Автомобилите в ЕС трябва да са с 30% по-ниски емисии въглероден диоксид до 2030 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автомобилите в ЕС трябва да са с 30% по-ниски емисии въглероден диоксид до 2030 г.

Техническите промени, необходими за постигането на новите цели, ще увеличат производствените разходи

Автомобилите в ЕС трябва да са с 30% по-ниски емисии въглероден диоксид до 2030 г.

Това ще окаже натиск на автомобилните компании да разработват повече хибридни и електрически превозни средства

Марина Станева
7819 прочитания

Техническите промени, необходими за постигането на новите цели, ще увеличат производствените разходи

© Reuters


Според ЕК предложените цели са амбициозни и реалистични.

Европейската комисия (ЕК) представи предложения за намаляване на емисиите от въглероден диоксид за превозните средства до 2030 г. Целта е да се окаже допълнителен натиск върху производителите за разработването на повече хибридни и електрически автомобили. Ще бъде въведена и схема на стимули, която да окуражи компаниите да произвеждат повече коли с ниски и нулеви емисии, пише ВВС.

Предложенията предвиждат автомобилите и микробусите да изпускат с 15% по-малко въглероден диоксид до 2025 г. в сравнение с 2021 г. и с 30% по-малко до 2030 г. Според ЕК "предложената цел за намаляване от 30% за пътнически автомобили е амбициозна и реалистична".

Повече производствени разходи

Брюксел признава, че техническите промени, необходими за постигането на новите цели, ще увеличат производствените разходи, което ще доведе до покачване на цените на превозните средства. Според изчисленията допълнителните производствени разходи за нова кола, регистрирана през 2030 г., ще бъдат около 1000 евро, а за нов микробус – 900 евро. "Тези допълнителни разходи са значително по-ниски от спестяванията на гориво, от които потребителите ще се възползват по време на ползването на автомобила", твърдят от ЕК.

Брюксел заявява, че стимулите за производителите да разработват повече алтернативно задвижвани коли ще насърчат конкурентоспособността на ЕС на глобалния автопазар. "Автомобилната индустрия на ЕС рискува да загуби технологичното си лидерство по отношение на превозните средства с ниски и нулеви емисии, тъй като САЩ, Япония, Южна Корея и Китай се придвижват много бързо в този сегмент", посочват от ЕК.

Нови и чисти технологии

Комисарят по въпросите на вътрешния пазар Елжбета Бенковска коментира: "За да запази своята глобална водеща позиция и в името на опазването на околната среда и общественото здраве, автомобилната индустрия трябва да инвестира в нови и чисти технологии."

Планът също така включва до 800 млн. евро за подобряване на инфраструктурата за зареждане и до 200 млн. евро за разработване на батерии. Сега правителствата в ЕС и Европейският парламент ще трябва да се съгласят с предложенията на ЕК.

Природозащитници обаче не изглеждат особено впечатлени от плана. Това отчасти се дължи на факта, че той не включва минимални квоти за производството на превозни средства с ниски и нулеви емисии – хибриди, електрически коли и други. За производителите ще има стимули, за да изпълнят определени цели, но не и глоби, ако не успеят.

България е единствена в ЕС без продаден електромобил за девет месеца


България е единствената страна в ЕС, в която от началото на годината до края на септември не е регистриран нито един нов електромобил, поне според разпространените в сряда данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). В същото време в Европа търсенето на подобни модели скача с малко над 53% до 70 541 бройки. Прави впечатление, че в новите страни членки се купени едва 1456 от тях, но пък ръстът е 153.2%. Отсъствието на данни за регистрирани нови електромобили в България вероятно се дължи на технически проблем или объркване, тъй като фирмите вносителки имат регистрирани поне десет подобни коли за тестове. От края на миналия месец в София тръгна и услуга за споделени автомобили с модели на ток, която се обслужва от 25 коли, но не е изключено те да са регистрирани след края на септември. Според данните на АСЕА в България сериозен ръст се забелязва в търсенето на зареждащите се от контакта (плъгин) хибриди, като за деветте месеца са купени 35 при 4 за същия период на миналата година (+750%). При традиционните хибриди ръстът е 143.2%, като до септември са регистрирани 783. В страните от ЕС продадените плъгин хибриди за деветмесечието са 79 409 (+36.4%), а традиционните 324 678 (+60.6%). За тримесечието купените в страните от ЕС автомобили, задвижвани от алтернативни горива, като в това число влизат също колите на метан и етанол, са 211 635, което е 6.2% от всички продажби. Делът на зареждащите се от контакта коли (електромобили и плъгин хибриди) е 1.6%.

Според ЕК предложените цели са амбициозни и реалистични.

Европейската комисия (ЕК) представи предложения за намаляване на емисиите от въглероден диоксид за превозните средства до 2030 г. Целта е да се окаже допълнителен натиск върху производителите за разработването на повече хибридни и електрически автомобили. Ще бъде въведена и схема на стимули, която да окуражи компаниите да произвеждат повече коли с ниски и нулеви емисии, пише ВВС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK