Турция ще прави канал между Мраморно и Черно море, за да облекчи трафика през Босфора

Мегапроектът е поредният сигнал за икономическите стремежи на Ердоган в Европа

Канал "Истанбул" е един от мегапроектите, които турският президент осъществява
Канал "Истанбул" е един от мегапроектите, които турският президент осъществява
Канал "Истанбул" е един от мегапроектите, които турският президент осъществява    ©  Reuters
Канал "Истанбул" е един от мегапроектите, които турският президент осъществява    ©  Reuters

Канал с дължина от 45 км, дълбочина от 25 м и ширина между 250 и 1000 м - така изглежда поредният мегапроект на турското правителство. Той трябва да свързва Мраморно и Черно море и да облекчи трафика през Босфора. Само през 2016 г. през протока, разделящ Истанбул на две части, са преминали близо 42 хил. кораба, но всичко това е на път да се промени. Новият плавателен канал "Истанбул" е част от поредицата мегапроекти на Ердоган, с които президентът планира да увеличи икономическата мощ на Турция и ако бъде завършен, до голяма степен обезсмисля плановете за изграждане на транспортен коридор между Гърция и България.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    subaru avatar :-|
    subaru
    • - 1
    • + 7

    Грандиозно. Браво на турците. Ще го направят. Докато БГ, държава -
    членка не може да построи магистрала от София да Калотина.Това ще помогне и Черно море, което на практика е затворено море.

    Нередност?
  • 2
    g.e.m. avatar :-?
    ГЕМ
    • - 1
    • + 5

    Турция си е сила отвсякъде, няма какво да се заблуждаваме и фръцкаме, че сме граничната част на ЕС, който брани съюза от турците. По-добрия вариант за нас определено е да имаме добри взаимоотношения с такъв силен съсед, а не на последно място да се възползваме от възможността да търгуваме с него, само бихме печелили от нов (по-бърз) канал към световния океан...

    Нередност?
  • 3
    dislfan avatar :-|
    pero_defformero
    • + 3

    "Само през 2016 г. през *канала*, разделящ Истанбул на две части, са преминали близо 42 хил. кораба, но всичко това е на път да се промени."

    Босфорът е [естествен] проток, а не [изкуствен] канал :)

    Нередност?
  • 4
    dislfan avatar :-|
    pero_defformero
    • + 2

    Може би грешката идва от превод от английски, където:

    channel - проток, естествен канал
    canal - изкуствен канал

    Нередност?
  • 5
    oiv28548601 avatar :-|
    oiv28548601
    • + 3

    Това наистина ще е от полза и за България, която е черноморска страна. Проблемът с тесния Босфор е и екологичен. Водата от Черно море трудно се смесва със средиземноморската, което води до повишено съдържание на сероводород и липса на живот на дъното. С един нов канал малко от малко ще се увеличи обмяната на вода и може пък да тръгне обратен процес към прочистване на морето.
    Сега е ред и на руснаците да прокопаят канал от Черно до Каспийско море. Това ще ни даде бърз морски път до страни като Иран, Азербайджан и Централна Азия.

    Нередност?
  • 6
    dislfan avatar :-|
    pero_defformero

    До коментар [#5] от "oiv28548601":

    Черно и Каспийско море вече са свързани чрез Волго-Донския канал:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Volga%E2%80%93Don_Canal

    Нередност?
  • 7
    wfc09548889 avatar :-P
    wfc09548889

    До коментар [#6] от "pero_defformero":

    А ти уики-експерте ще ме учиш на канали ли? Мислиш че имам предвид такъв канал ли? Що за неадеквати ...

    Нередност?
Нов коментар