Нова транскавказка жп линия ще улесни стокообмена между Китай и Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нова транскавказка жп линия ще улесни стокообмена между Китай и Европа

След като се забави поради липса на средства, грузинската част от маршрута бе построена с азерски кредит, финансиран от суверенния петролен фонд на Баку

Нова транскавказка жп линия ще улесни стокообмена между Китай и Европа

В понеделник потегли първият влак по 826-километровата отсечка Баку - Тбилиси - Карс

Мартин Димитров
7932 прочитания

След като се забави поради липса на средства, грузинската част от маршрута бе построена с азерски кредит, финансиран от суверенния петролен фонд на Баку

© Reuters


Жп линията трябва да направи възможно транспортирането на стоки от Китай до Европа за между 12 и 15 дни.

Нов жп коридор, който свързва Китай и Европа и предоставя логистична алтернатива на съществуващите линии през Русия и Иран, ще бъде пуснат в експлоатация в понеделник. Тогава символично ще отпътува първият влак по линията Баку - Тбилиси - Карс, която се проектира от 2007 г. и завършването ѝ беше отлагано дълго време, особено в частта от линията, която минава през Грузия. Церемонията ще се проведе в пристанищния град Алат, на юг от столицата Баку, и на нея ще присъстват президентът на страната Илхан Алиев, турският му колега Реджеп Тайип Ердоган и грузинският премиер Гиорги Маргвелашвили.

Откъде ще минават влаковете

Жп линията ще има обща дължина 826 км и според информация от азерското правителство, цитирана от Bloomberg, трябва да направи възможно транспортирането на стоки от Китай до Европа за между 12 и 15 дни. За сравнение - контейнерите, тръгващи от Варна, стигат до Китай за 35 дни. До 2025 г. азерските власти очакват по линията да преминат 8 млн. тона товари, като първоначалният годишен капацитет на линията ще е 5 млн. тона с потенциал да се увеличи до 15 млн. тона. Проектът беше започнат след тристранна среща на лидерите на Азербайджан, Турция и Грузия през 2007 г. и първоначално трябваше да бъде приключен през 2010 г., но след това беше отложен веднъж за 2012 г. заради скок в цената му и невъзможност да се осигури американско съфинансиране заради позицията на Вашингтон относно диспута в Нагорни Карабах между Армения и Азербайджан.

Вместо това Баку осигури финансиране за обновяването на 153 км жп линия между Акхалкалаки и Марабда в Грузия и на още 26 км в грузинската част от отсечката Карс (Турция) и Акхалкалаки срещу два заема от общо 757 млн. долара. Инвестицията беше направена със средства от суверенния петролен фонд на Азербайджан и до момента са изплатени около 640 млн. долара от сумата. Азерските железници очакват около 2020 г. приходите от транзит през страната да са между 600 млн. и 700 млн. долара.

Продължение към България?

Новата жп линия отваря алтернативен маршрут за доставка на стоки от Китай към Европа през Централна Азия, Каспийско море, Кавказ и Турция, като обаче все още има няколко алтернативни сценария как да се развие сухопътната ѝ част от Турция към ЕС. Все още не е довършен жп тунелът, който трябва да преминава под Босфора и евентуално да продължи през България към Западна Европа. Ако това се случи, страната ни може да стане транзитна част от маршрута по линиите през Пловдив, София и Драгоман към Белград или през Свиленград към Русе в посока Букурещ. За да предпочетат китайските спедитори маршрутите през България обаче, страната трябва да довърши ремонтните дейности по тях и да позволи преминаването на влакове със скорост 120 км/ч по тях, за да става достатъчно бърз преносът на стоки.

Макар да не е официално финансиран с китайски средства, жп маршрутът през Турция и кавказките страни може да се разглежда като част от инфраструктурната мрежа "Поясът и пътят" на Пекин, който трябва да улесни сухопътните и морски връзки между Китай и останалия свят, включително Европа. Китай заложи "Поясът и пътят" като приоритет на XIX конгрес на комунистическата си партия миналата седмица, но осъществяването му остава сложно както поради финансови и геополитически причини, така и по бюрократични. През 2015 г., когато страната тества за пръв път жп и морската връзка между провинция Сидзян в Западен Китай и грузинското пристанище Поти, стоките достигат до Грузия за девет дни, като обаче три от тях са прекарани в чакане заради административни процедури. Към момента Китай е най-големият търговски партньор на всяка една от централноазиатските републики, както и четвъртият най-голям партньор на Грузия.

Жп линията трябва да направи възможно транспортирането на стоки от Китай до Европа за между 12 и 15 дни.

Нов жп коридор, който свързва Китай и Европа и предоставя логистична алтернатива на съществуващите линии през Русия и Иран, ще бъде пуснат в експлоатация в понеделник. Тогава символично ще отпътува първият влак по линията Баку - Тбилиси - Карс, която се проектира от 2007 г. и завършването ѝ беше отлагано дълго време, особено в частта от линията, която минава през Грузия. Церемонията ще се проведе в пристанищния град Алат, на юг от столицата Баку, и на нея ще присъстват президентът на страната Илхан Алиев, турският му колега Реджеп Тайип Ердоган и грузинският премиер Гиорги Маргвелашвили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Далновидните могат само да спечелят от тази жп линия, дано да сме сред тях. Съмнявам се обаче да успеем с модернизацията на нашите линии, просто много време изпуснахме без никакви ремонти, а сега започналите се точат с години. Да де, нещо се размечтах, а говорим за БДЖ, което още се намира в 20-ти век, при Тато...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK