С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 16 яну 2018, 12:58, 16964 прочитания

Турция ще прави канал между Мраморно и Черно море, за да облекчи трафика през Босфора

Мегапроектът е поредният сигнал за икономическите стремежи на Ердоган в Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Канал с дължина от 45 км, дълбочина от 25 м и ширина между 250 и 1000 м - така изглежда поредният мегапроект на турското правителство. Той трябва да свързва Мраморно и Черно море и да облекчи трафика през Босфора. Само през 2016 г. през протока, разделящ Истанбул на две части, са преминали близо 42 хил. кораба, но всичко това е на път да се промени. Новият плавателен канал "Истанбул" е част от поредицата мегапроекти на Ердоган, с които президентът планира да увеличи икономическата мощ на Турция и ако бъде завършен, до голяма степен обезсмисля плановете за изграждане на транспортен коридор между Гърция и България.

Един канал и много амбиции


Според проекта, който министърът на корабоплаването и комуникациите на Турция Ахмет Арслан представи в понеделник, канал "Истанбул" ще преминава от Кючукчекмедже през Сазлъдере до Дурусу и черноморския бряг (виж картата). Така с изграждането на втория канал европейската част на Истанбул практически ще се превърне в остров.

"Целим се да започнем строителството тази година след финализиране на тръжния процес", коментира Арслан по време на пресконференцията. Министърът отказа да коментира колко ще струва проектът и колко време ще отнеме изграждането на канала, но според предварителни неофициални оценки стойността му е около 14 млрд. евро, а срокът за изпълнение може да достигне 5 години. В близост до планирания морски път се намират и други мегапроекти на Ердоган - третото летище на Истанбул (което трябва да бъде отворено тази година) и откритият през 2016 г. трети мост над Босфора.

Според Арслан другата основна цел на проекта е да освободи Истанбул от натоварения морски трафик през Босфора, който крие заплаха за града при евентуален сблъсък на плавателни съдове, превозващи петрол, втечнен газ или различни видове химически вещества. Природозащитници и инженери геолози разкритикуваха плана. Според тях каналът ще даде възможност Истанбул да се разраства на север, където има обширни горски площи, ключови за качеството на въздуха в мегаполиса. Според Истанбулската камара на инженерите геолози, предварителните изводи в екооценката не са взели предвид и последиците за климата и баланса на минерали и хранителни вещества в засегнатите от строителството части.
Меморандумът за разбирателство между България и Гърция за развитието на железопътната връзка Солун - Кавала - Александруполис - Бургас - Варна - Русе беше подписан на 6 септември в Кавала от министрите на транспорта на двете страни Ивайло Московски и Христо Спирдзис в присъствието на премиерите Бойко Борисов и Алексис Ципрас.





Ако обаче новият морски път бъде завършен, това ще хвърли сянка върху надеждите на Европейския съюз (ЕС) за региона. Миналата година, най-вероятно като част от политическата игра между Брюксел и Анкара, България и Гърция сключиха меморандум за изграждането на транспортен коридор, който да свързва Егейско с Черно море и река Дунав. Мултимодалният коридор, наречен Sea2Sea, предвижда изграждането на скоростна железопътна линия, което ще позволи да се комбинират пътен, железопътен, воден и речен транспорт. Икономическата мотивация на проекта със спорна възвращаемост не е ясна, но сигналът към Ердоган - напротив. С този ход Брюксел намекна, че политическата изолация може да бъде последвана и от политическа, но сега турският президент хвърля топката обратно в полето на ЕС.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво друго по света: няколко любопитни идеи Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Генномодифицирани комари са "изпуснати" в Бразилия; NASA ще изпрати дрон на Титан; Астрономи откриха първия "воден свят"

20 сеп 2019, 463 прочитания

Италия намали очакванията за растеж за 2019 и 2020 г. 6 Италия намали очакванията за растеж за 2019 и 2020 г.

Правителството прогнозира 0.1% ръст на БВП тази година и 0.4% догодина

19 сеп 2019, 926 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Едно убийство и много напрежение

След разстрела на косовски сръбски политик Белград прекъсва диалога с Прищина в Брюксел, провеждан с посредничеството на ЕС

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг