Световни медийни групи се обединяват срещу фалшивите новини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Световни медийни групи се обединяват срещу фалшивите новини

Консорциумът от 75 организации The Trust Project е постигнал съгласие за осем основни показателя, които целят да покажат етиката на медиите

Световни медийни групи се обединяват срещу фалшивите новини

Те ще използват общи стандарти за отразяване на новини

Кирил Кирчев
9000 прочитания

Консорциумът от 75 организации The Trust Project е постигнал съгласие за осем основни показателя, които целят да покажат етиката на медиите

© Reuters


Принципите включват споделяне на информация кой финансира медиите, как се правят корекциите и дали статиите са новини, мнения или спонсорирано съдържание.

Медийни групи, сред които Washington Post, The Economist и Trinity Mirror, са подписали списък от стандарти за отразяване на новини. Те са създадени, за да направят по-лесно разграничението между истинските и фалшивите новини, съобщава в. Financial Times, който не е сред участниците.

Какво ще се следи

След интервюта с представители на обществото относно техните притеснения за доверието към новините консорциумът от 75 организации The Trust Project е постигнал съгласие за осем основни показателя, които целят да покажат етиката на медиите. Принципите включват споделяне на информация кой финансира медиите, как се правят корекциите и дали статиите са новини, мнения или спонсорирано съдържание. Google, Facebook, Bing и Twitter вече ще използват тези индикатори, за да отбелязват качествената журналистика чрез знак за доверие. Някои медии дори ще поставят знак Trust Mark, за да покажат участието си в проекта.

Журналистката Сали Леърман, която ръководи проекта, от Markkula Center for Applied Ethics в Университета "Санта Клара" твърди, че всичко това е започнало още преди притесненията относно фалшивите новини и влиянието им върху изборите в САЩ през миналата година.

Проектът е започнал през 2014 г. и има за цел да намери начин да използва алгоритмите в подкрепа на качеството. Медийните директори обаче изразяваха опасения, че използването на алгоритми ще окаже натиск върху качеството на новините.

"Това наистина е първият път, в който виждаме медии да се обединяват по този начин, за да се справят с кризата с доверието в новините", коментира Сали Леърман. "За мен като журналист това е особено важно заради ролята, която журналистите играят във всички решения, които взимаме за нашия живот – от всекидневните до това как работят правителствата."

Под натиск

Технологични компании са подложени на натиск да намерят начин да подкрепят журналистиката, докато фалшивите новини и кампаниите за дезинформация се разпростират все повече на техните платформи.

Google, която помага за финансирането на проекта, заяви, че се надява да включи повече информация за най-добрите практики и автори в резултатите при търсенето и да маркира текстовете с "коментар" или "новини" в Google News.

Facebook ще използва информацията като част от тест, който прави, за да даде на хората повече контекст на статиите, които виждат на "стената" си в социалната мрежа.

Стандартите, намалени до осем от първоначалните 37, също включват цитати и препратки за разследвания, подробно описание на методите на репортера и защо е избрал да направи историята, както и включването на различни гласове в новините.

Организациите трябва да търсят обратна връзка от обществеността, като насърчават читателите да допринасят за това. Други издатели, приели стандартите, са германската агенция DPA, италианските вестници La Repubblica и La Stampa, както и канадският The Globe and Mail.

Принципите включват споделяне на информация кой финансира медиите, как се правят корекциите и дали статиите са новини, мнения или спонсорирано съдържание.

Медийни групи, сред които Washington Post, The Economist и Trinity Mirror, са подписали списък от стандарти за отразяване на новини. Те са създадени, за да направят по-лесно разграничението между истинските и фалшивите новини, съобщава в. Financial Times, който не е сред участниците.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    gfp1492280662521482 avatar :-|
    Георги Патев

    Примерът на Уикипедия е добър - искане на източници и постоянен контрол! Щеше да е добре да дадете кои са осемте критерия, сега ще трябва да ги търся...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK