Турция ще прави канал между Мраморно и Черно море, за да облекчи трафика през Босфора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Турция ще прави канал между Мраморно и Черно море, за да облекчи трафика през Босфора

Канал "Истанбул" е един от мегапроектите, които турският президент осъществява

Турция ще прави канал между Мраморно и Черно море, за да облекчи трафика през Босфора

Мегапроектът е поредният сигнал за икономическите стремежи на Ердоган в Европа

Йоанна Иванова
19808 прочитания

Канал "Истанбул" е един от мегапроектите, които турският президент осъществява

© Reuters


Канал с дължина от 45 км, дълбочина от 25 м и ширина между 250 и 1000 м - така изглежда поредният мегапроект на турското правителство. Той трябва да свързва Мраморно и Черно море и да облекчи трафика през Босфора. Само през 2016 г. през протока, разделящ Истанбул на две части, са преминали близо 42 хил. кораба, но всичко това е на път да се промени. Новият плавателен канал "Истанбул" е част от поредицата мегапроекти на Ердоган, с които президентът планира да увеличи икономическата мощ на Турция и ако бъде завършен, до голяма степен обезсмисля плановете за изграждане на транспортен коридор между Гърция и България.

Един канал и много амбиции

Според проекта, който министърът на корабоплаването и комуникациите на Турция Ахмет Арслан представи в понеделник, канал "Истанбул" ще преминава от Кючукчекмедже през Сазлъдере до Дурусу и черноморския бряг (виж картата). Така с изграждането на втория канал европейската част на Истанбул практически ще се превърне в остров.

"Целим се да започнем строителството тази година след финализиране на тръжния процес", коментира Арслан по време на пресконференцията. Министърът отказа да коментира колко ще струва проектът и колко време ще отнеме изграждането на канала, но според предварителни неофициални оценки стойността му е около 14 млрд. евро, а срокът за изпълнение може да достигне 5 години. В близост до планирания морски път се намират и други мегапроекти на Ердоган - третото летище на Истанбул (което трябва да бъде отворено тази година) и откритият през 2016 г. трети мост над Босфора.

Според Арслан другата основна цел на проекта е да освободи Истанбул от натоварения морски трафик през Босфора, който крие заплаха за града при евентуален сблъсък на плавателни съдове, превозващи петрол, втечнен газ или различни видове химически вещества. Природозащитници и инженери геолози разкритикуваха плана. Според тях каналът ще даде възможност Истанбул да се разраства на север, където има обширни горски площи, ключови за качеството на въздуха в мегаполиса. Според Истанбулската камара на инженерите геолози, предварителните изводи в екооценката не са взели предвид и последиците за климата и баланса на минерали и хранителни вещества в засегнатите от строителството части.

Ако обаче новият морски път бъде завършен, това ще хвърли сянка върху надеждите на Европейския съюз (ЕС) за региона. Миналата година, най-вероятно като част от политическата игра между Брюксел и Анкара, България и Гърция сключиха меморандум за изграждането на транспортен коридор, който да свързва Егейско с Черно море и река Дунав. Мултимодалният коридор, наречен Sea2Sea, предвижда изграждането на скоростна железопътна линия, което ще позволи да се комбинират пътен, железопътен, воден и речен транспорт. Икономическата мотивация на проекта със спорна възвращаемост не е ясна, но сигналът към Ердоган - напротив. С този ход Брюксел намекна, че политическата изолация може да бъде последвана и от политическа, но сега турският президент хвърля топката обратно в полето на ЕС.


7 коментара
  • 1
    subaru avatar :-|
    subaru

    Грандиозно. Браво на турците. Ще го направят. Докато БГ, държава -
    членка не може да построи магистрала от София да Калотина.Това ще помогне и Черно море, което на практика е затворено море.

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    Дългия

    Турция си е сила отвсякъде, няма какво да се заблуждаваме и фръцкаме, че сме граничната част на ЕС, който брани съюза от турците. По-добрия вариант за нас определено е да имаме добри взаимоотношения с такъв силен съсед, а не на последно място да се възползваме от възможността да търгуваме с него, само бихме печелили от нов (по-бърз) канал към световния океан...

  • 3
    dislfan avatar :-|
    pero_defformero

    "Само през 2016 г. през *канала*, разделящ Истанбул на две части, са преминали близо 42 хил. кораба, но всичко това е на път да се промени."

    Босфорът е [естествен] проток, а не [изкуствен] канал :)

  • 4
    dislfan avatar :-|
    pero_defformero

    Може би грешката идва от превод от английски, където:

    channel - проток, естествен канал
    canal - изкуствен канал

  • 5
    oiv28548601 avatar :-|
    oiv28548601

    Това наистина ще е от полза и за България, която е черноморска страна. Проблемът с тесния Босфор е и екологичен. Водата от Черно море трудно се смесва със средиземноморската, което води до повишено съдържание на сероводород и липса на живот на дъното. С един нов канал малко от малко ще се увеличи обмяната на вода и може пък да тръгне обратен процес към прочистване на морето.
    Сега е ред и на руснаците да прокопаят канал от Черно до Каспийско море. Това ще ни даде бърз морски път до страни като Иран, Азербайджан и Централна Азия.

  • 6
    dislfan avatar :-|
    pero_defformero

    До коментар [#5] от "oiv28548601":

    Черно и Каспийско море вече са свързани чрез Волго-Донския канал:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Volga%E2%80%93Don_Canal

  • 7
    wfc09548889 avatar :-P
    wfc09548889

    До коментар [#6] от "pero_defformero":

    А ти уики-експерте ще ме учиш на канали ли? Мислиш че имам предвид такъв канал ли? Що за неадеквати ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK