Какво друго по света: няколко любопитни идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Как Tesla става водороден хибрид; Да отгледаш човешки органи от свински

5885 прочитания

Как Tesla става водороден хибрид

Хибридните автомобили, които се задвижват едновременно с бензин и електричество, вече не са екзотика дори за българските пътища. Холандската газова компания Holthausen Group обаче е на път да доразвие тази концепция на следващо ниво, превръщайки хибридите в превозни средства с наистина нулева въглеродна емисия. Инженерите на фирмата успешно са "хакнали" може би най-известния електромобил – Tesla Model S, така че да може да се задвижва и с водород. В резултат на това максималния пробег на превозното средство е бил вдигнат от 506 км на над 1000 км.

Начинанието, наречено от създателите си Project Hesla, е самостоятелна инициатива на Holthausen Group и няма нищо общо с Tesla на Илън Мъск. Поради това се наложило холандците да закупят електромобила втора ръка и да разберат как функционира на принципа на ривърс инженеринга. Последното не било никак лесно, тъй като по техните думи Tesla Model S представлявал "голям лабиринт". В крайна сметка обаче Holthausen Group се справили и направили така, че колата да се захранва от два енергоизточника – фабрично инсталираната батерия и горивна клетка, която генерира допълнителен ток, комбинирайки водорода от добавения резервоар с атмосферния кислород.

За момента обаче въглеродният хибрид вероятно ще си остане демонстрационен прототип, най-малкото заради космическата си цена. Само конверсията е струвала на Holthausen Group $58 хил., които трябва да се прибавят към продажната цена на Model S от $80 хил.

Да отгледаш човешки органи от свински

Трансплантацията на органи е високорисково и скъпо начинание. Милиони хора по света чакат с месеци, понякога години, появата на подходящ донор, а често и не го дочакват. Дори и трансплантацията да бъде извършена навреме, винаги съществува риск органът да бъде отхвърлен от имунната ни система.

Американската биотехнологична фирма Miromatrix обаче е разработила нов метод, с който се опитва да реши последния проблем. Намерението й е да комбинира двата досега изследвани експериментални метода в тази посока – отглеждане на органи от стволови клетки и генетично модифициране на органи от прасе, така че да могат да бъдат приемани от човешкото тяло.

Новият метод се нарича decel/recel. Чрез него биоинженерите обработват органи от прасе, отстранявайки от тях всички клетки. В резултат на този процес, продължаващ от 24 до 48 часа, остава само протеиновата решетка. Тя обаче запазва оригиналната форма и структура на органа. След това учените добавят човешки стволови клетки, които самостоятелно намират своето естествено място в структурата, генерирайки нов орган за трансплантация.

Специалистите на Miromatrix са експериментирали метода с три вида клетки: от черен дроб, от кръвоносни съдове и от жлъчен канал. Използвайки метода decel/recel, до момента те успешно са пресъздали свински черен дроб, който е имплантиран на друго прасе и в момента се изследва за евентуална имунна реакция. Също така, използвайки човешки клетки, учените "отгледали" кръвоносни съдове и успешно ги присадили на прасе. Въпросните артерии и вени функционирали нормално, преди да бъдат отхвърлени от имунната система на животното приемник.

Как Tesla става водороден хибрид


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK