
Канал с дължина от 45 км, дълбочина от 25 м и ширина между 250 и 1000 м - така изглежда поредният мегапроект на турското правителство. Той трябва да свързва Мраморно и Черно море и да облекчи трафика през Босфора. Само през 2016 г. през протока, разделящ Истанбул на две части, са преминали близо 42 хил. кораба, но всичко това е на път да се промени. Новият плавателен канал "Истанбул" е част от поредицата мегапроекти на Ердоган, с които президентът планира да увеличи икономическата мощ на Турция и ако бъде завършен, до голяма степен обезсмисля плановете за изграждане на транспортен коридор между Гърция и България.
Един канал и много амбиции
Според проекта, който министърът на корабоплаването и комуникациите на Турция Ахмет Арслан представи в понеделник, канал "Истанбул" ще преминава от Кючукчекмедже през Сазлъдере до Дурусу и черноморския бряг (виж картата). Така с изграждането на втория канал европейската част на Истанбул практически ще се превърне в остров.
"Целим се да започнем строителството тази година след финализиране на тръжния процес", коментира Арслан по време на пресконференцията. Министърът отказа да коментира колко ще струва проектът и колко време ще отнеме изграждането на канала, но според предварителни неофициални оценки стойността му е около 14 млрд. евро, а срокът за изпълнение може да достигне 5 години. В близост до планирания морски път се намират и други мегапроекти на Ердоган - третото летище на Истанбул (което трябва да бъде отворено тази година) и откритият през 2016 г. трети мост над Босфора.
Според Арслан другата основна цел на проекта е да освободи Истанбул от натоварения морски трафик през Босфора, който крие заплаха за града при евентуален сблъсък на плавателни съдове, превозващи петрол, втечнен газ или различни видове химически вещества. Природозащитници и инженери геолози разкритикуваха плана. Според тях каналът ще даде възможност Истанбул да се разраства на север, където има обширни горски площи, ключови за качеството на въздуха в мегаполиса. Според Истанбулската камара на инженерите геолози, предварителните изводи в екооценката не са взели предвид и последиците за климата и баланса на минерали и хранителни вещества в засегнатите от строителството части.
Ако обаче новият морски път бъде завършен, това ще хвърли сянка върху надеждите на Европейския съюз (ЕС) за региона. Миналата година, най-вероятно като част от политическата игра между Брюксел и Анкара, България и Гърция сключиха меморандум за изграждането на транспортен коридор, който да свързва Егейско с Черно море и река Дунав. Мултимодалният коридор, наречен Sea2Sea, предвижда изграждането на скоростна железопътна линия, което ще позволи да се комбинират пътен, железопътен, воден и речен транспорт. Икономическата мотивация на проекта със спорна възвращаемост не е ясна, но сигналът към Ердоган - напротив. С този ход Брюксел намекна, че политическата изолация може да бъде последвана и от политическа, но сега турският президент хвърля топката обратно в полето на ЕС.

Канал с дължина от 45 км, дълбочина от 25 м и ширина между 250 и 1000 м - така изглежда поредният мегапроект на турското правителство. Той трябва да свързва Мраморно и Черно море и да облекчи трафика през Босфора. Само през 2016 г. през протока, разделящ Истанбул на две части, са преминали близо 42 хил. кораба, но всичко това е на път да се промени. Новият плавателен канал "Истанбул" е част от поредицата мегапроекти на Ердоган, с които президентът планира да увеличи икономическата мощ на Турция и ако бъде завършен, до голяма степен обезсмисля плановете за изграждане на транспортен коридор между Гърция и България.
7 коментара
Грандиозно. Браво на турците. Ще го направят. Докато БГ, държава -
членка не може да построи магистрала от София да Калотина.Това ще помогне и Черно море, което на практика е затворено море.
Турция си е сила отвсякъде, няма какво да се заблуждаваме и фръцкаме, че сме граничната част на ЕС, който брани съюза от турците. По-добрия вариант за нас определено е да имаме добри взаимоотношения с такъв силен съсед, а не на последно място да се възползваме от възможността да търгуваме с него, само бихме печелили от нов (по-бърз) канал към световния океан...
"Само през 2016 г. през *канала*, разделящ Истанбул на две части, са преминали близо 42 хил. кораба, но всичко това е на път да се промени."
Босфорът е [естествен] проток, а не [изкуствен] канал :)
Може би грешката идва от превод от английски, където:
channel - проток, естествен канал
canal - изкуствен канал
Това наистина ще е от полза и за България, която е черноморска страна. Проблемът с тесния Босфор е и екологичен. Водата от Черно море трудно се смесва със средиземноморската, което води до повишено съдържание на сероводород и липса на живот на дъното. С един нов канал малко от малко ще се увеличи обмяната на вода и може пък да тръгне обратен процес към прочистване на морето.
Сега е ред и на руснаците да прокопаят канал от Черно до Каспийско море. Това ще ни даде бърз морски път до страни като Иран, Азербайджан и Централна Азия.
До коментар [#5] от "oiv28548601":
nal
Черно и Каспийско море вече са свързани чрез Волго-Донския канал:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volga%E2%80%93Don_Ca
До коментар [#6] от "pero_defformero":
А ти уики-експерте ще ме учиш на канали ли? Мислиш че имам предвид такъв канал ли? Що за неадеквати ...