Китай и балкански страни подписаха големи сделки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китай и балкански страни подписаха големи сделки

Премиерите Ана Бърнабич и Ли Къцян на срещата в Будапеща

Китай и балкански страни подписаха големи сделки

Хърватия иска пристанищата й да са вход на китайците в ЕС

7415 прочитания

Премиерите Ана Бърнабич и Ли Къцян на срещата в Будапеща

© srbija.gov.rs


През 2018 г. в Дубровник ще има среща на министрите на туризма.

Няколко балкански страни подписаха споразумения с китайски компании и банки за проекти за стотици милиони евро и част от тях веднага бяха посрещнати с критики.

Сърбия се договори с China Communications Construction Company (CCCC) за изграждането на част от магистрала между Белград и границата с Черна гора. Става дума за проектиране и строителство на 31 км между Прелина и Пожега, като почти една трета от трасето се състои от мостове и тунели. Подписването стана на срещата в Будапеща на Китай с 16 страни от Централна и Източна Европа, включително България.

Още сръбски проекти

През май сръбското правителство подписа със СССС и China Road and Bridge Corporation (CRBC) меморандум за проекта, който покрива по-голямата част от дългата 58 км магистрала на територията на Сърбия. Със CRBC е предвидено сътрудничество и за т.нар. Фрускогорски коридор - 128-километрова връзка между европейските транспортни коридори Х и IV във Войводина, припомня Seenews.com.

Съгласно друг договор - с Power Construction Corporation of China (Powerchina), ще бъде изграден 28-километров топлопровод край Нови Београд на стойност 190 млн. евро, отпуснати като кредит от Пекин. Той ще свърже местна централа и благодарение на когенерация държавната фирма Beogradske elektrane разчита да намали с 45 млн. евро годишните си разходи.

Други сръбско-китайски договори и споразумения засягат картови плащания с участието на UnionPay, подпомагане от Huawei за изграждането на електронно правителство в Сърбия и строежа от China Machinery Engineering Corporation (CMEC) на пречиствателна станция край Белград за общо 260 млн. евро

Хърватските пристанища

Хърватия планира за инвестира в инфраструктурата на адриатическите си пристанища, за да привлече китайски вносители, заяви премиерът Андрей Пленкович. Правителството в Загреб обясни, че една от основните теми на разговорите с китайците в кулоарите на форума в Будапеща е било използването на Риека, Задар, Сплит и Плоче като входни точки за китайски стоки към пазарите на ЕС.

Пленкович добави, че за 2017 г. хърватите очакват ръст от 60% на китайските туристи, а догодина да се удвои броят им спрямо 2016 г. За 2018 г. се подготвя среща в Дубровник на министрите на туризма от Китай и страните от Централна и Източна Европа.

Спорната ТЕЦ в Тузла

За голям проект на стойност 722 евро се договориха в Будапеща и представителите на Китай и Босна и Херцеговина. Това е нов 450 MW блок на ТЕЦ в Тузла, за който държавната Elektroprivreda BiH подписа споразумение с китайската Ex-Im Bank. Китайците ще отпуснат 613 млн. евро за захранваната с лигнитни въглища централа, като кредитът е за 20 години и с 5 години гратисен период.

Но сделката веднага бе критикувана от CEE Bankwatch Network с твърдения, че проектът не е готов, подписването е направено без одобрение от парламента и е изправен пред правни и процедурни предизвикателство. Освен това, смятат от базираната в Прага мрежа за защита на природата и човешките права в Централна и Източна Европа, нов блок в ТЕЦ-а ще се отрази отрицателно на климата в страната и здравето на босненците.

Докладът за ОВОС на проекта в Тузла се оспорва в съда, няма разрешение от енергийния регулатор, както и няма държавни гаранции за заема. Въпреки това от колективното босненско председателство казаха, че строителството започва в края на ноември.

Решението за Седми блок в Тузла бе взето преди година, но според босненски медии кредитни институции на ЕС са отказали да участват във финансирането му, тъй като не покривал екоизискванията на съюза.

През 2018 г. в Дубровник ще има среща на министрите на туризма.

Няколко балкански страни подписаха споразумения с китайски компании и банки за проекти за стотици милиони евро и част от тях веднага бяха посрещнати с критики.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis

    Тези китайци няма ли да ни построят нещо и на нас? Някое тунелче, магистралка. Аре да не се стискат.

  • 2
    lvr1411673376377706 avatar :-|
    Slavtcho Gueorguiev

    "За голям проект на стойност 722 евро се договориха в Будапеща и представителите на Китай и Босна и Херцеговина."

    722 евро - уау, супер голям проект.

  • 3
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Докато бюрократичните еврофондове генерират повече корупция, отколкото икономически ползи, китайските инфра-структурни проекти имат реален дългосрочен ефект, но QUI BONO???

  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie

    Къде са тези така наречени китайски инвестиции??
    Аз лично такива не виждам да са се случили.
    До коментар [#3] от "
    uiv06356363
    ":

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Боже, тези добри Китайци, защо само държави извън ЕС финансират? Няма ли да споделят и с нас своята уникална щедрост?

    Не стига че теглиш кредит от тях, ами трябва да има и китайски изпълнител на проекта. Следователно китайски работници и 0 ефект за местната икономика. Да са живи и здрави!

    Ние имаме достатъчно пари да направим и "Черно море" и "Хемус" самостоятелно, без китайска "помощ".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.