С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 яну 2018, 18:09, 3299 прочитания

Франция подготвя повишаване на минималните цени на храните

Промоциите "Три на цената на две" не бива да обхващат над една четвърт от обема налична стока

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Основната група, която е във фокуса на президента Еманюел Макрон, са фермерите, включително защото те са влиятелна сила в националните и местни избори и политика и отдавна се оплакват от намаляване на печалбите заради ценовата война между търговските вериги.
Минималната цена, на която търговците предлагат храни във Франция, трябва да се повиши с 10%. Отстъпките при промоции не може да надхвърлят 34% от редовната цена. Продажбите с намалени цени не бива да надхвърлят 25% от общия наличен обем от определена стока.

Това са само част от предложенията, които правителството в Париж направи в навечерието на Коледа. Окончателно решение дали, кога и как да стане това все още няма и дискусиите продължават. Търговци на дребно призоваваха да се определят по-високи минимални цени за всички стоки, а не само за храните. Според тях от това само ще спечелят всички по веригата на производство и доставки.


Основната група, която е във фокуса на президента Еманюел Макрон, са фермерите, включително защото те са влиятелна сила в националните и местните избори и политика и отдавна се оплакват от намаляване на печалбите заради ценовата война между търговските вериги. Той им обеща да преразгледа системата на ценообразуване, така че да се съкрати връзката между производители и потребители и така да се повишат доходите в земеделието и животновъдството.

През октомври Макрон каза, че правителството на Едуар Филип ще предложи повишение на минималните цени само ако до края на годината всеки сектор изготви подробни организационни планове. Повечето браншови организации го направиха към средата на миналия месец и на 23 декември правителството представи идеите си.

Те се появиха в аванс на страниците на всекидневника Le Figaro и според тях планът е промените да действат за изпитателен срок от 2 години след одобряването им. Регулацията ще бъде оформена като закон, който трябва да бъде внесен и одобрен през първата половина на 2018 г. Ефектът би трябвало да се усети през втората половина на годината, но това може да е факт първо в обработващия сектор и не е сигурно, че той ще го предаде по веригата до фермерите.

С регулацията ще се обхванат и въпроси като предоговаряне на цените в случаи на рязка промяна в стойността на суровините (във Франция обикновено се сключват едногодишни договори), както и въвеждането на т.нар. реверсивни договори, т.е. такива, в които цената се определя с отправна точка разходите на производителите, после на преработващите компании и накрая от интересите на търговците.



За включването в дискусията на всички по веригата от лятото насам се проведоха няколко т.нар. Хранителни събрания. На тях представители на компаниите и индустрията, на профсъюзите, неправителствени организации и официални лица обсъждаха широк кръг теми - от качеството на храните през доходите на фермите до експортни стратегии.

Защо и какво трябва да се променя

- Франция е най-големият земеделски производител в ЕС и в страната изрично е забранено да се продава "на загуба".

- За определяне на цената, под която започва забранената продажба на загуба, е определен специален праг с т.нар. Закон "Галан" (1996), доразвит от Закона "Дютрей" (2005) и Закона "Шател" (2007).

- Прагът се изчислява, като се взема базовата цена за покупка на продукта минус отстъпките, а към нея се добавят транспортните разходи до склада на търговеца.

Именно този праг правителството на Едуар Филип иска да повиши с 10% - основно чрез включване на разходите за логистика и персонал, използвани за доставката от склада до рафтовете в супермаркета. Това автоматично ще повиши - и то почти без да го усетят потребителите - цената на стоки като Nutella или напитките на Coca Cola, които почти непрекъснато се предлагат под прага с цел да привличат купувачи.

Ценовите войни между търговците доведоха до появата на отстъпки до 70%, но според правителството при този модел потребителите започват да губят реална представа за цената на отделните стоки. Предложението е промоциите да не отиват по-далеч от "купи три на цената на две" и то само за една четвърт от продуктовите наличности. "Ще става дума за промоции, а не за разпродажби", коментира пред Reuters Кристиан Ламбер, председател на FNSEA, най-големият фермерски съюз в страната.

Промяната цели да намали агресивната конкуренция в цените на търговците и да ускори инфлацията в хранителния сектор, а така и приходите на търговските компании в средносрочен план. Никола Шамп, анализатор от Barclays, смята, че полза ще извлекат вериги като Carrefour и Auchan, които имат проблеми с доходността и са под ценови натиск от основния дискаунт конкурент Leclerc.

Leclerc е в момента водещата верига в страната - има пазарен дял от 21% срещу 20.5% за Carrefour, сочат най-новите данни на Kantar. Но полза от укротяване на надпреварата за промоции ще имат и магазините на Lidl, където намалените цени се предлагат с по-ниска честота, а не всеки ден.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Процесът за импийчмънт на Тръмп става публичен от днес Процесът за импийчмънт на Тръмп става публичен от днес

Според републиканците разследването е едностранчиво, а президентът заявява, че е невинен

13 ное 2019, 443 прочитания

Еманюел Макрон: Ако Европа не се събуди, ще изгуби контрола върху съдбата си 8 Еманюел Макрон: Ако Европа не се събуди, ще изгуби контрола върху съдбата си

Цялото интервю на френския президент пред The Economist, което предизвика вълна от реакции в Европа

13 ное 2019, 3501 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Операция "Последен мандат"

Преизбирането на Владимир Путин на президентските избори в Русия през март е извън съмнение. С това обаче ще започне битката за негов наследник

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10