но и той ще срещне сериозни трудности – не само заради евентуалните мита и засилени гранични проверки, но и заради липсата на автоматично признаване на стандарти или пък защита от Брюксел на конкурентите правила и практики.

Преговорите по финансовите елементи на Brexit са в задънена улица. Това заяви днес преговарящият от страна на ЕС Мишел Барние по повод на приключилия днес пореден кръг от преговорите между Великобритания и ЕС за напускането на евросъюза от Обединеното кралство.

Подобен резултат от преговорите се очакваше отдавна. Тактиката на Великобритания е да търгува изплащането на задълженията си към ЕС, който Европейската комисия оценява на близо 100 млрд. евро, срещу бъдещ привилегирован достъп до европейския пазар, или т.нар. "статут на бъдещите отношения". Без британската вноска, настоящият бюджет на ЕС ще загуби сериозни приходи, което със сигурност би предизвикало тежка криза между страните членки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK