С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 12 яну 2018, 12:18, 7658 прочитания

Жертви на модата

H&M беше обвинена в расизъм заради реклама на детски суичър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ако носите дрехи, които не ви подхождат, значи сте жертва на модата", казва дизайнерката Вивиан Уестууд, която не спира да провокира. Провокацията винаги е била един от основните шевове в модата, но някои дизайнерски заигравки си остават непростими дори в ХХI век.

Жертва на собствената си модна продукция стана веригата H&M. Тя беше обвинена в расизъм, след като пусна на сайта си реклама на блуза от детската си колекция с надпис "Най-готината маймуна в джунглата" (Coolest monkey in the jungle). Проблемът дойде оттам, че марката използва като модел на зелената блуза с качулка цветнокожо дете. Социалните мрежи избухнаха, а идеята беше окачествена като недопустима, обидна и отвратителна.


Коментарите започваха от "проекция на неоколониалното мислене" и стигаха до това, че в мениджмънта на компанията явно няма достатъчно цветнокожи. Появиха се и призиви за бойкот на известната шведска марка. Още по-голям гняв предизвика представянето на друга блуза от линията - носена от бяло дете, с нарисуван тигър на нея и надпис "експерт по оцеляването". Компанията беше принудена да се извини на всеки, който се е почувствал обиден от рекламното й решение.

Това не е първият фал на големите производители на облекла през последните години. През 2011 г. памучната блуза с дълги ръкави на J.C. Penney предизвика сериозно неодобрение сред жените активисти. Надписът на блузата гласеше "Твърде съм красива, за да си пиша домашното, така че брат ми ще го направи вместо мен". Той беше разчетен като сексистки, тъй като внушавал, че само момчетата разполагали с мозък, а от момичетата се изисквало само да изглеждат добре.

През 2012 г. спортната Adidas се отказа от плановете си да продава маратонки, към които бяха прикачени гумени вериги за глезените, тъй като създадоха сред клиенти асоциации с робството. Маратонките, наречени JS Roundhouse Mids, бяха представени на Facebook страницата на Adidas, като така и не стигнаха до рафтовете в магазините.



През 2012 г. блузата на GAP с надпис "Manifest Destiny" е изтеглена от пазара, след като активисти обявяват, че лозунгът, използван от белите преселниците на американския континент, може да се свърже със съдбата на местното индианско население там и тениската насърчава масовия геноцид и потисничеството.

Жертви на модата

Фотограф: Капитал
През 2014 г. Urban Outfitters пускат за продажба винтидж блузата си Kent State University с десен, имитиращ капки от кръв на розов фон. Блузата предизвика асоциации с трагедията в кампуса в Охайо от 4 май 1970, когато армейски части убиват четирима студенти и раняват още девет, протестиращи срещу войната във Виетнам. Университетът излезе с изявление, че изделието е преминало границата на добрия вкус и не одобрява опита на компанията да търси печалба от болката. Urban Outfitters свалиха моментално блузата от уебсайта си. Компанията се извини, като каза, че никога не е имала намерението да се позовава на трагедията, както и че са опечалени, че моделът е бил възприет по този начин.

Пак през 2014 г. Zara си навлече сериозни проблеми заради звездата на Давид, поставена на тениски на райета, част от детската й колекция. Блузите бяха оприличени на униформите на евреите в концлагерите на смъртта. Производителят на облекло трябваше да се извини за модното си решение, въпреки че концепцията му е била търсене на прилика с щатските шерифи от миналото, а не с нацизма.

Жертви на модата

Фотограф: Капитал

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Еврокомисията остави Huawei в 5G мрежите на ЕС Еврокомисията остави Huawei в 5G мрежите на ЕС

Брюксел се опитва и да държи под контрол Ericsson и Nokia

29 яну 2020, 387 прочитания

САЩ предложиха палестинска държава със столица в Източен Ерусалим 4 САЩ предложиха палестинска държава със столица в Източен Ерусалим

Израел и Палестина имат четири години за преговори

29 яну 2020, 1161 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Меркел и Шулц са постигнали предварително съгласие за широка коалиция в Германия

Преговарящите от двете най-големи партии са направили отстъпки в исканията си

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10